Type A
|
Code |
Competences Specific | | A5 |
Capacitat per concebre i desenvolupar sistemes o arquitectures informàtiques centralitzades o distribuïdes integrant hardware, software i xarxes. |
| A7 |
Capacitat per definir, avaluar i seleccionar plataformes hardware i software per al desenvolupament i l’execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques. |
| CM9 |
Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
|
| CP1 |
Capacitat per tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i models de la computació i saber-los aplicar per interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics relacionats amb la informàtica.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A5 |
Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
| | A7 |
Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
| | CM9 |
Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
| | CP1 |
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1. Introduction |
1.1. History of computing.
1.2. Von-Neumann architecture.
1.3. Key Concepts.
1.4. Trends un microarchitecture.
1.5. Challenges in processor design.
1.6. Instruction stages
1.7. Cost and performance |
2. Design of functional units |
2.1. Key concepts
2.2. Adders: CPA,CSA,CLA
2.3. Multpliers: sequential, array, tree
2.4. Division
2.5. Floating point: IEEE 754
2.6. Cost and performance |
3. Design and evaluation of a simple computer |
3.1. Key concepts
3.2. Components.
3.3. Processing unit.
3.4. Control unit.
3.5. Evaluation.
3.6. Performance. |
4. Analysis and design of pipelined processors |
4.1. Key concepts.
4.2. Pipelining.
4.3. Hazards: structural, data and control.
4.4. Advanced microarchitectural techniques
4.5. Performance |
5. Design and evaluation of the memory system |
5.1. Key concepts.
5.2. Memory hierarchy: temporal locality, spatial locality.
5.3. Cache memory: placement policy, access policy, replacement policy, write policy.
5.4. Virtual memory.
5.5. Performance. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
16 |
26 |
42 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
16 |
26 |
Laboratory practicals |
|
22 |
48 |
70 |
Personal tuition |
|
4 |
0 |
4 |
|
Objective short-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
Extended-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
Practical tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Description of the objectives, content and assessment process. |
Lecture |
Explanation of theoretical concepts using slides and whiteboard. |
Problem solving, classroom exercises |
Exercises related to the background theory are presented to the students |
Laboratory practicals |
Application of theoretical knowledge to specific situations, using computers, simulators and other laboratory stuff. |
Personal tuition |
Clarification of concepts and solving questions individually |
Description |
Professor is available at his office to attend students individually in order to solve any question related to the course. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Objective short-answer tests |
|
Test of short questions where students must show the theoretical knowledge of the subject |
25% |
Extended-answer tests |
|
Test consisting of problem solving where students will apply theoretical knowledge of the subject |
25% |
Practical tests |
|
Working in group to develop a project: preliminary analysis, design, implementation and documentation. There will be an individual interview |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
First call: continuous assessment Second call: a final exam and an individual project |
Basic |
Professors EC, Transparències EC, 2012, ETSE-URV
David A. Patterson y John L. Hennessy, Estructura y Diseño de Computadores: La Interfaz Hardware/Software, 2011, Editorial Reverté
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 2010, Prentice Hall
John L. Hennessy y David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann
|
|
Complementary |
John Paul Shen, Modern processor design : fundamentals of superscalar processors , 2005, McGraw Hill
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, 2005, Prentice Hall
José Ignacio Hidalgo Pérez, Problemas de fundamentos y estructura de computadoras, 2009, Prentice Hall
Felix García Carballeira, Problemas resueltos de estructura de computadores, 2009, Paraninfo
Sergio Díaz Ruiz, Estructura y tecnología de computadores : teoría y problemas, 2009, McGraw Hill
|
|
Subjects that continue the syllabus |
COMPUTER ARCHITECTURE/17234109 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
FUNDAMENTALS OF COMPUTERS/17234002 | COMPUTERS/17234107 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|