DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) OPTOELECTRÒNICA Codi 17111210
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Especialitat en Telemàtica (2003)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
Adreça electrònica lluis.marsal@urv.cat
josep.ferre@urv.cat
Professors/es
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
FERRÉ BORRULL, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Dispositius transductors electro-òptics: emissors i receptors. Fibres òptiques: Fonaments i aplicacions. Sistemes senzills de comunicació amb fibra òptica

Competències
Codi  
A1 Capacitat per aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria.
A2 Capacitat per dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Capacitat de dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de la Tecnologia de la informació i les Comunicacions per complir les especificacions requerides.
A4 Capacitat per identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria de Telecomunicació.
A5 Capacitat d'utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria de Telecomunicació.
A6 Capacitat per dissenyar, construir, explotar i gestionar xarxes de telecomunicacions, enteses com sistemes de transport de la informació.
B1 Capacitat per treballar en equips multidisciplinars.
B2 Comprensió de la responsabilitat ètica i professional.
B3 Capacitat per comunicar-se de forma efectiva en el vocabulari professional i idiomes pertinents.
B4 Capacitat per afrontar l'aprenentatge al llarg de tota la vida professional.
B6 Capacitat per parlar i exposar idees en públic de manera efectiva.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els components bàsics d'un sistema optoelectrònic. A1
A4
B3
Dissenyar un sistema optoelectrònic a partir d'unes especificacions inicials A1
A2
A3
A4
A5
A6
B1
B3
Realitzar una memòria de treball i una exposició pública A4
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C2
C5
Realitzar muntatges experimentals a partir d'uns especificacions inicials A1
A2
A3
A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4

Continguts
Tema Subtema
Presentació Contingut de l'assignatura, metodologia d'aprenentatge i sistema d'avaluació.
Introducció Elements bàsics d'un sitema de comunicació: emissor, transmissor, detector, atenuació i ordres de magnitud. Naturalesa de la llum.: espectre electromagnètic i relacions bàsiques. Avantatges de les fibres: comparació cable/fibra.
Fonts de llum Característiques generals. LED: funcionament, característiques. LÀSER: principis del LÀSER, díode LÀSER, LÀSER semiconductors
Detectors de llum Característiques generals. Fotoconductor: det. termoelèctric, bolòmetre, det. neumàtic, det. pyroelèctric. Fotodíode: PIN, ADP, fototransistor, CCD, cèl.lula solar, fotomultiplicador. Detectors d'IR
Fibra òptica Fonaments: propagació de la llum, tipus de fibres òptiques. Propietats: transmissió i atenuació, ample de banda i dispersió. Cables: conectors de cables, unions permanents (slices), acoblament amb la font de llum, acabament del cable, repetidor/amplificador òptic. Aplicacions: sistema de comunicació, altres (sensors òptics, guia de llum)
Sistemes de comunicació amb fibra òptica Xarxes de distribució i components: tipus de xarxa (bus, estrella, anell, hibrit), components (connector, interruptor, multiplexador). Modulació: circuits (LED,LÀSER), formats (anàlogic/digital). Soroll i detecció: principis de detecció, fonts de soroll, figures de mèrit. Disseny d'un sistema: variables a considerar i elecció dels components. Aplicacions: telecomunicació, xarxes locals (LAN)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Presentacions / exposicions
5 15 20
Sessió Magistral
32 32 64
Pràctiques a laboratoris
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A realitzar pel professorat
Presentacions / exposicions Cada alumne/a desenvoluparà un treball específic sota la supervisió del professorat. Hi haurà una memòria escrita i una presentació oral.
Sessió Magistral A realitzar pel professorat. Es desenvoluparà el temari segons la programació prevista.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran diferents sessions de laboratori, sota la supervisó del professorat, a partir d'uns guions. Realització d'informes.
Resolució de problemes, exercicis Hi haurà una col·lecció d'exercicis, alguns d'ells resolts. En aquestes sessions es comentaran els dubtes de l'alumnat.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Prèvia cita per part de l'alumnat, es concertaran entrevistes per resoldre els dubtes o per fer seguiment individualitzat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació del contingut i la metodologia de la presentació 20
Pràctiques a laboratoris Habilitats demostrades, iniciativa i resultats 30
Proves de desenvolupament Ressolució de problemes 30
Proves objectives de tipus test test 20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les sessions de pràctiques de laboratori és obligatòria


Fonts d'informació

Bàsica J. C. Palais, Fiber optic communications, 4, Prentice-Hall
J. Hecht, Understanding Fiber Optics, 3, Prentice-Hall

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent