DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ESTADÍSTICA Codi 17234011
Ensenyament
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.olive@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
jordi.soria@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
SORIA COMAS, JORGE
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/local/alternatelogin/index.php
Descripció general i informació rellevant <p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: En aquesta assignatura es pretén donar un curs bàsic d'estadística, aprofundint en aquelles tècniques més aplicades en la informàtica. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Coneixements per la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs d’informàtica.
 FB1 Capacitat per resoldre els problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, càlcul diferencial i integral, mètodes numèrics, algorísmia numèrica, estadística i optimització.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies, que capacitin per a l’aprenentatge i desenvolupament de nous mètodes i tecnologies, així com les que els dotin d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Calcula els paràmetres estadístics descriptius d’una població.
Utilitza els models de distribució de probabilitat més comuns per modelar situacions reals.
Coneix les situacions modelades per processos estocàstics
Analitza una situació des del punt de vista de la inferència estadística.
Comprèn els paràmetres estadístics descriptius d’una població.
 FB1 Comprèn les distribucions de probabilitat binomial, normal, exponencial y de Poisson.
Utilitza els models de distribució de probabilitat més comuns per modelar situacions reals.
Comprèn els fonaments de la teoria de cues.
Aplica els fonaments de la teoria de cues a la informàtica.
Comprèn les bases de la inferència estadística.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Domina el teorema central del límit.
Utilitza les tècniques de procesos estocàstics en problemes concrets.
Comprèn els fonaments de la teoria de cues.
Utilitza les tècniques de regressió.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Estadística Descriptiva Tipus de dades, gràfics de representació de dades i mesures de centralització i de dispersió.
Distribucions de Probabilitat Experiments aleatoris, espai mostral i probabilitat. Models discrets i models continus més comuns. Teorema del límit central.
Introducció a la Teoria de l'Estimació Estimació puntual i per intervals.
Introducció als tests d'hipòtesis Tests d'hipòtesis paramètriques.
Tests de bondat d'ajustament.
Processos Estocàstics Cadenes de Markov. Matriu de transició i probabilitats estacionàries.
Teoria de cues Estudi dels models fonamentals de cues. Aplicacions a la informàtica.
Regressió Lineal Relació entre dues variables. Avaluació estadística de la bondat d'ajustament

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 0 1
Sessió Magistral
FB1
23 46 69
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
FB1
B2
13 15 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
FB1
B2
13 22 35
Atenció personalitzada
FB1
3 0 3
 
Proves pràctiques
A2
FB1
B2
1 7 8
Proves objectives de preguntes curtes
A2
FB1
B2
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i es descriurà el desenvolupament de les sessions de classe, així com l'avaluació de l'assignatura.
També es motivarà la necessitat de coneixements estadístics en informàtica.
Sessió Magistral Transferència dels coneixements teòrics bàsics de l'assignatura. L'estudiantat podrà prendre notes de les explicacions fetes a la pissarra, a través de transparències i/o canó de video.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es faran problemes a classe amb participació activa de l'alumnat
Atenció personalitzada El professorat resta a disposició de l'alumnat que requereixi una atenció personalitzada.
Les hores de consulta es publicaran a l'espai virtual de l'assignatura.
També es pot contactar per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció

El professorat resta a disposició de l'alumnat que requereixi una atenció personalitzada. Les hores de consulta es publicaran en l'espai virtual de l'assignatura. També es pot contactar per e-mail.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
FB1
B2
S'avalua el treball fet al laboratori i la metodologia desenvolupada i conclusions d'una pràctica individual realitzada amb el programari que s'indiqui a principis de curs. 25%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
FB1
B2
Proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i/o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats. Es faran tres proves durant el curs amb pes diferenciat a la nota final
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova escrita de la segona convocatòria inclou tot el contingut de l'assignatura.

La nota final de l'assignatura serà la nota més alta entre les dues opcions següents:

- 100% nota de la prova escrita de la segona convocatòria

- 75% nota de la prova escrita de la segona convocatòria i 25% nota de les proves pràctiques del curs actual

En totes les proves d'avaluació, queda totalment prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica J.L.Devore, Probabilidad y Estadística, Thomson, 2005
Larry Gonick y Woollcott Smith, La Estadística en cómic, Zendrera Zariquiey, 2ed. 2002
V.Zaiats, M.L.Calle i R. Presas, Probabilitat i Estadística. Exercicis I, Eumo, 1998
V.Zaiats, M.L.Calle, Probabilitat i Estadística. Exercicis II, Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2001

Complementària C.H.Brase and C.P.Brase, Understanding Basics Statistics, Houghton Mifflin, 2004
Spiegel, Schiller i Srinivasan, Probabilidad y Estadística, McGraw-Hill, 2000
Lapin, Probability and Statistics for Modern Engineering, PWS-KENT, 1990
Quintín Martín, Investigación Operativa, Pearson Prentice Hall, 2003

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17234005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent