Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | RI10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| RI10 |
Coneix el concepte de sostenibilitat i desenvolupament sostenible
Coneix les eines i mètodes per aplicar el concepte de sostenibilitat als processos productius, com l’ecodisseny o la producció més neta
Sap identificar els principals problemes de la contaminació de l’aigua, l’aire i els residus sòlids
Coneix els principals sistemes de tractament d’aigües residuals i com aplicar-los
Coneix els principals sistemes de tractament de gasos i com aplicar-los
Coneix els efectes del soroll i com minimitzar-lo.
Coneix les principals fonts de contaminació lumínica i per radiacions i com gestionar-les
Coneix com gestionar els residus municipals i industrials
Identifica quines són les principals fonts d’energia sostenibles
Compren i raona de forma crítica els problemes ambientals i proposa solucions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Coneix les eines i mètodes per aplicar el concepte de sostenibilitat als processos productius, com l’ecodisseny o la producció més neta
Aplica la metodologia per a realitzar un anàlisi de cicle de vida d’un producte
Coneix la metodologia per fer un estudi d’impacte ambiental
Coneix els avantatges d’aplicar un sistema de gestió ambiental i la principal normativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. SOSTENIBILITAT |
- Causes i origen de la insostenibilitat
- Paradigma sostenibilista. Concepte de desenvolupament sostenible.
- Mesura de la sostenibilitat. Indicadors.
- Fonaments d’ecologia: ecologia industrial
|
II: LA SOSTENIBILITAT I ELS PROCESSOS PRODUCTIUS |
- Responsabilitat Social Corporativa
- Química Verda
- Ecodisseny
- Anàlisi de Cicle de Vida
- Sistemes de Gestió Ambiental (ISO 14001 i EMAS)
- Avaluació d’Impacte Ambiental
- Producció més neta: Concepte de BAT (MTD). Prevenció de la contaminació.
|
III. TECNOLOGIES MEDIAMBIENTALS |
|
III.1. Caracterització del medi atmosfèric |
- L’atmosfera terrestre
- Contaminació atmosfèrica i qualitat de l’aire
- Sistemes de tractament de gasos: eliminació de partícules i eliminació de gasos contaminants
- Contaminació acústica: efectes del soroll, gestió del soroll
- Contaminació lumínica i per radiacions
- Tecnologies BAT.
|
III.2. Caracterització del medi aquós |
- L’aigua com a recurs
- Indicadors de la qualitat de l’aigua
- Tractaments de les aigües i aigües residuals: Potabilització. EDAR.
- Tecnologies BAT.
|
III.3. Els residus |
- Definició i classificació de residus
- Gestió de residus municipals: recollida selectiva, reciclatge, valorització de residus
- Gestió de residus industrials
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
20 |
31.7 |
51.7 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
8 |
13 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2.7 |
4.7 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2.6 |
4.6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atendre els alumnes de forma individual o en grups reduïts per tal d’orientar-los en l’adquisició de coneixements tècnics i competències socials |
Descripció |
L'atenció personalitzada serà al despatx 303 del departament d'Enginyeria Química via cita prèvia per email (sandra.contreras@urv.cat) o durant les hores de consulta. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Discussió i resolució d'activitats, i/o d’un problema obert o cas, que pot ser individual o en grup |
30 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova curta individual durant el semestre per controlar l'avançament de l’alumne |
35 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova final |
35 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per fer mitja cal obtenir almenys un 4 sobre 10 en cada un dels termes d'avaluació. Per la segona convocatòria,l'examen final suposarà el 70% de la nota. El 30% restant vindrà de l'avaluació continuada: 30% de la resolució d'un problema obert (treball) i activitats. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
Orozco C., Pérez A., González M.N., Rodríguez F.J., Alfayate J.M. , Contaminación ambiental : una visión desde la química, Thomson, 2003
Kiely G. , Ingeniería Ambiental: Fundamentos, entornos, tecnologías y sistemas de gestión, McGraw-Hill, 1999
Gómez Orea D., Evaluación de impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 2a Ed, 2003
|
Documents de la
Càtedra Unesco de Sostenibilitat de la UPC: http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu |
Complementària |
De Nevers, N, Ingeniería de Control de la contaminación del aire, McGraw-Hill, 1998
Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering Treatment and Reuse, 4th Edition, McGraw-Hill, 2003
Masters G.M., Introducción a la ingeniería medioambiental, 3a ed., Prentice Hall, 2008
Tchobanoglous G., Theisen H., Vigil S., Integrated solid waste management: engineering principles and management issues, McGraw-Hill, 1993
Sonnemann G., Castells F., Schuhmacher M., Integrated life-cycle and risk assessment for industrial processes, Lewis-Publisher, 2004
Rigola M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa, Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, 2005
Riera P, Avaluació d’impacte ambiental , Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya , 2000
Conesa, V., Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 4a Ed, 2010
|
- UNEP (2007), “Life
cycle management – A business guide to sustainability” (http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx0889xPA-LifeCycleManagement.pdf) - Documents BREFs (http://eippcb.jrc.es/reference/) |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS QUÍMICS DE L'ENGINYERIA/17214010 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|