DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR Codi 17234104
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
Adreça electrònica cesar.mauri@urv.cat
Professors/es
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura ha de servir per a introduir als alumnes els conceptes bàsics de la interacció persona-ordinador. Inclou com el factor humà afecta a la interacció, quins són els principals dispositius per a la interacció, fonaments de disseny de sistemes interactius, introducció a l'accessibilitat i avaluació de la usabilitat i l'accessibilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l’accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen.
 CM17 Capacitat per dissenyar i avaluar interfícies persona-ordinador que garanteixin l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
 CM17 Coneix els fonaments de la interacció persona-ordinador
Comprèn com el factor humà afecta a la interacció persona-ordinador
Coneix els principals dispositius per a la interacció persona-ordinador
Sap realitzar un prototip d’una interfície d’usuari
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció
1. Tecnologia dels dispositius per la interacció

2. Disseny i implementació d'interfícies persona-ordinador

2.1 El factor humà
2.2 Fonaments de disseny de sistemes interactius
2.3 Avaluació
2.4 Accessibilitat
3. Introducció a la visualització de la informació
4. Interfícies avançades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A6
CM17
2 0 2
Sessió Magistral
A6
CM17
22 22 44
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
24 48 72
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà a l'alumne el temari i criteris d'avaluació de l'assignatura, i es realitzarà una introducció general a la disciplina de la interacció persona-ordinador.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en català.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques de laboratori fent ús de les TIC en les quals es complementaran els continguts de les sessions magistrals d'una forma participativa.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar al professor sessions d'atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà a través de correu electrònic o presencialment sol·licitant cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
Els estudiants, en grups de 3 o 4 persones, hauran d'analitzar algun problema o tasca relacionada amb la informàtica, desenvolupar diferents alternatives de disseny, implementar un prototip detallat i avaluar-­lo amb usuaris reals. Consta de 4 lliuraments i una exposició pública final. 50%
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
Es faran 2 proves escrites a classe (exàmens) 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
Es realitzaran exercicis i proves objectives de preguntes curtes a través de moodle. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1era convocatòria (avaluació continuada)

Es realitzaran 2 proves teòriques de desenvolupament (exàmens escrits), un o més exercicis i proves objectives de preguntes curtes (via moodle) i una pràctica a través de TIC que constarà de 4 lliuraments i exposició pública. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la darrera prova teòrica.
  • Que la mitjana de les notes de les proves teòriques sigui 5 o superior.
  • Tenir un 5 o superior (de mitjana) en els exercicis i proves objectives de preguntes curtes.
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria, la d'exercicis i proves objectives de preguntes curtes i la de pràctiques sigui 5 o superior.

2ona convocatòria

Els alumnes que no aprovin l'assignatura durant l'avaluació continuada, hauran d'examinar-se en segona convocatòria i tornar a lliurar aquelles parts de la pràctica que no superin la qualificació de 4. L'examen inclourà tota la teoria vista durant el curs. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la prova teòrica.
  • Que la mitjana de les pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria (50%) i la de pràctica (50%) sigui 5 o superior.


Durant la realització de les proves teòriques no es podrà dur cap dispositiu electrònic.


Fonts d'informació

Bàsica Alan J. Dix, Human-computer interaction, 3rd ed., Harlow, England [etc.] : Pearson Education, cop. 2
Steve Krug, Don't make me think! : a common sense approach to web usability , 2nd ed, Berkeley, Calif. : New Riders, cop. 2006
Jeff Johnson, Designing with the mind in mind : simple guide to understanding user interface design rules, 1st ed, Burlington, MA : Morgan Kaufmann Publishers, 2010

Alguns dels llibres anteriors es troben també disponibles en edició electrònica.

El llibre de Steve Krug també es troba traduït al castellà:

No me hagas pensar : una aproximación a la usabilidad en la web
Krug, Steve
Madrid : Pearson Educación, cop. 2006

Complementària Toni Granollers i Saltiveri, Jesús Lorés Vidal, José Juan Cañas Delgado, Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario, 1st ed, Barcelona : UOC, 2005
Julio Abascal, José J. Cañas, Miguel Gea, Ana Belén Gil, Jesús Lorés, Ana Belén Martínez Prieto, Man, Introducción a la Interacción Persona-Ordenador, ,
GRIHO, Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad. MPIu+a, , Lleida
Ben Shneiderman & Catherine Plaisant, Designing the user interface : strategies for effective human-computer interaction, 5th ed, Upper Saddle River, N.J. ; London : Pearson Educat
Jakob Nielsen, useit.com, ,
, Usability First, ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001
PROGRAMACIÓ/17234114
 
Altres comentaris
Es suposarà que l'estudiant sap programar en llenguatge Java i coneix quins són els elements bàsics per dissenyar interfícies gràfiques així com les eines SWING de Java.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent