DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMUNICACIONS Codi 17224107
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Telemàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
Adreça electrònica jesus.brezmes@urv.cat
david.girbau@urv.cat
Professors/es
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
GIRBAU SALA, DAVID
Web http://http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant La assignatura adreça, fonamentalment, tots els conceptes bàsics en comunicacions analògiques. Tot i que anem cap un mon digital, aquests conceptes son bàsics per entendre els pilars fonamentals de qualsevol sistema de comunicacions: diagrama de blocs, concepte de soroll i interferències, tipus de modulacions bàsiques, esquemes de circuits per emissors i receptors, el receptor superheterodí, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions.
 RT4 Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
 RT5 Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 RT4 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 RT5 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
Coneix i sap fer servir totes les unitats i magnituds necessàries per el disseny o mesura de un sistema de telecomunicacions: freqüències, potencies, voltatges, intensitats, escales logarítmiques, fasors, números complexos
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 B3 Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a les comunicacions Historia de les comunicacions
Espectre radioelèctric
Fenòmens de propagació
Canals de comunicació
Sistemes de telecomunicacions


2.- Mesures en sistemes de telecomunicacions Trigonometria
Numeros complexos, fasors
Senyals periòdiques
Serie de Fourier
Transformada de Fourier
Espectre de potència
Escales logaritmiques
Potències
Mesura de la informacio
3.- Soroll, interferències i distorsió Tipus de soroll: soroll blanc
Caracterització espectral del soroll
Relació senyal a soroll

4.- Esquemes de modulació en amplitud Modulació AM (Amplitude Modulation)
Modulació DSB (Double Side Band)
Modulació SSB (Single Side Band)
Modulació VSB (Vestigial Side Band)
5.- Esquemes de modulació en fase Modulació FM
Modulació PM
Paràmetres FM commercial
Anàlisi espectral en FM
Anàlisi de soroll en FM

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
1 1 2
Sessió Magistral
A4
RT4
RT5
B2
B3
20 34 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
RT4
RT5
B2
B3
5 5 10
Pràctiques a laboratoris
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
20 44 64
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
RT4
RT5
B2
B3
3 1 4
Proves pràctiques
A4
RT4
RT5
B2
B3
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
10 0 10
Proves mixtes
A4
RT4
B3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura.
Sessió Magistral Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase.
Pràctiques a laboratoris Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà.
Atenció personalitzada La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria

Atenció personalitzada
Descripció
El professor reservarà 6 hores a la setmana per a consultes. Es procurarà que hagi hores de matí i tarda. En aquestes hores l'alumne pot preguntar al professor sobre el contingut teòric de la assignatura, del contingut de pràctiques o de problemes. A part de les 6 hores oficials i inamovibles el professor intentarà estar disponible la major part del temps per atendre als alumnes en qualsevol altre moment.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
Avaluació dels problemes entregats 10
Proves mixtes
A4
RT4
B3
30
Proves objectives de preguntes curtes
A4
RT4
RT5
B2
B3
Proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i / o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats fins al moment. El percentatge de cada prova variarà en funció de la quantitat de matèria avaluable però cap tindrà un pes major del 50% de la nota final 20
Proves pràctiques
A4
RT4
RT5
B2
B3
S'avaluaran els estudis previs, l'informe final de la pràctica i es faran dos exàmens pràctics per a comprovar la assimilació dels coneixements adquirits. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà de un examen teòric de dues hores amb problemes de desenvolupament i un examen pràctic a on l'alumne haurà de posar en pràctica tot el que ha aprés durant les sessions de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, Ed. Pearson Educación,
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, Ed. Mc Graw Hill ,
Jesus Montesinos Ortuño, Comunicaciones analógicas y digitales, Ed. Paraninfo ,

També hi ha moltes fonts de informació a internet per complementar la litareatura bàsica. S'anima als alumnes a buscar recursos per internet.

Complementària Marcos Faúndez , Ejercicios resueltos de sistemas de comunicaciones, Ed. Ceysa ,
Juan A. Fernández Rubio, Comunicaciones analógicas, Edicions UPC ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ELECTRÒNICA BÀSICA/17224103
COMUNICACIONS DIGITALS/17224108
TECNOLOGIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17224122

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANGLÈS TÈCNIC/17224102
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17224005
ANÀLISI MATEMÀTICA II/17224006
ÀLGEBRA LINEAL/17224007
PROCESSAT DE SENYAL/17224009
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent