DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) METODOLOGIES DE LA PROGRAMACIÓ Codi 17234116
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
ARENAS MORENO, ALEJANDRO
Adreça electrònica alexandre.arenas@urv.cat
aida.valls@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
arnau.erola@urv.cat
Professors/es
ARENAS MORENO, ALEJANDRO
VALLS MATEU, AÏDA
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
EROLA CAÑELLAS, ARNAU
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant En els sistemes de temps real és crític que els programes siguin fiables i responguin en temps real als canvis en el seu entorn. En aquesta assignatura es revisa la problemàtica dels sistemes de temps real i es proporcionen les eines per a la seva correcta programació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CM6 Coneixement i aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i complexitat dels algorismes proposats.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CM6 Coneix els fonaments teòrics de la programació, per intentar demostrar la correctesa d’un codi i sap estimar la seva complexitat algorísmica.
Entén el concepte i el disseny recursiu d’algorismes.
Enllaça els conceptes de demostració matemàtica per inducció als problemes lògics de l’execució de programes parametritzats.
Coneix els algoritmes clàssics basats en recorreguts recursius i/o paral·lelisme.
Utilització pràctica d’aquests conceptes en el disseny i la construcció de programes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I - Especificació i correctesa. Asserts, quantificadors, precondicions i postcondicions. Lleis: composició, assignació, alternativa, crida a funció. Càlcul de programes senzills. Els tipus abstractes de dades com a ampliació del repertori de raonaments. Modularitat e independència de la representació. Deducció equacional. Alguns exemples de tipus abstractes comuns: piles, cues, arbres binaris, vectors, conjunts, taules, fitxers seqüencials.
II - Algorismes recursius. El principi d’inducció i la seva validesa. Breu introducció a les equacions recurrents i al seu ús per avaluar l’eficiència dels programes recursius. Anàlisi i construcció de programes recursius. Construcció de programes per immersió: transformació d’especificacions i transformació de programes.
III - Algorismes iteratius. Transformació de programes recursius lineals amb postcondició constant. Identificació del concepte d’invariant com a conseqüència d’aquesta transformació. Obtenció d’invariants: analogies amb el disseny recursiu. Construcció de programes per derivació d’iteracions. Transformació de programes recursius lineals generals.
IV - Recursivitat múltiple: concepte i aplicació. La recursivitat múltiple com a recorregut d’arbres. Càlcul dels recorreguts iteratius. Aplicació a la construcció de programes per transformació de recursivitat múltiple: quicksort.
V - Introducció als algorismes àvids. L’esquema de divideix i venceràs. L’esquema de fer i desfer (backtracking): variants i aplicacions. Versions iteratives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CM6
27 41 68
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
29 45 74
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves de desenvolupament
CM6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura i lligams amb d'altres
Sessió Magistral Classes teóriques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques PRoblemes de programació i ús d'un llenguatge

Atenció personalitzada
Descripció
atendre i resoldre dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
s'avaluarà el correcte funcionament del codi demanat 30%
Proves de desenvolupament
CM6
s'avaluaran els coneixements teórics de l'assignatura mitjançant preguntes i problemes per resoldre. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica JL BALCAZAR, Programación Metódica, , MCGRAW HILL

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent