DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) COMERÇ ELECTRÒNIC Codi 17111208
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Adreça electrònica alexandre.viejo@urv.cat
pabloalejandro.perez@urv.cat
Professors/es
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
PÉREZ MARTÍNEZ, PABLO ALEJANDRO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprendre com funcionen els mecanismes de transacció electrònica actualment en ús. Aprofundir en les millores que permet la Criptografia pel que fa a sistemes de pagament i a protecció del copyright electrònic. Fer un treball pràctic d’implantació de venda electrònica relacionat amb l’entorn sòcio-econòmic.

Competències
Codi  
A1 Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A7 Capacitat per determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques de transmissió i per qualsevol mida o àmbit d'aplicació de les xarxes.
A9 Capacitat per realitzar un tractament simbòlic de la informació digitalitzada.
A10 Capacitat per concebre, implementar i explotar els serveis de telecomunicacions en totes les seves formes, definint la seva organització, proposant els elements lògics de que es composen i establint els processos de comunicació necessaris entre els diferents components del sistema.
B1 Capacitat per treballar en equips multidisciplinars.
B5 Capacitat per parlar en una llengua estrangera.
B6 Capacitat per parlar i exposar idees en públic de manera efectiva.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els diferents sistemes que componen una arquitectura de comerç electrònic (e-commerce) i també les diferents modalitats de comerç electrònic depenent dels participants. A7
Conèixer els conceptes de seguretat de la informació i quines tècniques hi ha per assolir-los en els diferents àmbits del comerç electrònic. A1
A4
A5
C1
Comprendre la importància de les bases de dades com a dipòsit de tota la informació que gestiona una empresa a l'entorn del comerç electrònic. A9
C1
C2
Saber identificar els dos grans tipus d'informació utilitzada en les aplicacions de comerç electrónic: la que fa referència a l'operació de vendes de l'empresa i la que és útil per a la presa de decisions. A4
A9
B6
C1
Conèixer els diferents sistemes de pagament que hi ha i saber quines són les seves propietats més importants. A1
A3
B5
B6
C1
Conèixer els principis operatius de la protecció del copyright de la informació multimedia tant pel que fa a la técnica de les marques d'aigua com a la de les empremtes digitals. A1
A4
A5
B5
B6
C1
Dissenyar i implementar una botiga electrònica per a venda de béns en format digital, combinant tots els coneixements adquirits a l'assignatura A1
A4
A5
A10
B1
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al comerç electrònic Concepte i tipus de comerç electrònic
Aspectes legals
Explotació de les dades
Seguretat en l'àmbit del comerç electrònic
2. Gestió de la informació Base de dades operativa
Base de dades estratègica (Data warehouse)
Introducció a la mineria de dades
3. Sistemes de pagament electrònic Pagament mitjançant entitats bancàries
Pagament mitjançant entitats alternatives
Pagament mitjançant telèfon mòbil
Altres mètodes de pagament
4. Protecció de la propietat intel·lectual Copyright i Copyleft
Digital rights management (DRM)
Esteganografia: watermarking i fingerprinting

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 1 5
 
Sessió Magistral
36 36 72
Seminaris
10 3 13
Pràctiques a través de TIC
10 37 47
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una presentació dels objectius i de les aplicacions de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Seminaris Per grups de 2 o 3, els alumnes preparen fora de classe una presentació d'un tema relacionat amb un dels capítols. Posterioment, fan la presentació a classe.
Pràctiques a través de TIC Per grups de 2 o 3, els alumnes implementen una botiga electrónica per vendre per Internet continguts en format digital. Per fer-ho hauran de combinar tots els coneixements adquirits a l'assignatura (disseny sistema d'informació, implementació mètode pagament, protecció del copyright dels continguts, etc.).
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Descripció
Contestar consultes presencials o per correu electrónic.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentacions públiques de treballs relacionats amb els continguts de l'assignatura i desenvolupats pels alumnes de manera individual o en grup 10%
Pràctiques a través de TIC Disseny i implementació d'una botiga electrónica per vendre per Internet continguts en format digital. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Realització de dos proves per avaluar el grau d'assoliment dels continguts teòrics de l'assignatura. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà mitjançant un examen de preguntes curtes (50% de la nota final), el disseny i implementació d'una botiga electrónica (40%) i la presentació d'un treball relacionat amb els continguts de l'assignatura (10% de la nota final).


Fonts d'informació

Bàsica O. Alavedra, J. Domingo, J. Herrera, M.A. Rius, F. Sebé i M. Soriano, “Tecnologia per al comerç electrònic”, EdiUOC, 2003
, http://crises-deim.urv.cat, ,

Complementària J. Domingo Ferrer i J. Herrera Joancomartí, "Criptografia per als serveis telemàtics i el comerç electrònic", EdiUOC, 1999

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent