Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | RI10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| RI10 |
Coneix el concepte de sostenibilitat i desenvolupament sostenible
Coneix les eines i mètodes per aplicar el concepte de sostenibilitat als processos productius, com l’ecodisseny o la producció més neta
Sap identificar els principals problemes de la contaminació de l’aigua, l’aire i els residus sòlids
Coneix els principals sistemes de tractament d’aigües residuals i com aplicar-los
Coneix els principals sistemes de tractament de gasos i com aplicar-los
Coneix els efectes del soroll i com minimitzar-lo.
Coneix les principals fonts de contaminació lumínica i per radiacions i com gestionar-les
Coneix com gestionar els residus municipals i industrials
Identifica quines són les principals fonts d’energia sostenibles
Compren i raona de forma crítica els problemes ambientals i proposa solucions
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Coneix les eines i mètodes per aplicar el concepte de sostenibilitat als processos productius, com l’ecodisseny o la producció més neta
Aplica la metodologia per a realitzar un anàlisi de cicle de vida d’un producte
Coneix la metodologia per fer un estudi d’impacte ambiental
Coneix els avantatges d’aplicar un sistema de gestió ambiental i la principal normativa
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
I. SOSTENIBILITAT |
- Causes i origen de la insostenibilitat
- Paradigma sostenibilista. Concepte de desenvolupament sostenible.
- Mesura de la sostenibilitat. Indicadors.
- Fonaments d’ecologia: ecologia industrial
|
II: LA SOSTENIBILITAT I ELS PROCESSOS PRODUCTIUS |
- Responsabilitat Social Corporativa
- Química Verda
- Ecodisseny
- Anàlisi de Cicle de Vida
- Sistemes de Gestió Ambiental (ISO 14001 i EMAS)
- Avaluació d’Impacte Ambiental
- Producció més neta: Concepte de BAT (MTD). Prevenció de la contaminació.
|
III. TECNOLOGIES MEDIAMBIENTALS |
|
III.1. Caracterització del medi atmosfèric |
- L’atmosfera terrestre
- Contaminació atmosfèrica i qualitat de l’aire
- Sistemes de tractament de gasos: eliminació de partícules i eliminació de gasos contaminants
- Contaminació acústica: efectes del soroll, gestió del soroll
- Contaminació lumínica i per radiacions
- Tecnologies BAT.
|
III.2. Caracterització del medi aquós |
- L’aigua com a recurs
- Indicadors de la qualitat de l’aigua
- Tractaments de les aigües i aigües residuals: Potabilització. EDAR.
- Tecnologies BAT.
|
III.3. Els residus |
- Definició i classificació de residus
- Gestió de residus municipals: recollida selectiva, reciclatge, valorització de residus
- Gestió de residus industrials
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
20 |
32 |
52 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
8 |
13 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2.5 |
4.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2.5 |
4.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atendre els alumnes de forma individual o en grups reduïts per tal d’orientar-los en l’adquisició de coneixements tècnics i competències socials |
descripción |
L'atenció personalitzada es farà de forma virtual via Teams. Sol.licitar reunió per correu electrònic a Vikas Kumar: vikas.kumar@urv.cat
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Discussió i resolució d'activitats, i/o d’un problema obert o cas, que pot ser individual o en grup |
30 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova curta individual durant el semestre per controlar l'avançament de l’alumne |
35 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova final |
35 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per fer mitja cal obtenir almenys un 4 sobre 10 en cada un dels termes d'avaluació. Per la segona convocatòria,l'examen final suposarà el 70% de la nota. El 30% restant vindrà de l'avaluació continuada: 30% de la resolució d'un problema obert (treball) i activitats. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
Orozco C., Pérez A., González M.N., Rodríguez F.J., Alfayate J.M. , Contaminación ambiental : una visión desde la química, Thomson, 2003
Kiely G. , Ingeniería Ambiental: Fundamentos, entornos, tecnologías y sistemas de gestión, McGraw-Hill, 1999
Gómez Orea D., Evaluación de impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 2a Ed, 2003
|
Documents de la
Càtedra Unesco de Sostenibilitat de la UPC: http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu |
Complementària |
De Nevers, N, Ingeniería de Control de la contaminación del aire, McGraw-Hill, 1998
Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering Treatment and Reuse, 4th Edition, McGraw-Hill, 2003
Masters G.M., Introducción a la ingeniería medioambiental, 3a ed., Prentice Hall, 2008
Tchobanoglous G., Theisen H., Vigil S., Integrated solid waste management: engineering principles and management issues, McGraw-Hill, 1993
Sonnemann G., Castells F., Schuhmacher M., Integrated life-cycle and risk assessment for industrial processes, Lewis-Publisher, 2004
Rigola M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa, Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, 2005
Riera P, Avaluació d’impacte ambiental , Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya , 2000
Conesa, V., Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 4a Ed, 2010
|
- UNEP (2007), “Life
cycle management – A business guide to sustainability” (http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx0889xPA-LifeCycleManagement.pdf) - Documents BREFs (http://eippcb.jrc.es/reference/) |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FONAMENTS QUÍMICS DE L'ENGINYERIA/17214010 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|