DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR Codi 17234104
Ensenyament
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant <div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:L’assignatura ha de servir per a introduir als alumnes els conceptes bàsics i la pràctica de la interacció persona-ordinador. Inclou com el factor humà afecta a la interacció, quins són els principals dispositius per a la interacció, fonaments de disseny de sistemes interactius, introducció a l'accessibilitat i avaluació de la usabilitat i l'accessibilitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l’accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen.
 CM17 Capacitat per dissenyar i avaluar interfícies persona-ordinador que garanteixin l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
 CM17 Coneix els fonaments de la interacció persona-ordinador
Comprèn com el factor humà afecta a la interacció persona-ordinador
Coneix els principals dispositius per a la interacció persona-ordinador
Sap realitzar un prototip d’una interfície d’usuari
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció
Disseny d'interfícies persona-ordinador
Recopilació de la informació
Definició de requisits
Conceptualització de la interacció
Aspectes congnitius
Tipus d'interícies

Interfícies avançades.
Prototipat
Avaluació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
CM17
9 4.5 13.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
24 48 72
Seminaris
CM17
3 1.5 4.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CM17
13 13 26
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
CM17
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà a l'alumne el temari i criteris d'avaluació de l'assignatura, i es realitzarà una introducció general a la disciplina de la interacció persona-ordinador.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques de laboratori fent ús de les TIC en les quals es complementaran els continguts de les sessions magistrals d'una forma participativa.
Seminaris Seminaris de temes específics, relacionats amb el disseny de la interacció persona-ordenador.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Aplicació pràctica dels continguts teòrics presentats a classe.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar al professor sessions d'atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
<p> L'atenció personalitzada es realitzarà a través de la missatgeria del Moodle, del fòrum de Moodle i presencialment, amb cita prèvia, al despatx.</p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
(PR) Els estudiants, en grups, hauran d'analitzar algun problema o tasca relacionada amb la informàtica, desenvolupar diferents alternatives de disseny, implementar un prototip detallat i avaluar-lo amb usuaris reals. Consta de diverses entregues i una exposició pública final. 50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CM17
(EC) Els estudiants, en grups, hauran d'aplicar, de forma pràctica, els continguts presentats al aula. S'hauran de lliurar diversos treballs.
Pes 1a conv. : 15%
Pes 2a conv. : 0%
15%
Proves de desenvolupament
A6
CM17
(PD) Prova escrita a l'aula (examen)
Pes 1a conv. : 20%
Pes 2a conv. : 30%
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
(PO) Es realitzaran exercicis i proves objectives de preguntes curtes a través de Moodle.
Pes 1a conv. : 15%
Pes 2a conv. : 20%
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1era convocatòria (avaluació continuada)

Es realitzaran una prova teòriques de desenvolupament (examen escrit), una prova objectiva de preguntes curtes (via moodle), diversos supòsits pràctics a l'aula i una pràctica a través de TIC que constarà de diversos lliuraments i una exposició pública. Per aprovar caldrà:

  • Haver lliurat la meitat més 1 dels estudis de casos fets a classe (EC).
  • Tenir una nota de 5 o superior en la mitjana de les proves de desenvolupament i objectives: (20%+15%)/3,5 >= 5
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior: PR >= 4
  • Que la mitjana de les notes, calculada segons la següent fòrmula, sigui 5 o superior: NF >= 5

NF = 0,5 PR + 0,15 EC + 0,2 PD + 0,15 PO

2ona convocatòria

Els alumnes que NO segueixen l'avaluació continuada o que no aprovin l'assignatura durant l'avaluació continuada, hauran d'examinar-se en segona convocatòria i tornar a lliurar aquelles parts (PR, PD o PO) que no superin la qualificació de 5. Queden excloses els estudis de casos de la segona convocatòria. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la mitjana de les proves de desenvolupament i objectives: (30%+20%)/5 >= 5
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior: PR >= 4
  • Que la mitjana de les notes, calculada segons la següent fórmula, sigui 5 o superior: NF >= 5

NF = 0,5 PR + 0,3 PD + 0,2 PO

Durant la realització de les proves teòriques no es podrà dur cap dispositiu electrònic, excepte si s'indica expressament que es pot utilitzar.


Fonts d'informació

Bàsica Jeff Johnson, Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, 1st, Morgan Kaufmann; 1 edition (June 3, 2010)
Steve Krug, Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, 3rd, New Riders; 3 edition (December 23, 2013)
Sharp, Helen, Interaction design : beyond human-computer interaction, 5th, Indianapolis, IN : Wiley

Complementària Jakob Nielsen, useit.com, ,
, Usability First, ,
Ben Shneiderman &amp; Catherine Plaisant, Designing the user interface : strategies for effective human-computer interaction, 5th ed, Upper Saddle River, N.J. ; London : Pearson Educat
GRIHO, Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad. MPIu+a, , Lleida
Julio Abascal, José J. Cañas, Miguel Gea, Ana Belén Gil, Jesús Lorés, Ana Belén Martínez Prieto, Man, Introducción a la Interacción Persona-Ordenador, ,
Toni Granollers i Saltiveri, Jesús Lorés Vidal, José Juan Cañas Delgado, Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario, 1st ed, Barcelona : UOC, 2005

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI I DISSENY D'APLICACIONS/17234105

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent