Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en electricitat, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de: estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal.lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització. |
| RI10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment. |
| B5 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Aplica eines de disseny assistit per computador
Dissenya un equip electrònic.
| | RI10 |
Coneix l'impacte ambiental dels equips electrònics i la reglamentació sobre el reciclatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Implementa circuits electrònics sobre suport PCB, complint especificacions i normatives.
Utilitza adequadament els components electrònics en la implementació d’un sistema electrònic.
Aplica conceptes d'estadística per a l'estudi de fiabilitat de components i / o sistemes electrònics.
Detecta i identifica errors de funcionament en sistemes electrònics.
Aplica els coneixements d'anàlisi i disseny per a la resolució de fallades en sistemes electrònics.
| | B5 |
Coneix l'impacte ambiental dels equips electrònics i la reglamentació sobre el reciclatge.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 0: Introducció |
0.1. Presentació de l'assignatura
0.2. L'assignatura al moodle
0.3. Avaluació
0.4. Bibliografia
0.5. Guia Docent
0.6. Horaris de consulta
|
Tema 1: Enginyeria de Sistemes Electrònics |
1.1 Definicions
1.2 Causes de Fallada en equips electrònics
1.3 Cicle de vida d’un producte
1.4 Fases de desenvolupament d’un producte
1.5 Distribució física d’un equip
1.6 Definició de les especificacions d’un equip electrònic. Exemple
1.7 Enginyeria concurrent
1.8 Ecodisseny
1.9 La qualitat en el producte: ISO9000
|
Tema 2: Disseny de circuits electrònics en suport PCB |
2.1 Plaques de circuit imprès (PCB)
2.2 Mètodes de disseny i càlcul.
2.3 Programari CAD
2.4 Fabricació i acabat de PCB
2.5 Mètodes de soldadura i normatives (RoHS)
2.6 Inserció de components
2.7 Tecnologia de muntatge superficial (SMT)
|
Tema 3: Interconnexionat |
3.1 Conductors especials
3.2 Sòcols i connectors elèctrics
3.3 Interruptors i commutadors
3.4 Relés i contactors electromecànics
3.5 Alternatives d’estat sòlid
|
Tema 4: Compatibilitat electromagnètica |
4.1 Principis de la compatibilitat electromagnètica
4.2 Normativa aplicable a EMC
4.3 Accessoris de mesura i detecció
4.4 Acoblaments i tècniques de protecció d’EMI
4.5 Línies de transmissió
4.6 Tècniques de traçat del circuit imprès
4.7 Sistema d’alimentació d’un equip
4.8 Disseny de circuits lògics
4.9 Disseny de circuits analògics i de potència
4.10 Consideracions de software
4.11 Proteccions dels equips electrònics (sobrecorrents, sobretensions, llamps,...)
4.12 Proteccions contra les descàrregues electrostàtiques
4.13 Blindatges
|
Tema 5: Elecció de components |
5.1 Components passius.
5.2 Resistors, inductors i condensadors
5.3 Tipus fixos i ajustables
5.4 Elecció de components actius: discrets i integrats
|
Tema 6: Bateries |
6.1 Principis de funcionament
6.2 Fonts electroquímiques primàries
6.3 Fonts electroquímiques secundàries
|
Tema 7. Disseny tèrmic d’equips electrònics |
7.1 Avaluació dels requeriments de refrigeració en equips electrònics
7.2 Refrigeració per conducció a través del xassís i el pcb
7.3 Refrigeració per radiació i convecció natural
7.4 Refrigeració forçada en equips electrònics
7.5 Fallades en equips electrònics degut a l’estrès tèrmic
7.6 Transitoris tèrmics en equips electrònics. Impedància tèrmica
|
Tema 8: Avaluació dels equips electrònics |
8.1 Fiabilitat Industrial. Definicions
8.2. Fiabilitat de sistemes
8.3 Redundància
8.4 Disponibilitat
8.5 Mantenibilitat
8.6 Anàlisi de la fiabilitat
|
Tema 9: Impacte ambiental i reciclatge dels equips electrònics |
9.1 Introducció
9.2 Impacte mediambiental en la producció d’equips electrònics
9.3 Normativa aplicable al reciclatge de productes electrònics
9.4 Tecnologies per al reciclatge i la reutilització
9.5 Reciclatge dels productes electrònics: pcb, pantalles LCD, mòbils,...
9.6 Ecodisseny de productes electrònics. Normatives |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
39 |
65 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
44 |
71 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
6 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (equips de dos persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori. |
Atenció personalitzada |
Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'adreça "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors. |
Descripció |
Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'adreça "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries. Es preveu la realització d'una sessió introductòria i d'un mínim de 5 pràctiques. Durant les pràctiques es realitzarà un projecte de circuit imprès. |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori. |
15 |
Proves mixtes |
|
Proves de 2 hores a l'aula ordinària amb preguntes i problemes. |
45 |
Altres |
|
Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura és obligatori que els alumnes presentin oralment el projecte de circuit imprès i obtinguin una qualificació mínima de 4. Per aprovar l'assignatura el circuit electrònic proposat com a projecte de circuit imprès ha de funcionar correctament. Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les proves mixtes. Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les pràctiques de laboratori. La segona convocatòria consistirà en una prova mixta de tot el temari amb un pes del 45 %. No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada. |
Bàsica |
Selma, Eduard, Apunts diversos i resums de transparències, 2004, Moodle de l'assignatura
Gómez, Guadalupe, Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
Steinberg, Dave S., Cooling Techniques for electronic equipment, 2nd Ed. John Wiley & Sons, 1991
Cabré Rodon, Roger , Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, Cossetània edicions, 2004
Lopez Veraguas, J. P. , Compatibilidad electromagnética y seguridad funcional en sistemas electrónicos, Marcombo, 2010
Hester, R. E.; Harrison R. M., Electronic Waste Management. Design, analysis and application, Royal Society of Chemistry; 1 edition , 2008
Kuehr, R.;, Williams, E., Computers and the Environment: Understanding and Managing their Impacts (Eco-Efficiency in Industry and Science), Springer; 1 edition , 2003
Charoy, Alain , Compatibilité électromagnétique , Dunod, 2005
Mª Auxilio Recasens Bellver, José González Calabuig, Diseño de circuitos impresos con orCAD Capture y Layout v.9.2, International Thomson, 2002
MIGUEL PAREJA APARICIO, CREACION DE NUEVOS COMPONENTES PARA ORCAD 10.3, Marcombo, 2007
|
|
Complementària |
Elizabeth Grossman, High Tech Trash: Digital Devices, Hidden Toxics, and Human Health , Shearwater; 2nd edition , 2007
Balcells , J et alt., , Interferencias Electromagnéticas en Sistemas Electrónicos, Marcombo, 1992
Ellis,N, Interferencias eléctricas Handbook, Paraninfo, 1997
Eugene R. Hnatek , Practical Reliability Of Electronic Equipment And Products, CRC Press; 1 edition , 2002
Patrick P. O'Connor , Andre Kleyner , Practical Reliability Engineering , Wiley; 5 edition , 2012
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|