DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA Codi 17214101
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Elèctrica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CINCUNEGUI ., CARMEN
Adreça electrònica xavier.maixe@urv.cat
antoni.martinez@urv.cat
domenec.puig@urv.cat
joseluis.ramirez@urv.cat
carmen.cincunegui@urv.cat
Professors/es
MAIXÉ ALTÉS, JAVIER
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
PUIG VALLS, DOMÈNEC SAVI
RAMÍREZ FALO, JOSÉ LUIS
CINCUNEGUI ., CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aprofundir en els coneixements teòrics bàsics relacionats amb l'orientació de l'estudiant davant la seva formació acadèmica i la seva inserció laboral, acompanyant aquests coneixements d'experiències pràctiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial, especialitat en Electricitat.
 B5 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Conèixer els serveis que ofereix l'Escola i la Universitat, així com l'organització acadèmica de la docència.
Conèixer les diferents sortides, atribucions professionals relacionades amb l'enginyeria i les funcions dels diferents col·legis i associacions professionals.
Conèixer estratègies per accedir al món laboral.
Conèixer les possibilitats de mobilitat acadèmica i professional a nivell estatal i europeu.
Conèixer les estratègies i característiques del treball en equip.
Utilitzar les tècniques d'expressió oral i escrita adequades, adaptant-les a l'audiència o al tipus de treball.
Conèixer com elaborar un currículum vitae i una carta de presentació.
Conèixer com preparar una entrevista de feina.
Conèixer com dirigir i organitzar una reunió de treball.
 B5 Conèixer els aspectes de l'Enginyeria relacionats amb l'ètica i la igualtat de gènere.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. SERVICIOS DE LA ESCUELA Y LA UNIVERSIDAD
TEMA 2. MOVILIDAD ACADÈMICA Y PROFESIONAL
TEMA 3. CIUDADANÍA DIGITAL
TEMA 4. ÉTICA E IGUALDAD DE GÉNERO
TEMA 5. SALIDAS PROFESIONALES
TEMA 6. ESTRATEGIAS PARA ACCEDER AL MUNDO LABORAL
TEMA 7. ESTRATEGIAS Y CARACTERÍSTICAS DEL TRABAJO EN EQUIPO. LAS REUNIONES DE TRABAJO
TEMA 8. TÉCNICAS DE EXPRESIÓN ORAL Y ESCRITA. FUENTES DE INFORMACIÓN Y PLAGIO
TEMA 9. CURRICULUM VITAE Y CARTA DE PRESENTACIÓN
TEMA 10. LA ENTREVISTA DE TRABAJO

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
C3
1 1 2
Sessió Magistral
B5
C5
C6
11 19 30
Seminaris
B3
C3
C4
17 69 86
Presentacions / exposicions
B3
C3
C4
9 6 15
Atenció personalitzada
B3
5 0 5
 
Proves mixtes
B3
C3
C4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la primera clase magistral se explicarán los objetivos y formas de evaluación de la asignatura y se hará una introducción sobre lo que será la temática de las Clases Magistrales, proporcionando información sobre los servicios de la escuela y la universidad en relación con la inserción laboral de los estudiantes. En el primer seminario se comenzarán a desarrollar algunas nociones sobre Gestión de Recursos Humanos desde la perspectiva del profesional que busca su primer empleo.
Sessió Magistral Las sesiones magistrales consistirán en una serie de Conferencias con el objetivo de ofrecer orientación profesional y académica de los estudiantes, dictadas por representantes de los servicios que ofrece la Universidad, docentes de la universidad especializados en las temáticas específicas (igualdad de género y ciudadanía digital), de representantes de empresas que desarrollan su actividad profesional dentro del campo laboral de los grados que cursan los estudiantes, y representantes de los colegios de profesionales.
Seminaris El desarrollo de los seminarios se divide en dos partes: una primera parte de la asignatura en que se desarrollarán algunas nociones sobre Gestión de Recursos Humanos desde la perspectiva del profesional que busca su primer empleo y se expondrán las pautas para el trabajo en equipo, la redacción de trabajos escritos y la presentación de exposiciones orales. En esta primera parte, los estudiantes resolverán diferentes ejercicios y problemas prácticos y realizarán en equipo un trabajo en profundidad de un tema (monográfico). En la segunda parte de la asignatura, todos los grupos harán la presentación y defensa oral de su trabajo escrito.
Presentacions / exposicions Los estudiantes realizarán la exposición oral del trabajo final, en la que se exigirá el cumplimiento de pautas específicas en cuanto a la estructuración del trabajo. A su vez, la exposición del trabajo final incluirá la designación de otro grupo de estudiantes en rol de “Comentaristas”, por lo que se valorará también la capacidad para formular preguntas y adoptar una perspectiva crítica.

Atenció personalitzada
Descripció
Se atenderán las consultas de los estudiantes personalmente y a través del correo electrónico y foros de discusión en el campus virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B5
C5
C6
El estudiante deberá responder los cuestionarios correspondientes a cada sesión dentro del plazo establecido. 15%
Seminaris
B3
C3
C4
El estudiante resolverá prácticas grupales, presentará como prácticas individuales su CV y Carta de Presentación, y realizará en grupo un trabajo en profundidad que le permita indagar sobre su campo laboral como graduado de ingeniería, relacionando los contenidos expuestos en las sesiones magistrales. 50%
Presentacions / exposicions
B3
C3
C4
El estudiante realizará al menos una exposición oral grupal a lo largo del curso, sobre la base del trabajo escrito presentado previamente. 15%
Proves mixtes
B3
C3
C4
En un examen que podrá contener preguntas tipo test, preguntas abiertas y ejercicios prácticos se evaluarán los principales conceptos impartidos sobre Gestión de Recursos Humanos, trabajo en equipo, y las pautas expuestas para la correcta redacción del CV y la Carta de Presentación. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

EXAMEN DE SEGUNDA CONVOCATORIA: se evaluarán de manera extensiva los contenidos teórico-prácticos de la asignatura correspondientes a los seminarios, y sepodrán presentar las prácticas y trabajos escritos individuales. No se podrán presentar el trabajo grupal ni la presentación oral, los cuales únicamente se podrán realizar en el período de evaluación continua.


Fonts d'informació

Bàsica

Simon L. Dolan, Ramón Valle, Susan E. Jackson, Randall S. Schuler (2007), La Gestión de los Recursos Humanos, McGraw-Hill: Madrid.

Borrell i Carrió, Francesc (2001), Cómo trabajar en equipo, Barcelona: Gestión 2000.

Faust, Bill y Faust Michael (2004), Un CV más convincente: aprende a elaborar tu elevator pitch, Madrid: Pearson Educación.

Hodgson, Susan (2005), Brilliant answers to tough interview questions: smart answers to whatever they can throw at you, New York: Pearson Prentice Hall.

Miguel Ángel Alcalá (coord.) (2001), La Entrevista de selección: manual para el entrevistador y el entrevistado, Madrid: CIE Dossat.

Fernández Losa, Nicolás (1999), Dirección de equipos de trabajo en las organizaciones, Madrid: Civitas.

Complementària

Eyle, Jil van  (2007), Teaming: trabajar en equipo para cambiar el mundo, Barcelona: RBA Libros.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent