IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) FUNDAMENTALS OF COMMUNICATION Code 17224107
Study programme
Bachelor's Degree in Telematics engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Electronic, Electric and Automatic Engineering
Coordinator
VILLARINO VILLARINO, RAMÓN MARIA
E-mail luis.martinez@urv.cat
ramon.villarino@urv.cat
Lecturers
MARTÍNEZ SALAMERO, LUIS
VILLARINO VILLARINO, RAMÓN MARIA
Web http://http://moodle.urv.cat/
General description and relevant information La assignatura adreça, fonamentalment, tots els conceptes bàsics en comunicacions analògiques. Tot i que anem cap un mon digital, aquests conceptes son bàsics per entendre els pilars fonamentals de qualsevol sistema de comunicacions: diagrama de blocs, concepte de soroll i interferències, tipus de modulacions bàsiques, esquemes de circuits per emissors i receptors, el receptor superheterodí, etc.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Be able to analyse, use and develop technology within the field of telecommunications.
 RT4 Be able to analyse and specify the fundamental parameters of a communications system.
 RT5 Be able to evaluate the advantages and disadvantages of different technological alternatives for the implementation of communications systems, from the point of view of signal space, disturbances, noise and analogue and digital modulation systems.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Have knowledge in basic and technological subjects, which gives them the ability to learn new methods and theories, and the versatility to adapt to new situations.
 B3 Be able to solve problems with initiative, decisiveness, creativity, and to communicate and transmit knowledge, abilities and skills, understanding the ethical and professional responsibility of the activity of the Technical Telecommunications Engineer.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 RT4 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 RT5 Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Acquire a historical perspective of the evolution of communications technology, including the most important milestones and their legacy in current technology.
Coneix i sap fer servir totes les unitats i magnituds necessàries per el disseny o mesura de un sistema de telecomunicacions: freqüències, potencies, voltatges, intensitats, escales logarítmiques, fasors, números complexos
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
 B3 Acquire a historical perspective of the evolution of communications technology, including the most important milestones and their legacy in current technology.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1.- Telecommunications: An introduction History of telecomunications
The electromagnetic spectrum
Propagation
Comunication channels
Telecomunication systems


2.-Measurements in telecomunication systems Trigonometry
Complex numbers and representation, Phasors
Periodic signals
Fourier series
The Fourier transform
Power spectrum
Logarithmic transformations
Power
Information measurement
3.- Noise Types of noise: White Noise
Spectral characterization of noise
Signal to noise ratio

4.- Linear amplitude modulations AM (Amplitude Modulation)
SuperHeterodine receiver
DSB (Double Side Band)
SSB (Single Side Band)
VSB (Vestigial Side Band)
5.- Phase modulation FM modulation
Commercial FM
FM transmitters and receivers based on PLL
FM spectral analysis
PM modulation


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
B3
1 1 2
Lecture
A4
RT4
RT5
B2
B3
20 34 54
Problem solving, classroom exercises
A4
RT4
RT5
B2
B3
5 5 10
Laboratory practicals
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
20 44 64
Personal tuition
1 1 2
 
Objective short-answer tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
3 1 4
Practical tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
2 0 2
Objective short-answer tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
10 0 10
Mixed tests
A4
RT4
B3
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities
The first day in class there will be an introduction to how the subject is going to be developed. A detailed explanation of the contents, the labs, the evaluation and the bibliography will be discussed.
Lecture
The content of each chapter will be presented in class in form of powerpoint slides which will be avaliable before. There will be classes about theory, problems and labs. The student will be able to ask the teacher at any moment to solve any doubt.
Problem solving, classroom exercises For each chapter a certain amount of practical exercices will be proposed and the student will have to solve before coming to class. In class, each problem will be solved by a voluntary student.
Laboratory practicals Each lab session will include a previous study, that the student will need to complete before the lab session. Each lab session should be completed in the time given to do so and a final inform will be handed to the lab supervisor.
Personal tuition Tuition to students will be done individually and in small groups. There are officially six hours to have personalized tuition with the teacher

Personalized attention
Description
The teacher will reserve 6 hours for personalized tuition. Hours will be assigned to morning and afternoon times. Anyway, as long as possible, the teacher will receive any student at any time if possible.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Objective short-answer tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
C4
Evaluation of Moolde proposed problems 10
Mixed tests
A4
RT4
B3
Partial tests with test-like answers 30
Objective short-answer tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
Partial tests with test-like answers 20
Practical tests
A4
RT4
RT5
B2
B3
Previous work and final result from each lab will be evaluated. To final lab exams will be executed. 40
Others  
 
Other comments and second exam session

The second opportunity to pass the subject will comprise a complete exam with theory, problems and lab concepts questions


Sources of information

Basic Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, Ed. Pearson Educación,
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, Ed. Mc Graw Hill ,
Jesus Montesinos Ortuño, Comunicaciones analógicas y digitales, Ed. Paraninfo ,

També hi ha moltes fonts de informació a internet per complementar la litareatura bàsica. S'anima als alumnes a buscar recursos per internet.

Complementary Marcos Faúndez , Ejercicios resueltos de sistemas de comunicaciones, Ed. Ceysa ,
Juan A. Fernández Rubio, Comunicaciones analógicas, Edicions UPC ,

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
BASIC ELECTRONICS/17224103
DIGITAL COMMUNICATIONS/17224108
RADIOFREQUENCY TECHNOLOGY/17224122

Subjects that it is recommended to have taken before
TECHNICAL ENGLISH/17224102
MATHEMATICAL ANALYSIS I/17224005
MATHEMATICAL ANALYSIS II/17224006
LINEAR ALGEBRA/17224007
SIGNAL PROCESSING/17224009
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.