IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) COMPUTER STRUCTURE Code 17234108
Study programme
Degree of Computer engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
E-mail carles.aliagas@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
Lecturers
ALIAGAS CASTELL, CARLES
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information The course aims to initiate students in the design and evaluation of a computer, in terms of cost, performance and consumption: functional units, memory subsystem and segmentation.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Capacitat per concebre i desenvolupar sistemes o arquitectures informàtiques centralitzades o distribuïdes integrant hardware, software i xarxes.
 A7 Capacitat per definir, avaluar i seleccionar plataformes hardware i software per al desenvolupament i l’execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
 CM9 Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
 CP1 Capacitat per tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i models de la computació i saber-los aplicar per interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics relacionats amb la informàtica.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
 A7 Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
 CM9 Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
 CP1 Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction 1.1. History of computing.
1.2. Von-Neumann architecture.
1.3. Key Concepts.
1.4. Trends un microarchitecture.
1.5. Challenges in processor design.
1.6. Instruction stages
1.7. Cost and performance
2. Design of functional units 2.1. Key concepts
2.2. Adders: CPA,CSA,CLA
2.3. Multpliers: sequential, array, tree
2.4. Division
2.5. Floating point: IEEE 754
2.6. Cost and performance
3. Design and evaluation of a simple computer 3.1. Key concepts
3.2. Components.
3.3. Processing unit.
3.4. Control unit.
3.5. Evaluation.
3.6. Performance.
4. Analysis and design of pipelined processors 4.1. Key concepts.
4.2. Pipelining.
4.3. Hazards: structural, data and control.
4.4. Advanced microarchitectural techniques
4.5. Performance
5. Design and evaluation of the memory system 5.1. Key concepts.
5.2. Memory hierarchy: temporal locality, spatial locality.
5.3. Cache memory: placement policy, access policy, replacement policy, write policy.
5.4. Virtual memory.
5.5. Performance.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A5
A7
CM9
16 26 42
Problem solving, classroom exercises
CP1
10 16 26
Laboratory practicals
CP1
C4
22 48 70
Personal tuition
4 0 4
 
Objective short-answer tests
A5
A7
CM9
2 0 2
Extended-answer tests
CP1
2 0 2
Practical tests
CP1
C4
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Description of the objectives, content and assessment process.
Lecture Explanation of theoretical concepts using slides and whiteboard.
Problem solving, classroom exercises Exercises related to the background theory are presented to the students
Laboratory practicals Application of theoretical knowledge to specific situations, using computers, simulators and other laboratory stuff.
Personal tuition Clarification of concepts and solving questions individually

Personalized attention
Description
Professor is available at his office to attend students individually in order to solve any question related to the course.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Objective short-answer tests
A5
A7
CM9
Test of short questions where students must show the theoretical knowledge of the subject 25%
Extended-answer tests
CP1
Test consisting of problem solving where students will apply theoretical knowledge of the subject 25%
Practical tests
CP1
C4
Working in group to develop a project: preliminary analysis, design, implementation and documentation. There will be an individual interview 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

First call: continuous assessment

Second call: a final exam and an individual project


Sources of information

Basic Professors EC, Transparències EC, 2012, ETSE-URV
David A. Patterson y John L. Hennessy, Estructura y Diseño de Computadores: La Interfaz Hardware/Software, 2011, Editorial Reverté
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 2010, Prentice Hall
John L. Hennessy y David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann

Complementary John Paul Shen, Modern processor design : fundamentals of superscalar processors , 2005, McGraw Hill
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, 2005, Prentice Hall
José Ignacio Hidalgo Pérez, Problemas de fundamentos y estructura de computadoras, 2009, Prentice Hall
Felix García Carballeira, Problemas resueltos de estructura de computadores, 2009, Paraninfo
Sergio Díaz Ruiz, Estructura y tecnología de computadores : teoría y problemas, 2009, McGraw Hill

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
COMPUTER ARCHITECTURE/17234109


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF COMPUTERS/17234002
COMPUTERS/17234107
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.