Type A
|
Code |
Competences Specific | | A4 |
Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions. |
| RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B3 |
Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A4 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | RT4 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | RT5 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
Coneix i sap fer servir totes les unitats i magnituds necessàries per el disseny o mesura de un sistema de telecomunicacions: freqüències, potencies, voltatges, intensitats, escales logarítmiques, fasors, números complexos
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | B3 |
Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1.- Telecommunications: An introduction |
History of telecomunications
The electromagnetic spectrum
Propagation
Comunication channels
Telecomunication systems
|
2.-Measurements in telecomunication systems |
Trigonometry
Complex numbers and representation, Phasors
Periodic signals
Fourier series
The Fourier transform
Power spectrum
Logarithmic transformations
Power
Information measurement |
3.- Noise |
Types of noise: White Noise
Spectral characterization of noise
Signal to noise ratio
|
4.- Linear amplitude modulations |
AM (Amplitude Modulation)
SuperHeterodine receiver
DSB (Double Side Band)
SSB (Single Side Band)
VSB (Vestigial Side Band) |
5.- Phase modulation |
FM modulation
Commercial FM
FM transmitters and receivers based on PLL
FM spectral analysis
PM modulation
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
1 |
2 |
Lecture |
|
20 |
34 |
54 |
Problem solving, classroom exercises |
|
5 |
5 |
10 |
Laboratory practicals |
|
20 |
44 |
64 |
Personal tuition |
|
1 |
1 |
2 |
|
Objective short-answer tests |
|
3 |
1 |
4 |
Practical tests |
|
2 |
0 |
2 |
Objective short-answer tests |
|
10 |
0 |
10 |
Mixed tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
The first day in class there will be an introduction to how the subject is going to be developed. A detailed explanation of the contents, the labs, the evaluation and the bibliography will be discussed. |
Lecture |
The content of each chapter will be presented in class in form of powerpoint slides which will be avaliable before. There will be classes about theory, problems and labs. The student will be able to ask the teacher at any moment to solve any doubt. |
Problem solving, classroom exercises |
For each chapter a certain amount of practical exercices will be proposed and the student will have to solve before coming to class. In class, each problem will be solved by a voluntary student. |
Laboratory practicals |
Each lab session will include a previous study, that the student will need to complete before the lab session. Each lab session should be completed in the time given to do so and a final inform will be handed to the lab supervisor. |
Personal tuition |
Tuition to students will be done individually and in small groups. There are officially six hours to have personalized tuition with the teacher |
Description |
The teacher will reserve 6 hours for personalized tuition. Hours will be assigned to morning and afternoon times. Anyway, as long as possible, the teacher will receive any student at any time if possible.
|
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Objective short-answer tests |
|
Evaluation of Moolde proposed problems |
10 |
Mixed tests |
|
Partial tests with test-like answers |
30 |
Objective short-answer tests |
|
Partial tests with test-like answers |
20 |
Practical tests |
|
Previous work and final result from each lab will be evaluated. To final lab exams will be executed. |
40 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
The second opportunity to pass the subject will comprise a complete exam with theory, problems and lab concepts questions |
Basic |
Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, Ed. Pearson Educación,
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, Ed. Mc Graw Hill ,
Jesus Montesinos Ortuño, Comunicaciones analógicas y digitales, Ed. Paraninfo ,
|
També hi ha moltes fonts de informació a internet per complementar la litareatura bàsica. S'anima als alumnes a buscar recursos per internet. |
Complementary |
Marcos Faúndez , Ejercicios resueltos de sistemas de comunicaciones, Ed. Ceysa ,
Juan A. Fernández Rubio, Comunicaciones analógicas, Edicions UPC ,
|
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
BASIC ELECTRONICS/17224103 | DIGITAL COMMUNICATIONS/17224108 | RADIOFREQUENCY TECHNOLOGY/17224122 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
TECHNICAL ENGLISH/17224102 | MATHEMATICAL ANALYSIS I/17224005 | MATHEMATICAL ANALYSIS II/17224006 | LINEAR ALGEBRA/17224007 | SIGNAL PROCESSING/17224009 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|