DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TEORIA DE CIRCUITS II Codi 17204106
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
GIRAL CASTILLON, ROBERTO
Adreça electrònica ramon.leyva@urv.cat
benjamin.iniguez@urv.cat
roberto.giral@urv.cat
Professors/es
LEYVA GRASA, RAMON
IÑIGUEZ NICOLAU, BENJAMIN
GIRAL CASTILLON, ROBERTO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div> La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir d’orientació. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l'assignatura. <br /></div><div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Aquesta assignatura és la continuació natural de l’assignatura de Teoria de Circuits I . Es començarà analitzant els sistemes trifàsics equilibrats i desequilibrats. A continuació, es tractarà l’anàlisi i síntesi de xarxes: respostes temporal i freqüencial dels circuits lineals, circuits transformats de Laplace. Finalment, s’acabarà el temari amb les xarxes amb dos ports. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de labors i altres treballs anàlegs.
 RI4 Coneixement i utilització dels principis de teoria de circuits i màquines elèctriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitza circuits trifàsics equilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Determina la seqüència d’un circuit trifàsic
Analitza el règim transitori en circuits de primer ordre.
Analitza el règim transitori en circuits de segon ordre amb diferents graus d’esmorteïment.
Representa el comportament freqüencial de circuits mitjançant diagrames de Bode.
Dissenya filtres equalitzadors amb AO
 RI4 Analitza circuits trifàsics equilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Determina la seqüència d’un circuit trifàsic
Transforma fonts trifàsiques en connexió triangle a connexió estrella.
Analitza circuits trifàsics desequilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Descompon un sistema trifàsic desequilibrat en tres sistemes trifàsics equilibrats.
Coneix els conceptes d’impedància de seqüència directa, inversa i homopolar.
Expressa la potència d’un sistema trifàsic desequilibrat en funció de components simètriques de tensions i corrents.
Obté la resposta temporal de circuits amb elements dinàmics.
Analitza el règim transitori en circuits de primer ordre.
Resol problemes de circuits en el domini de Laplace.
Analitza el règim transitori en circuits de segon ordre amb diferents graus d’esmorteïment.
Identificar les funcions de xarxa de circuits lineals a partir de la seva resposta temporal i freqüencial.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit.
Representa el comportament freqüencial de circuits mitjançant diagrames de Bode.
Dissenya filtres equalitzadors amb AO
Coneix els diferents tipus de paràmetres i associacions de quadripols.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Transforma fonts trifàsiques en connexió triangle a connexió estrella.
Analitza circuits trifàsics desequilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Descompon un sistema trifàsic desequilibrat en tres sistemes trifàsics equilibrats.
Coneix els conceptes d’impedància de seqüència directa, inversa i homopolar.
Expressa la potència d’un sistema trifàsic desequilibrat en funció de components simètriques de tensions i corrents.
Obté la resposta temporal de circuits amb elements dinàmics.
Resol problemes de circuits en el domini de Laplace.
Identificar les funcions de xarxa de circuits lineals a partir de la seva resposta temporal i freqüencial.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit.
Coneix els diferents tipus de paràmetres i associacions de quadripols.
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció 0.1. Presentació de l'assignatura
0.2. L'assignatura de TC-II al moodle
0.3. Avaluació
0.4. Bibliografia
0.5. Guia Docent
0.6. Horaris de consulta
1. Sistemes Trifàsics 1.1. Introducció
1.2. Seqüència de fases
1.3. Tensions i corrents d'un sistema trifàsic
1.4. Connexió en estrella i en triangle.
1.5. Càlcul d'un circuit trifàsic equilibrat per reducció a un circuit monofàsic
1.6. Potència en circuits trifàsics equilibrats
1.7. Determinació de la seqüència de fases en un sistema trifàsic
1.8. Mesura de la potència en sistemes trifàsics equilibrats
1.9. Potència en circuits trifàsics desequilibrats
1.10. Mesura de la potència en circuits trifàsics desequilibrats
2. Resposta Temporal dels circuits lineals 2.1. Introducció
2.2. Anàlisi del règim transitori d'un circuit de primer ordre
2.3. Anàlisi d'un circuit mitjançant el circuit transformat de Laplace
2.4. Obtenció del circuit transformat quan existeix acoblament magnètic
2.5. Estudi de la resposta a estat-zero
2.6. Definició de la funció de xarxa H(s) i ordre d'un circuit
2.7. Circuits de segon ordre
3. Resposta Freqüencial dels circuits lineals 3.1. Introducció
3.2. Estudi de la resposta a estat zero en règim permanent quan l'excitació és sinusoïdal
3.3. Obtenció del mòdul i de la fase d'H(jw) per procediments gràfics
3.4. Deteminació dels zeros de la funció de xarxa per simple inspecció del circuit
3.5. Altres funcions de xarxa de segon ordre
3.6. Diagrames de Bode
3.7. Disseny de filtres equalitzadors amb amplificadors operacionals a partir de diagrames de Bode
4. Xarxes amb dos ports 4.1. Circuit amb dos ports: biport o quadripol
4.2. Variables i sentits de referència d'un quadripol
4.3. Families de paràmetres
4.4. Equivalència de quadripols
4.5. Modelat d'un quadripol a partir dels seus paràmetres
4.6. Relacions entre les diferents families de paràmetres
4.7. Anàlisi de circuits mitjançant quadripols
4.8. Associació de quadripols

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CT5
1 1 2
Sessió Magistral
A2
RI4
B2
CT5
27 27 54
Resolució de problemes, exercicis
A2
RI4
B2
CT5
14 20 34
Pràctiques a laboratoris
A2
RI4
B2
CT5
14 17 31
Atenció personalitzada
CT5
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
RI4
B2
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius.
Resolució de problemes, exercicis Presencial: Resolució de problemes, preguntes de test, exemples de proves parcials i dubtes dels alumnes.
No Presencial: al Campus Virtual es proposen exercicis variats.
Previ a cada prova parcial hi ha un lliurament de problemes que s'avalua.
Pràctiques a laboratoris Estudi Previ obligatori abans de cada sessió de laboratori que s'ha de lliurar al moodle i s'avalua.
Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (habitualment en equips de dues persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita.
Atenció personalitzada Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors i/o al fòrum del Campus Virtual.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció personalitzada a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic des d'una adreça d'estudiant "nom.cognom@estudiants.urv.cat", o mitjançant altres eines virtuals com ara compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden interaccionar entre ells als fórums del Campus Virtual amb la supervisió dels professorat. L'atenció personalitzada pot ser individual o en petits grups.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A2
RI4
B2
CT5
Lliuraments de tests i problemes abans de les proves parcials previstes. Es preveu que l'estructura sigui similar a la de les proves. 10%
Pràctiques a laboratoris
A2
RI4
B2
CT5
Lliurament obligatori dels estudis previs. (10 %)
Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries. (20 %).
Es preveu la realització d'una sessió introductòria i d'un mínim de 5 pràctiques
30%
Proves mixtes
A2
RI4
B2
3 Proves d'uns 90 minuts a l'aula ordinària amb preguntes de tipus test i problemes. Donat el caràcter acumulatiu de l'assignatura el pes de les proves es va incrementant: 15 % la primera, 20 % la segona i 25 % la tercera prova. 60%
Altres  

Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir un mínim de 4/10 a la qualificació de pràctiques de laboratori i un mínim de 4/10 a la qualificació conjunta de les proves mixtes, resolució de problemes i exercicis. És obligatori fer totes les pràctiques i proves mixtes.

La qualificació de pràctiques de laboratori té un pes del 30 % a les dues convocatòries. Per tal de valorar la qualificació final de les pràctiques, els professors poden fer proves addicionals de pràctiques de tipus individual.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta (test i/o problemes) de tot el temari amb un pes del 70 %. No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, els exàmens es farien online en les dates previstes.

Durant la realització de les proves presencials, els estudiants no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades si no reben indicacions expresses del professor permetent el seu ús. En cas de proves individuals online, únicament es faran servir dispositius de comunicacions i transmissions de dades per a la realització de les proves i la comunicació amb el professor que supervisa cada prova. La comunicació amb altres estudiants o amb terceres persones durant la realització d'una prova ha de ser autoritzada expressament pel professor que supervisa la prova.

Amb els objectius de verificar la identitat dels estudiants, de garantir-los els drets d'avaluació i de donar-los el suport necessari, tant les proves online com l'atenció personalitzada online poden requerir la visualització en remot d'imatges proporcionades pels dispositius de comunicació que es facin servir. L'estudiant ha d'avisar les persones que hi conviuen de tals circumstàncies, i recomanar-los que no accedeixin a l'entorn durant la realització de la prova o consulta. En tot cas, la URV no és la responsable de la visualització incidental d'imatges que puguin afectar la vida privada i familiar de l'estudiant. No és permès que l'estudiant capti imatges sense autorització expressa. El professorat, si ho considera oportú, pot demanar que l'estudiant ensenyi un document identificatiu per acreditar-ne la identitat.


Fonts d'informació

Bàsica R. Giral Castillón, A. Cid Pastor, J. Calvente, H. Valderrama, P. Garces, Recull de Pràctiques de Laboratori de TC-II, 2012, Moodle URV
R. Giral Castillón, A. Cid Pastor, J. Calvente, H. Valderrama, P. Garces, Apunts TC-II Moodle, 2012, Moodle URV

Carlson, A. Bruce , "Circuitos : ingeniería, conceptos y análisis de circuitos eléctricos lineales", 2001, México : International Thomson, cop. 2001

Fernández Moreno, J., "Teoría de Circuitos. Teoría y problemas resueltos", Ed. Paraninfo 2011

Robbins, A. H., Miller, W. C., "Análisis de circuitos. Teoría y práctica", 4ª Ed. Cengage Learning 2007

Complementària

A. Gómez Expósito, J. L. Martínez Ramos, J. A. Rosendo Macías, E. Romero Ramos, J. M. Riquelme Santos, "Fundamentos de Teoría de Circuitos", Thomson Paraninfo 2007.

A. Gómez Expósito, J. L. Martínez Ramos, J. A. Rosendo Macías, E. Romero Ramos, J. M. Riquelme Santos, "Teoría de Circuitos. Ejercicios de Autoevaluación" Thomson Paraninfo 2005

M. Nahvi, J. A.  Edminister, "Circuitos eléctricos y electrónicos"  Serie Schaum, McGraw Hill, 2005

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent