DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) LUMINOTÈCNIA Codi 17214113
Ensenyament
Grau en Enginyeria Elèctrica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
BARRADO RODRIGO, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.barrado@urv.cat
Professors/es
BARRADO RODRIGO, JOSÉ ANTONIO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Càlcul i disseny d' instal·lacions d' il·luminació en espais interiors i exteriors. En aquesta assignatura la docència es farà, si es tornen a donar les circunstàncies d’emergència sanitària,&nbsp;mitjançant classes teòriques a distància (online) i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes practiques. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'Enginyer Tècnic Industrial, especialitat en Electricitat.
 A4 Capacitat per al càlcul i disseny d'instal·lacions luminotècnics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial, especialitat en Electricitat.
 B4 Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Pren consciència de les implicacions pel medi ambient que comporta la realització de il·luminacions poc eficients energèticament.
 A4 Coneix els diferents tipus de làmpades elèctriques i de lluminàries, les seves característiques tècniques i aplicacions
Calcula enllumenats energèticament eficients i sostenibles tant d'espais interiors com exteriors, utilitzant els diferents programes informàtics dels fabricants de lluminàries.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Calcula enllumenats energèticament eficients i sostenibles tant d'espais interiors com exteriors, utilitzant els diferents programes informàtics dels fabricants de lluminàries.
 B4 Interpreta els manuals i catàlegs dels fabricants de materials de il·luminació.
Pren consciència de les implicacions pel medi ambient que comporta la realització de il·luminacions poc eficients energèticament.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Magnituds i conceptes bàsics. Naturalesa de la llum. Tipus de visió. Magnituds luminotècniques: flux lluminós, luminància, il•luminància, enlluernament.
Tema 2: Làmpades i equips auxiliars. Làmpades de incandescència, halògenes, fluorescents, de descarrega en un gas de baixa i d’alta pressió, làmpades d’inducció, LEDS. Característiques tècniques.
Tema 3: Llumeneres. Funció. Classificació. Tipus segons la distribució del flux lluminós. Característiques i materials.
Tema 4: Càlculs fotomètrics d’enllumenats interiors i exteriors. Principis fonamentals del càlcul i formules bàsiques. Nivell d’il•luminació. Uniformitat.
Tema 5:Reglamentació aplicable als enllumenats. Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió, Recomanacions del Comitè Espanyol d’il•luminació, Reglament d'eficiencia energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior, Llei 6/2001 d’ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn
Tema 6: L’enllumenat energèticament sostenible. L’estudi energètic de l’enllumenat en la fase de projecte. La contaminació lumínica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
12 15 27
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
B3
B4
14.5 30 44.5
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
A3
1 0 1
Proves de desenvolupament
A3
A4
B3
B4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l’assignatura, explicant els objectius , el temari, la planificació, el funcionament de les pràctiques i dels grups, així com l’avaluació i la bibliografia.
Sessió Magistral El professor exposa el temari de l’assignatura. L’alumne intervé plantejant qüestions al professor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El professor planteja exercicis pràctics sobre els conceptes teòrics de les sessions magistrals. Les sessions són guiades pel professor de laboratori i els alumnes les realitzen en grup.
Atenció personalitzada Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes per atendre i resoldre dubtes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic.A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


ESP: Tiempo que cada profesor tiene reservado para atender y resolver dudas a los alumnos. Debido a la emergencia sanitaria, la atención al estudiante se podrá realizar mediante reuniones on line, en horarios concertados previamente por correo electrónico, o mediante otras herramientas virtuales.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
B3
B4
Avaluació de les pràctiques de laboratori. 15 %
Proves objectives de tipus test
A3
Prova tipus test de les sessions magistrals. 50 %
Proves de desenvolupament
A3
A4
B3
B4
Treball d'estudi i millora d'un cas real d'enllumenat. 35 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Prova objectiva tipus test i preguntes de desenvolupament - Avaluació dels temes 1 al 6 (50%).

Avaluació de les pràctiques de laboratori (15%).

Treball de millora d'un enllumenat existent - S'avaluarà la proposta de millora d'il·luminació des del punt de vista d'eficiència energètica, així com la presentació i el contingut del treball (35%).

A totes dues convocatòries la qualificació final es determina mitjançant la suma de les notes de cadascuna de les parts; segons la ponderació indicada i amb una nota parcial mínima de 4. Cladrà avaluar-se en segona convocatòria els alumnes amb una nota parcial inferior a 4 o amb NP.

Hi ha limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Els professors de l'assignatura acceptaran, si és adient, calculadores en les proves de resolució numèrica dels problemes. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

CAT: Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives han d'estar previstesper poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

ESP :Los exámenes se realizarán de forma presencial. Debido a la emergencia sanitaria, en caso de confinamiento o de restricciones en la movilidad, las actividades evaluativas, incluidos los exámenes, se harían online en las fechas previstas. En el espacio Moodle de cada asignatura podrá consultar la información actualizada.

Las actividades evaluativas deben estar previstas para poder realizarse en modalidad mixta o online en caso de confinamiento.


Fonts d'informació

Bàsica A. Sa, Aplicaciones del led en diseño de iluminación, Marcombo, 2015
A. Gago, J. Fraile, Iluminación con tecnología LED, Paraninfo, 2012
F. Martín Sánchez, Manual práctico de iluminación, AMV Ediciones, 2005
I. Urraca, Instalaciones de alumbrado exterior, AENOR Ediciones, 2005
José Roldan Viloria, Alumbrado eléctrico y sus instalaciones, Creaciones Copyright, 2007
L.C. Fernández, Técnicas y aplicaciones de la iluminación, McGraw-Hill, 1992

Presentacions i material complementari de l'assignatura disponible al Moodle.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent