Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | FB4 |
Capacitat per comprendre i aplicar els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions en l'enginyeria.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| FB4 |
Aplica efectivament els principis de coneixements bàsics de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l’enginyeria.
Construeix la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la taula periòdica. Interpreta les propietats atòmiques i periòdiques. Prediu els productes de reaccions inorgàniques de precipitació típiques, àcid-base o de formació de gasos. Prediu els productes d’una reacció redox inorgànica. Construeix els enllaços químics de molècules o ions. Dedueix les propietats de l’hidrogen i elements de les series “s” i “p”, i dels seus compostos. Explica les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base als models atòmics i d’enllaç químic.
Coneixements bàsics de termodinàmica: primer i segon principi de la termodinàmica, llei de Hess, energia lliure i espontaneïtat. Sap quins són els factors que afecten l’equilibri químic i pot predir el sentit de la reacció.
Coneixements bàsics sobre balanços de matèria i energia, transferència de matèria, operacions de separació, cinètica química, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Sap identificar, classificar i definir les propietats físiques i químiques dels compostos orgànics e inorgànics propis de la indústria química. Coneix els processos relacionats amb el petroli i el carboni com a combustibles. Coneix els principals processos industrials on intervenen compostos inorgànics.
Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions.
Aprèn maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
Mostra compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
Aprèn de forma autònoma i amb iniciativa
Demostra coneixements en matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions
Treballa de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Aplica efectivament els principis de coneixements bàsics de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l’enginyeria.
Construeix la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la taula periòdica. Interpreta les propietats atòmiques i periòdiques. Prediu els productes de reaccions inorgàniques de precipitació típiques, àcid-base o de formació de gasos. Prediu els productes d’una reacció redox inorgànica. Construeix els enllaços químics de molècules o ions. Dedueix les propietats de l’hidrogen i elements de les series “s” i “p”, i dels seus compostos. Explica les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base als models atòmics i d’enllaç químic.
Coneixements bàsics de termodinàmica: primer i segon principi de la termodinàmica, llei de Hess, energia lliure i espontaneïtat. Sap quins són els factors que afecten l’equilibri químic i pot predir el sentit de la reacció.
Coneixements bàsics sobre balanços de matèria i energia, transferència de matèria, operacions de separació, cinètica química, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Sap identificar, classificar i definir les propietats físiques i químiques dels compostos orgànics e inorgànics propis de la indústria química. Coneix els processos relacionats amb el petroli i el carboni com a combustibles. Coneix els principals processos industrials on intervenen compostos inorgànics.
Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions.
Aprèn maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
Mostra compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
Aprèn de forma autònoma i amb iniciativa
Demostra coneixements en matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions
Treballa de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc 1. FONAMENTS BÀSICS
Estructura de la matèria: Estructura de l’àtom. Configuració electrònica i propietats periòdiques.
Enllaç químic: Tipus d’enllaç. Interaccions intermoleculars Exemples d’obtenció de la forma y geometria de molècules senzilles.
Estats d’agregació de la matèria: Gasos i dissolucions.
Resolució d’exercicis i de qüestions relacionades amb els conceptes anteriors.
|
|
Bloc 2.TERMODINÀMICA I EQUILIBRI
Energia lliure i espontaneïtat.
Equilibri químic: Constant d’equilibri. Factors que afecten a l’equilibri químic. Principi de Le Chatelier.
Equilibri àcid-base: Reaccions àcid-base. Producte iònic de l’aigua i pH. Constant d’acidesa/basicitat. Neutralització.
Electroquímica: Reaccions d’oxidació-reducció. Potencial estàndard d’elèctrode. Funcionament de piles galvàniques. Piles electrolítiques. Resolució d’exercicis i de qüestions relacionades amb els conceptes anteriors.
|
|
Bloc 3. FONAMENTS D’ENGINYERIA QUÍMICA
Fonaments: paràmetres d’un procés químic. Concepte d’operació bàsica. Balanços de matèria i energia.
Operacions bàsiques en enginyeria química: Operacions bàsiques controlades per transferència de matèria i matèria/calor.
Resolució d’exercicis i de qüestions relacionades amb els conceptes anteriors. |
|
Bloc 4. INTRODUCCIÓ A LA QUÍMICA ORGÀNICA E INORGÀNICA INDUSTRIAL.
Química orgànica Industrial: Carboni i compostos orgànics. Classificació. Propietats físiques i químiques. Principals tipus de reaccions orgàniques.
Química inorgànica Industrial:Compostos inorgànics. Processos industrials.
Resolució d’exercicis i de qüestions relacionades amb els conceptes anteriors.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
35 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
21 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i pla de treball: estructura, avaluació i bibliografia.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric amb exemples entenedors dels diferents blocs per part del professor de l'assignatura. El material es presentarà amb l'ajut de suports com el power point. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En base les classes magistrals, es formularà, analitzarà, ressoldrà i debatirà un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Presentació audiovisual dels resultats de les pràctiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització al laboratori dels experiments necessaris per complir els objectius de la pràctica. |
Atenció personalitzada |
A l'inici de curs s'informarà als alumnes de l'horari d'atenció. L'atenció personalitzada es concertara a través de mail. |
Descripció |
S'efectuaràn reunions individuals a petició de l'alumne per atendre i resoldre dubtes de l'assignatura. Segons el seu criteri, el professor podrà convocar també als alumnes a entrevistes individuals per tractar questions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Problemes o exercicis d'una hora de durada que es faran a l'aula individualment o en grup i que s'avaluaran. |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació audiovisual dels resultats i conclusions de cada pràctica. Durada 10 minuts. Preguntes del professor, respostes del grup. Durada 20 minuts. |
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Presentació dels informes de les pràctiques de laboratori. |
20% |
Proves mixtes |
|
Dues proves de dues hores de durada que es faran a l'aula individualment i que s'avaluaran. Consistiran en preguntes de resposta curta, de tipus test o preguntes de desenvolupament. Cada prova tindrà un pes de 25% del total de l'avaluació. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no superin la primera convocatòria mantindran les notes de les pràctiques (20%) i exposicions (5%) per la segona convocatòria. L'examen final de la segona convocatòria tindrà un pes de 75%. No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen. |
Bàsica |
José Costa López, Curso de ingeniería química: introducción a los procesos, las operaciones unitarias y los fenómenos de transporte, Editorial Reverté, 1994
Peter W. Atkins, Química General, Editorial Omega, 1992
J.B. Moulijn, M. Makkee, A. van Diepen, Chemical process technology, Editorial John Wiley and Sons, Ltd, 2001
D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch, Fundamentos de química analítica, 8a ed. Thomson, 2005
Richard M. Felder y Ronald W. Rousseau, Principios elementales de los precesos químicos, 3a ed. Méjico:Limusa Wiley, 2003
Peter W. Atkins, Loretta Jones, Principios de química, 3a ed. Panamericana, 2006
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|