DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROJECTES DE SISTEMES INFORMÀTICS Codi 17234111
Ensenyament
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
Adreça electrònica carlos.garciabarroso@urv.cat
susana.prado@urv.cat
Professors/es
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
PRADO GARCIA, SUSANA
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/local/alternatelogin/index.php
Descripció general i informació rellevant <div> L'objectiu principal de l'assignatura és adquirir la capacitat per a planificar, desplegar i dirigir projectes informàtics en qualsevol àmbit laboral.</div><div><br /></div><div>Per a això és fonamental conèixer tots els aspectes relacionats amb la Gestió de Projectes, i aplicar-los concretament a Projectes de desenvolupament i implantació al sector Informàtic.</div><div><br /></div><div>Una de les principals competències a desenvolupar és la de treballar i dirigir equips de treball. En l'assignatura es treballa la Gestió d'Equips com a aspecte fonamental en l'èxit d'un projecte. També s'aporta informació sobre les principals Eines Informàtiques disponibles en el mercat que ajuden a la Gestió Generalista de Projectes.</div><div><br /></div><div>Així mateix, se'ls introdueix en els principals estàndards professionals de Gestió de Projectes, amb la voluntat que a la seva carrera professional puguin aprofundir més en la temàtica, podent arribar fins i tot a professionalitzar-se en aquest camp.</div><div><br /></div><div>Amb aquesta aproximació es pretén que els alumnes obtinguin una visió professional i de futur de la Gestió de Projectes.</div><div><br /> </div><div> Les temàtiques a tractar a l'assignatura inclouen tots els aspectes implicats a la Gestió de Projectes:</div><div>• Projectes Informàtics: definició i context empresarial.<br /></div><div>• Gestió de Projectes: Gestió de l'Abast (Esforços i tasques), Gestió del Temps, Gestió de Costos, Gestió de Recursos Humans i Interessats, Gestió de Comunicació, Gestió del Risc, Gestió d'Aprovisionament i Qualitat.<br /></div><div>• Legislació aplicable als Projectes: implicacions legals al meu projecte. Desenvolupament i producció.<br /></div><div>• Eines per a la gestió de projectes: Planificació i Seguiment d'un projecte.<br /></div><div>• Lideratge i treball en equip: interaccions entre els membres d'un grup de Treball.&nbsp; <br /></div><div>• Avaluació de la Qualitat d’un projecte informàtic. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1  Capacitat per concebre, redactar, organitzar, planificar, desenvolupar i signar projectes en l’àmbit de l’enginyeria en informàtica que tinguin per objecte la concepció, el desenvolupament o l’explotació de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
 A2 Coneixements per la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs d’informàtica.
 A3 Capacitat per conèixer, comprendre i aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d’enginyer tècnic en Informàtica.
 CM1 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, seguretat i qualitat, d'acord amb principis ètics i la legislació i normativa vigent.
 CM2 Capacitat per planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderant-ne la posada en marxa i la millora contínua i valorant-ne l'impacte econòmic i social.
 CM3 Capacitat per comprendre la importància de la negociació, els hàbits de treball efectius, el lideratge i les habilitats de comunicació en tots els entorns de desenvolupament de programari.
 CM4 Capacitat per elaborar el plec de condicions tècniques d'una instal·lació informàtica que compleixi els estàndards i les normatives vigents.
 CM18 Coneixement de la normativa i la regulació de la informàtica en els àmbits nacional, europeu i internacional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Capacitat per dirigir les activitats objecte dels projectes de l’àmbit de la informàtica.
 B6 Capacitat per aplicar els principis i mètodes de qualitat.
 B8 Capacitat de treballar en grup i en un entorn multilingüe i multidisciplinar.,
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Defineix el projecte i el diferencia de les operacions
Descriu en que consisteix la gestió de projectes
Llista i descriu les etapes de gestió d'un projecte.
Identifica els participants clau en un projecte i explica quines són les seves funcions
Diferencia entre metodologies predictives y metodologies àgils a la gestió de projectes
Redacta un Project Charter per documentar formalment el projecte
Identifica i descriu les activitats que calen per a planificar un projecte
Entén la relació entre l’abast del projecte, temps de execució i costo de projecte.
Identifica els riscos, construeix matrius de probabilitat d’impacte i formula les contramesures adients
Realitza el seguiment d'un projecte, informes de seguiment i gestió de canvis.
Gestiona la etapa de tancament d’un projecte i redacta l’informe de tancament.
 A2 Llista i descriu les etapes de gestió d’un projecte.
Redacta un Project Charter per documentar formalment el projecte
Identifica i descriu les activitats que calen per a planificar un projecte.
Entén la relació entre l’abast del projecte, temps de execució i costo de projecte.
Coneix la normativa i/o regulació informática en l’àmbit internacional.
Especifica la legislació aplicable al projecte.
 A3 Coneix la normativa i/o regulació informàtica en l’àmbit internacional
Especifica la legislació aplicable al projecte
 CM1 Coneix la normativa i/o regulació informática en l’àmbit internacional.
Especifica la legislació aplicable al projecte.
 CM2 Defineix el projecte i el diferencia de les operacions
Descriu en que consisteix la gestió de projectes
Llista i descriu les etapes de gestió d’un projecte.
Identifica els participants clau en un projecte i explica quines són les seves funcions
Diferencia entre metodologies predictives y metodologies àgils a la gestió de projectes
Redacta un Project Charter per documentar formalment el projecte
Identifica i descriu les activitats que calen per a planificar un projecte
Entén la relació entre l’abast del projecte, temps de execució i costo de projecte.
Identifica els riscos, construeix matrius de probabilitat d’impacte i formula les contramesures adients
Realitza el seguiment d’un projecte, informes de seguiment i gestió de canvis.
Gestiona la etapa de tancament d’un projecte i redacta l’informe de tancament.
 CM3 Assumeix el seu rol de treball, dins de l’equip, pro- activament
Manté una comunicació efectiva dins de l’equip
 CM4 Redacta un plec de condicions per una instal·lació informàtica
 CM18 Coneix la normativa i/o regulació informàtica en l’àmbit internacional
Especifica la legislació aplicable al projecte
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Assumeix el seu rol de treball, dins de l’equip, pro- activament
Manté una comunicació efectiva dins de l’equip
 B6 Defineix els processos de garantia de la qualitat del projecte
 B8 Assumeix el seu rol de treball, dins de l’equip, pro- activament
Manté una comunicació efectiva dins de l’equip
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Projectes Informàtics
Gestió de Projectes
Legislació i altres
Eines per a la gestió de projectes
Direcció i Gestió en el Desenvolupament d'un Projecte Informàtic
Lideratge i treball en equip
Metodologies
Avaluació de la qualitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A3
CM2
CM18
B6
11.5 33.5 45
Seminaris
CM3
B6
B8
6 18 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
CM2
CM4
B6
12 24 36
Treballs
A1
A2
A3
CM1
CM2
CM3
CM18
B1
B6
B8
CT5
10 25 35
Atenció personalitzada
A1
A3
CM2
CM4
CM18
B1
B6
B8
CT5
2 0 2
 
Proves mixtes
CM2
CM3
B1
B8
1 6 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la assignatura
Sessió Magistral Presentació dels principis teòrics en classes magistrals
Seminaris Seminaris per desenvolupar actituds i habilitats específiques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació pràctica de eines informàtiques de suport a la gestió de projectes informàtics
Treballs Desenvolupament practic dels conceptes teòrics
Atenció personalitzada Tutories orientatives i consultes

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada en les hores de consulta del professor, per mail o la sala de Teams institucional de l'assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
CM2
CM4
B6
Entregable 25%
Treballs
A1
A2
A3
CM1
CM2
CM3
CM18
B1
B6
B8
CT5
Treballs diversos associats a un projecte informàtic 45%
Proves mixtes
CM2
CM3
B1
B8
Examen escrit 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El detall complet d'avaluació de l'assignatura, el tindran els alumnes al repositori d'informació de l'assignatura, i seran informats a les primeres sessions de teoria.

Els elements d'avaluació de l'assignatura són: Teoria, Pla de Projecte, Eines de Gestió, Legislació i Treball en Equip.

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels elements d'avaluació per poder aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de la convocatòria serà suspès. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

En 2a convocatòria només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin assolit la nota mínima en 1a convocatòria.

La segona convocatòria s'avaluarà amb els mateixos paràmetres que la primera convocatòria. En cas que la prova de treball en equip no tingui nota mínima en la 1a Convocatòria, no es tindrà en compte a la nota final de la segona convocatòria. La segona convocatòria quedarà penalitzada en el percentatge corresponent.

En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota serà la de 2a convocatòria (tant si és superior com inferior a la de 1a convocatòria).

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap mena de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc.)

En cas de detectar còpia en alguna activitat d'avaluació, la nota global d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la següent convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Scott Berkum, Making things happend. Mastering Project Management, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/17234301


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES AVANÇADES DE PROGRAMACIÓ/17234117
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent