DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TEORIA DE CIRCUITS I Codi 17214105
Ensenyament
Grau en Enginyeria Elèctrica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
EL AROUDI CHAOUI, ABDELALI
Adreça electrònica benjamin.iniguez@urv.cat
roberto.giral@urv.cat
abdelali.elaroudi@urv.cat
jordi.bordes@urv.cat
Professors/es
IÑIGUEZ NICOLAU, BENJAMIN
GIRAL CASTILLON, ROBERTO
EL AROUDI CHAOUI, ABDELALI
BORDES ARROYO, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div> DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Primera part de la matèria Circuits, juntament amb Teoria de Circuits II. Conceptes bàsics de Teoria de Circuits, anàlisi bàsica de circuits resistius, anàlisi sistemàtica de circuits i circuits monofàsics en règim permanent sinusoïdal. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de labors i altres treballs anàlegs.
  RI1 Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
 RI4 Coneixement i utilització dels principis de teoria de circuits i màquines elèctriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica els conceptes de divisor de tensió i divisor d’intensitat a l’anàlisi de circuits.
Coneix el circuit amplificador operacional ideal i el concepte de curtcircuit virtual.
Construeix diagrames vectorials de tensions i intensitats.
Determina la potència activa, reactiva i aparent en un circuit elèctric en RPS.
Coneix la metodologia per millorar el factor de potència.
  RI1 Es resolen mitjançant models matemàtics en equacions diferencials en derivades ordinàries i parcials, resultat de l'aplicació dels principis de la física i dels fenòmens de transport de calor, problemes de conducció, convecció i radiació en sistemes i dispositius electrònics.
 RI4 Coneix conceptes bàsics de TC: corrent, tensió, circuit elèctric, model en xarxa, node, branca, bipol, lleis d’interconnexió (Kirchhoff).
Coneix els elements bàsics dels circuits elèctrics.
Determina les variables secundàries de potència i d’energia als bipols elementals dels circuits elèctrics
Coneix les formes d’ona més usuals dels circuits elèctrics
Coneix el concepte de xarxa amb dos ports
Coneix el concepte d’equivalència de bipols i les diferents associacions d’elements passius i actius
Aplica els conceptes de divisor de tensió i divisor d’intensitat a l’anàlisi de circuits.
Utilitza els teoremes de Thevenin i Norton en l’anàlisi de circuits
Transforma una configuració en estrella en una configuració en triangle, i viceversa
Utilitza conceptes i teoremes d’utilitat en l’anàlisi de circuits: element superflu, superposició, reciprocitat, compensació, màxima transferència de potència, Tellegen
Coneix el circuit amplificador operacional ideal i el concepte de curtcircuit virtual.
Determina el nombre d’equacions independents d’un circuit elèctric
Analitza circuits amb el mètode de llaços bàsics.
Analitza circuits amb el mètode de grups de tall bàsics.
Analitza circuits amb el mètode de malles.
Analitza circuits amb el mètode de nodes.
Coneix els conceptes de fasor i d’impedància i d’admitància complexes.
Construeix diagrames vectorials de tensions i intensitats.
Analitza circuits monofàsics en RPS amb tècniques fasorials.
Analitza circuits acoblats magnèticament en RPS.
Determina la potència activa, reactiva i aparent en un circuit elèctric en RPS.
Utilitza el teorema de màxima transferència de potència en RPS.
Coneix la importància del factor de potència en el transport d’energia elèctrica.
Coneix la metodologia per millorar el factor de potència.
Aplica circuits LC transformadors d’impedàncies.
Coneix els coeficients de qualitat d’una bobina i d’un condensador reals.
Analitza els circuits ressonants sèrie i paral·lel
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Coneix conceptes bàsics de TC: corrent, tensió, circuit elèctric, model en xarxa, node, branca, bipol, lleis d’interconnexió (Kirchhoff).
Coneix els elements bàsics dels circuits elèctrics.
Determina les variables secundàries de potència i d’energia als bipols elementals dels circuits elèctrics
Coneix les formes d’ona més usuals dels circuits elèctrics
Coneix el concepte de xarxa amb dos ports
Coneix el concepte d’equivalència de bipols i les diferents associacions d’elements passius i actius
Utilitza els teoremes de Thevenin i Norton en l’anàlisi de circuits
Transforma una configuració en estrella en una configuració en triangle, i viceversa
Utilitza conceptes i teoremes d’utilitat en l’anàlisi de circuits: element superflu, superposició, reciprocitat, compensació, màxima transferència de potència, Tellegen
Determina el nombre d’equacions independents d’un circuit elèctric
Analitza circuits amb el mètode de llaços bàsics.
Analitza circuits amb el mètode de grups de tall bàsics.
Analitza circuits amb el mètode de malles.
Analitza circuits amb el mètode de nodes.
Coneix els conceptes de fasor i d’impedància i d’admitància complexes.
Analitza circuits monofàsics en RPS amb tècniques fasorials.
Analitza circuits acoblats magnèticament en RPS.
Utilitza el teorema de màxima transferència de potència en RPS.
Coneix la importància del factor de potència en el transport d’energia elèctrica.
Aplica circuits LC transformadors d’impedàncies.
Coneix els coeficients de qualitat d’una bobina i d’un condensador reals.
Analitza els circuits ressonants sèrie i paral·lel
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Fonaments i Anàlisi Elemental de Circuits Resistius - Fonaments i elements bàsics del model en xarxa.
- Equivalencia de bipols: associació, Thevenin-Norton, etc.
- Anàlisi elemental de circuits resistius.
II. Anàlisi Sistemàtica de Circuits - Fonaments dels mètodes sistemàtics, nombre d'equacions independents.
- Mètode de les tensions de node.
- Mètode dels corrents de malla.
- Circuits amb amplificadors operacionals.
III. Circuits en Règim Permanent Sinusoïdal - Circuit transformat fasorial. Diagrames vectorials.
- Potència en RPS. Màxima transferència de potència.
- Circuits amb inductors acoblats magnèticament.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A2
RI4
B2
27 29 56
Resolució de problemes, exercicis
A2
RI4
B2
14 36 50
Pràctiques a laboratoris
A2
RI4
B2
CT5
12 24 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
RI4
B2
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius.
Resolució de problemes, exercicis Presencial: Resolució de problemes, preguntes de test, exemples de proves parcials i dubtes dels alumnes.
No Presencial: al Campus Virtual es proposen exercicis variats.
Pràctiques a laboratoris Estudi Previ obligatori abans de cada sessió de laboratori que s'ha de lliurar al moodle i s'avalua.
Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (habitualment en equips de dues persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita.
Atenció personalitzada Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors i/o al fòrum del Campus Virtual.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció personalitzada a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic des d'una adreça d'estudiant "nom.cognom@estudiants.urv.cat", o mitjançant altres eines virtuals com ara compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden interaccionar entre ells als fórums del Campus Virtual amb la supervisió dels professorat. L'atenció personalitzada pot ser individual o en petits grups.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A2
RI4
B2
CT5
Lliurament obligatori dels estudis previs.
Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries.
Es preveu la realització de 5 pràctiques
30 %
Proves mixtes
A2
RI4
B2
3 Proves d'uns 90 minuts a l'aula ordinària amb preguntes de tipus test i/o problemes. Pes de les proves: 20 % la primera, 20 % la segona i 25 % la tercera prova. 60 %
Altres  

Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir un mínim de 4/10 a la qualificació de pràctiques de laboratori i un mínim de 4/10 a la qualificació conjunta de les proves mixtes, resolució de problemes i exercicis. És obligatori fer totes les pràctiques i proves mixtes.

La qualificació de pràctiques de laboratori té un pes del 35 % a les dues convocatòries. Per tal de valorar la qualificació final de les pràctiques, els professors poden fer proves addicionals de pràctiques de tipus individual.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta (test i/o problemes) de tot el temari amb un pes del 65 %. No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, els exàmens es farien online en les dates previstes.

Durant la realització de les proves presencials, els estudiants no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades si no reben indicacions expresses del professor permetent el seu ús. En cas de proves individuals online, únicament es faran servir dispositius de comunicacions i transmissions de dades per a la realització de les proves i la comunicació amb el professor que supervisa cada prova. La comunicació amb altres estudiants o amb terceres persones durant la realització d'una prova ha de ser autoritzada expressament pel professor que supervisa la prova.

Amb els objectius de verificar la identitat dels estudiants, de garantir-los els drets d'avaluació i de donar-los el suport necessari, tant les proves online com l'atenció personalitzada online poden requerir la visualització en remot d'imatges proporcionades pels dispositius de comunicació que es facin servir. L'estudiant ha d'avisar les persones que hi conviuen de tals circumstàncies, i recomanar-los que no accedeixin a l'entorn durant la realització de la prova o consulta. En tot cas, la URV no és la responsable de la visualització incidental d'imatges que puguin afectar la vida privada i familiar de l'estudiant. No és permès que l'estudiant capti imatges sense autorització expressa. El professorat, si ho considera oportú, pot demanar que l'estudiant ensenyi un document identificatiu per acreditar-ne la identitat.


Fonts d'informació

Bàsica Fraile Mora, Circuitos Eléctricos, Pearson Educación, 2012

Complementària Sánchez et al., Teoria de Circuitos. Problemas y pruebas objetivas orientadas al aprendizaje, Pearson Prentice Hall, 2007
Gómez et al., Teoría de Circuitos. Ejercicios de autoevaluación, Thompson Paraninfo, 2005
Carlson, Circuitos, Thomson Learning, 2001
Gómez et al. , Fundamentos de Teoría de Circuitos , Thompson Paraninfo , 2007


Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DE CIRCUITS II/17214106

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTADÍSTICA I MÈTODES TRANSFORMATS/17214009

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÀLGEBRA LINEAL/17214007
ANÀLISI MATEMÀTICA II/17214006
FÍSICA I/17214003
FÍSICA II/17214004
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent