Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions. |
| A5 |
Capacitat per utilitzar la instrumentació necessària per a sistemes de telecomunicacions. |
| RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT8 |
Capacitat per comprendre els mecanismes de propagació i transmissió d'ones electromagnètiques i acústiques, i els corresponents dispositius emissors i receptors.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B3 |
Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Entén el funcionament d’antenes tipus botzina
Coneix el funcionament d’antenes microstrip més habituals
| | A5 |
Coneix les zones de Fresnel i Fraunhofer
Coneix sistemes d’alimentació de dipols
Coneix a nivell bàsic els sistemes de mesura del guany, diagrama, impedància, polarització i eficiència i secció recta
| | RT4 |
Sap utilitzar l’equació de transmissió
Sap utilitzar l’equació radar
| | RT8 |
Comprèn els conceptes d’impedància d’una antena, la potència radiada i eficiència d’una antena
Coneix els paràmetres de radiació: directivitat, guany, Diagrama de radiació, Àrea efectiva, longitud efectiva, pèrdues de polarització
Coneix el concepte de temperatura d’antena.
Coneix els camps radiats per un dipol elemental
Coneix les zones de Fresnel i Fraunhofer
Sap utilitzat el concepte de vector de radiació per trobar els camps radiats en una antena
Comprèn els diagrames de radiació i paràmetres d’antena de dipols i espires
Coneix la relació entre antenes dipol i monopol, així com l’efecte del terra en aquests
Coneix sistemes d’alimentació de dipols
Coneix la impedància mútua entre dipols
Entén el funcionament d’una antena Yagi
Coneix els diferents tipus d’agrupacions d’antenes més habituals (Uniforme, triangular, binomial)
Sap calcular el factor d’agrupació, el polinomi d’agrupació i marge visible d’una agrupació d’antenes lineals
Coneix els mètodes de síntesis d’agrupacions per zeros i Fourier
Coneix el funcionament de les agrupacions bidimensionals
Coneix els camps radiats per una apertura elemental
Coneix els tipus i propietats bàsiques d’antenes tipus lents i reflectors parabòlics
Coneix els mecanismes de propagació per a comunicacions en radioenllaços, en entorns de comunicacions mòbils i per a comunicacions per satèl·lit
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Comprèn el funcionament d’una antena com a element d'una cadena de comunicació
Coneix els tipus i propietats bàsiques d’antenes tipus lents i reflectors parabòlics
| | B3 |
Sap utilitzar l’equació de transmissió
Sap utilitzar l’equació radar
Sap calcular el factor d’agrupació, el polinomi d’agrupació i marge visible d’una agrupació d’antenes lineals
Entén el funcionament d’antenes tipus botzina
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1-L'antena com a element d'una cadena de comunicació |
1.1-Definició d'antena
1.2-Paràmetres d'adaptació.
Impedància d'entrada - coeficient d'adaptació potència disponible - potència radiada - pèrdues ohmiques - resistència de radiació - eficiència - antena ressonant - noció de BW d'adaptació.
1.3-Paràmetres de radiació
Directivitat - Guany - Diagrama de radiació - Àrea efectiva - longitud efectiva. Polarització.
1.4-Equació de transmissió. Introducció al radar.
Relació Tx - Rx - Relació entre potència rebuda i potència emesa.
1.5-Soroll. Temperatura de brillantor i d’antena. Relació senyal a soroll. |
2-Fon aments de radiació |
2.1-Origen de la radiació. Zones Fresnel i Fraunhofer.
2.2-Descripció del dipol elemental .
2.3-Vector de radiació.
2.4-Generalització del càlcul dels paràmetres d'antena
|
3-Antenes elementals: dipols i espires |
3.1. Dipol i espira.
3.2. Relació dipol-monopol. Efecte del terra.
3.3. Sistemas d’alimentacions.
3.4. Introducció del concepte d'agrupació de 2 dipols. Impedància mútua.
3.5. Antena Yagui
|
4-Agrupacions d’antenes |
4.1-Tipus d’agrupacions.
4.2-Factor d’array. Polinomi d’agrupació. Marge visible.
4.3-Agrupacions típiques i característiques. Uniforme, triangular, binomial.
4.4-Sintesis d’agrupacios. Mètodes per zeros i Fourier.
4.5-Agrupacions bidimensionals.
|
5-Antenes d'apertura |
5.1-Generalització del vector de radiació a apertures.
5.2-Apertura Elemental
5.3-Botzines.
5.3-Antenes microstrip
5.4-Antenes parabòliques i lents.
|
6-Tècniques de caracterització d’antenes |
6.1-Sistemes de mesura en camp llunya i proper. Camara anecoica.
6.2-Mesura del Guany, diagrama, impedància, polarització i eficiència. Mesura secció recta.
|
7-Mecanismes de propagació per a comunicacions de RF |
7.1-Models de propagació troposfèrica per a radioenllaços a punt i punt multipunt
7.2-Models de propagació en entorns de comunicacions mòbils
7.3-Models de propagació per a comunicacions per satèl•lit
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
30 |
45 |
Sessió Magistral |
|
22 |
33 |
55 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
6 |
9 |
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació |
Resolució de problemes, exercicis |
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament, tant realitzat a classe com no precencials. |
Sessió Magistral |
Explicació del contigunts pel part del professor o resolució de problemes relevants |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori, així com resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Entregues d'exercicis o resolució exercicis en classe |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assitència al laboratori, aprofitament de les pràctiques, qualitat de les memories i resultats obtinguts |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
Realització d'examens sobre els continguts i problemes |
60 |
Proves pràctiques |
|
Es realitzaràn proves sobre el treball fet al laboratori i exercicis proposats |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona Convocàtoria: es repetiran les proves realitzades i suspeses durant el curs. |
Bàsica |
A.Cardama, L.Jofre, J.M.Rius,J.Romeu, S.Blanch., Antenas, Segunda ed.,2002, Edicions UPC
A.Lázaro, Antenes: Notes de classe, ,
C.A.Balanis, Antenna Theory: Antenna theory: analysis and design, 3a Ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2005
A.Lázaro, Manual de pràctiques d'antenes, ,
J. D. Kraus and R. J. Marhefka, Antennas (for all Applications), 3rd ed., 3rd ed. McGraw-Hill, 2002
J. Doble, Introduction to Radio Propagation for Fixed and Mobile Communications, , Artech House, 1996
Elsherbeni and Inman, Antenna Design & Visualization Using MATLAB, , Scitech, 2006
|
|
Complementària |
R. E. Collin, Antennas and Radiowave Propagation, , McGraw-Hill, 1985
R. S. Elliot, Antenna Theory and Design, , IEEE Press, 2003
W.L.Stutzman, G.A.Thiele, Atenna theory and design, , Willey, 1997
G. T. Okamoto, Smart Antenna Systems and Wireless LANs, , Kluwer, 1999
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SISTEMES DE COMUNICACIONS/17224116 | SISTEMES DE RADAR I DE TELECOMUNICACIONS ESPACIAL/17224207 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SISTEMES D'ALTA FREQÜÈNCIA/17224115 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS/17224107 | COMUNICACIONS DIGITALS/17224108 | TECNOLOGIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17224122 | RADIACIÓ I ONES/17224121 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|