Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | EI3 |
Coneixement dels fonaments i les aplicacions de l'electrònica digital i els microprocessadors.
|
| EI6 |
Capacitat per dissenyar sistemes electrònics analògics, digitals i de potència.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| EI3 |
Coneix els blocs funcionals d'un microcontrolador
Desenvolupa habilitats bàsiques de programació en assemblador
Programa convertidors i temporitzadors
| | EI6 |
Tria el microcontrolador adequat per a una aplicació específica
Programa microcontroladors de baix cost
Programa comunicacions punt a punt
Utilitza estratègies de validació de sistemes digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Importància, aplicacions i mercat dels microcontroladors.
Estructura bàsica.
Microcontrolador vs. microprocessador.
Arquitectura Von Neumann vs. Harvard.
CISC vs. RISC.
Característiques i fonts d'informació. |
Memòria |
Memòria de programa i memòria de dades.
Característiques de les memòries.
Tipus de memòria.
|
Unitat Central de Procés |
Mapa de memòria.
Cicle d'instrucció.
Registres.
Modes d'adreçament.
Conjunt d'instruccions.
Processament d'excepcions. |
Programació |
Programació en assemblador.
Estructures de dades.
Gestió de la pila.
Subrutines. Pas de paràmetres.
Servei a les interrupcions.
Validació de software encastat. |
Periférics |
Entrada/sortida.
Coversors: DAC, ADC, PWM.
Temporitzadors, watchdogs.
Interrupcions.
Circuits d'alimentació, reset i oscil·lació.
Comunicacions. |
Comunicacions |
Característiques.
Serie vs. Paral·lel
Asíncrona vs. síncrona.
Detecció i correcció d'errors.
Standards i protocols: RS232, I2C, SPI, USB i d'altres.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
15 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
15 |
16 |
Projectes |
|
28 |
42 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
5 |
6 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
2.5 |
3 |
Proves de desenvolupament |
|
1.5 |
7.5 |
9 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
3 |
3.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Descripció dels continguts, mètodes d'avaluació, calendari previst, moodle i pla de treball.
Contextualització dels continguts a la societat, entorn industrial i la pròpia titulació. |
Sessió Magistral |
Explicació a classe, per part del professor, dels diferents conceptes de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució per part de l'alumne, com a treball autònom i individual, de problemes o exercicis plantejats periòdicament pel professor. Activitat via Moodle. |
Projectes |
Desenvolupament autònom d'un projecte.
L'alumne proposarà un problema, aplicació o proces, susceptible de ser solucionat o millorat per mitjà d'un sistema basat en microcontrolador. Haurà de definir les especificacions del sistema i les proves a superar per verificar el seu correcte funcionament. El projecte inclourà el disseny i implementació d'una petita quantitat de "hardware" perifèric, així com la programació de tot el codi assemblador pel PIC24F de la placa Explorer 16 de Microchip que sigui necessari. La planificació temporal de les tasques a desenvolupar també son responsabilitat de l'alumne.
El professor marcarà d'antuvi una serie de requisits mínims que han d'incloure les especificacions proposades, per tal d'assegurar l'adquisició de les competències/continguts lligats a l'assignatura. També s'encarregarà, per mitjà dels informes periòdics de seguiment de la planificació i de la memòria final de projecte, de l'avaluació de l'eficàcia i eficiència del prototipus final (en quant a l'assoliment d'objectius, qualitat del desenvolupament i complexitat total del sistema). |
Atenció personalitzada |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
Descripció |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Entrega de la resolució de problemes plantejats periòdicament, via moodle. Es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. |
0.10 |
Projectes |
|
Es valorarà el compliment dels terminis d'entrega, la metodologia de treball, l'actitud pro-activa a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts (en quant a grau de complexitat, diversitat de conceptes abastats i assoliment d'objectius) i la seva correcta presentació escrita. |
0.30 |
Proves mixtes |
|
Prova de control, cap a meitat de curs, amb preguntes tipus test i proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova de control, a final de curs, amb preguntes tipus test de resposta múltiple. Es valorarà: el nombre d'encerts i el de fallades. |
0.10 |
Proves de desenvolupament |
|
Prova de control, a final de curs, amb proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Proves pràctiques |
|
Prova individual de control, a final de curs. Es valorarà: l'acompliment d'objectius en el temps estipulat, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la demostració clara del seu funcionament. |
0.20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura, la mitja ponderada ha de ser més gran o igual que 5.00 i la mitja de cadascuna de les metodologies (excepte la prova mixta parcial de control a meitat de curs) ha de ser individualment més gran que 2.00. Hi haurà segona convocatòria per la part teòrica i per la part pràctica, l'alumne es podrà presentar a l'una i/o a l'altra (conservant la nota de la part que no examini). La part teòrica consistirà en una prova mixta (un test de resposta múltiple i proves de desenvolupament) amb un pes del 50%. La part pràctica corresponent al projecte no es pot recuperar i la nota obtinguda a l'avaluació continua tindrà un pes del 20% a la segona convocatòria (i no el 30%), si l'alumne s'examina de la prova pràctica que tindrà un pes del 30% a la nota final. Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i/o transmissió de dades. |
Bàsica |
, PIC24FJ128GA010 FAMILY Datasheet, Microchip Technology Inc., 2007
, Explorer 16 Development Board User’s Guide, Microchip Technology Inc. , 2005
|
|
Complementària |
Fernando E. Valdés Pérez, Ramon Pallàs Areny, Microcontroladores : fundamentos y aplicaciones con PIC , Marcombo, 2007
Predko, Michael, 123 PIC microcontroller experiments for the evil genius , McGraw-Hill, 2005
Roger L. Stevens, Serial communications : using pic microcontrollers , Square 1 Electronics, 2002
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFORMÀTICA INDUSTRIAL II/17204120 | APLICACIONS AMB MICROCONTROLADORS/17204205 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17204002 | FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ/17204001 | INFORMÀTICA INDUSTRIAL I/17204119 | ELECTRÒNICA DIGITAL/17204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|