DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ELECTRÒNICA BÀSICA Codi 17224103
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Telemàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
Adreça electrònica nicolau.canyellas@urv.cat
Professors/es
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Curs bàsic de disseny electrònic digital. Es fa un especial èmfasi en l'ús de llenguatge VHDL i la implementació de circuits digitals en dispositius programables.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions.
 FB4 Comprensió i domini dels conceptes bàsics de sistemes lineals i les funcions i transformades relacionades, teoria de circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i famílies lògiques, dispositius electrònics i fotònics, tecnologia de materials i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
 RT9 Capacitat d'anàlisi i disseny de circuits combinacionals i seqüencials, síncrons i asíncrons, i d'utilització de microprocessadors i circuits integrats.
 RT10 Coneixement i aplicació dels fonaments de llenguatges de descripció de dispositius de maquinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aplica adequadament les metodologies de disseny de sistemes digitals.
Coneix i sap aplicar les tècniques de disseny de la lògica combinacional i seqüencial.
Coneix les portes lògiques bàsics i els paràmetres característics de les famílies lògiques. Coneix els dispositius fotònics bàsics
Utilitza correctament els conversors A/D i D/A
 FB4 Coneix el principi físic dels semiconductors, així com les seves propietats elèctriques i òptiques
Coneix les portes lògiques bàsics i els paràmetres característics de les famílies lògiques. Coneix els dispositius fotònics bàsics
Utilitza correctament els conversors A/D i D/A
 RT9 Coneix i sap aplicar les tècniques de disseny de la lògica combinacional i seqüencial.
 RT10 Aplica adequadament les metodologies de disseny de sistemes digitals.
Utilitza el llenguatge VHDL per a descriure circuits lògics digitals i implementar-los en estructures lògiques programables.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Aplica adequadament les metodologies de disseny de sistemes digitals.
Coneix i sap aplicar les tècniques de disseny de la lògica combinacional i seqüencial.
Coneix les portes lògiques bàsics i els paràmetres característics de les famílies lògiques. Coneix els dispositius fotònics bàsics
Utilitza correctament els conversors A/D i D/A
 B3 Aplica adequadament les metodologies de disseny de sistemes digitals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Metodologies de Disseny Introducció.
Nivells d'abstracció i dominis d'especificació.
Llenguatges de descripció de hardware.
Disseny Lògic Sistemes Combinacionals
Sistemes seqüencials
Subsistemes Digitals Memòries.
Dispositius lògics programables.
Conversors DAC i ADC.
Circuits Integrats Digitals Semiconductors
Famílies lògiques
Circuits MOS
Caracterització elèctrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
FB4
RT9
B2
24 12 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
FB4
RT9
B3
15 21 36
Estudis previs
A4
FB4
RT9
RT10
B3
C4
0 12 12
Pràctiques a laboratoris
A4
FB4
RT9
RT10
B2
B3
C4
30 30 60
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
FB4
2 0 2
Proves pràctiques
A4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels fonaments teòrics dels diferents blocs de contingut de l’assignatura mitjançant transparències i pissarra.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals. D'això se n'extreuen evidències en relació a l'aprenentatge continu de l'alumne.
Estudis previs Per tal d'obtenir un millor aprofitament de les sessions de pràctiques, l'alumne ha de fer les tasques de preparació de les mateixes abans d'anar al laboratori a fer-les.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris. Per tal d'obtenir un millor aprofitament de les sessions de pràctiques, l'alumne ha de fer les tasques de preparació de les mateixes abans d'anar al laboratori a fer-les.
Atenció personalitzada Inclou l'atenció de l'alumne en horaris de consulta dels professors, en relació a dificultats a l'hora d'entendre els temari o de realitzar les tasques encomanades: problemes, estudis previs i pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Inclou l'atenció de l'alumne en horaris de consulta dels professors, en relació a dificultats a l'hora d'entendre els temari o de realitzar les tasques encomanades: problemes, estudis previs i pràctiques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A4
FB4
RT9
RT10
B3
C4
L'alumne realitza una sèrie d'exercicis previs i de qüestions relatives a la pràctica que farà. Ho ha d'entregar abans de la realització d'aquesta i te incidència en la nota final. 10
Pràctiques a laboratoris
A4
FB4
RT9
RT10
B2
B3
C4
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: estudi previ, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). Per a poder aprovar l'assignatura es demanarà una nota mínima de 4 de la mitjana de tots els ítems relacionals amb la part pràctica de l'assignatura. 25
Proves objectives de tipus test
A4
FB4
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test. 30
Proves pràctiques
A4
Consisteix en la realització de dos exàmens que contindrien exercicis de desenvolupament i/o problemes.
35
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder aprovar l'assignatura es demanarà una nota mínima de 4 de la mitjana de tots els ítems relacionals amb la part pràctica de l'assignatura.
En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes. En segona convocatòria no es podrà recuperar la part corresponent a les pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Frank Vahid, Digital Design, 2E, 978-0-470-53108-2, Wiley
Andrew Rushton, VHDL for Logic Synthesis, 3rd Edition, ISBN: 978-0-470-68847-2, wiley
Iñiguez, B.; Marsal, L.F.; Cañellas, N., Introducció als Sistemes Digitals, ISBN 84-9791-39-7, Cossetània Edicions

Complementària , , ,
Frank Vahid, Roman Lysecky , VHDL for Digital Design, ISBN: 978-0-470-60470-0, Wiley
ALCUBILLA, R.; PONS, J.; BARDES, D., Diseño digital: una perspectiva VLSI-CMOS, , Edicions UPC.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle). Portar l'assignatura al dia per a poder seguir les explicacions i resoldre els dubtes amb el professor abans que aquests s'acumulin. Això és especialment important en les pràctiques de laboratori, doncs després no hi ha l'opció de recuperar les pràtiques suspeses
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent