DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) SISTEMES DE COMERÇ ELECTRÒNIC Codi 17234211
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Adreça electrònica alexandre.viejo@urv.cat
Professors/es
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objectiu introduir a l’alumne en el comerç electrònic ensenyant les bases necessàries per poder realitzar amb èxit un treball pràctic d’implantació de venda electrònica relacionat amb l’entorn socioeconòmic. L’alumne rebrà nocions sobre cóm dissenyar un model de negoci. Coneixerà cóm es gestiona la informació als comerços electrònics. Aprendrà cóm funcionen els mecanismes de transacció electrònica actualment en ús. Finalment, se li explicaran diverses tècniques enfocades a la protecció del copyright electrònic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 IS1 Capacitat per desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes de programari que satisfacin tots els requisits de l'usuari i es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir, i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria de programari.
 IS5 Capacitat d'identificar, avaluar i gestionar els riscos potencials associats que puguin presentar-se.
 IS6 Capacitat per dissenyar solucions apropiades en un o més dominis d'aplicació utilitzant mètodes de l'enginyeria de programari que integrin aspectes ètics, socials, legals i econòmics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
 B4 Capacitat per manegar especificacions, reglaments i normes d’obligat compliment.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 IS1 Coneix les característiques i el funcionament dels sistemes de pagament electrònic
Entén la importància de la protecció del copyright i coneix els diferents mètodes utilitzats en aquest camp.
Dissenya i implementa una botiga electrònica.
 IS5 Entén els problemes de seguretat del comerç electrònic.
Entén la importància de la protecció del copyright i coneix els diferents mètodes utilitzats en aquest camp.
Coneix els mètodes per proporcionar confiança i seguretat en l'àmbit del comerç electrònic.
 IS6 Coneix els principals aspectes legals referents al comerç electrònic.
Coneix els fonaments de la gestió del coneixement en el comerç electrònic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Realitza les exposicions de forma correcta i eficaç en el context de l'assignatura. La transmisió d'informació és rellevant i oportuna als temes treballats.
 B4 Coneix els principals aspectes legals referents al comerç electrònic.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al comerç electrònic Conceptes generals
Aspectes legals
Obtenció i explotació de dades
Disseny d'un comerç electrònic
Conceptes bàsics de màrqueting
2. Gestió de la informació Base de dades operativa
Base de dades estratègica (Data warehouse)
Introducció a la mineria de dades
3. Sistemes de pagament electrònic Pagament mitjançant entitats bancàries
Pagament mitjançant entitats alternatives
Altres mètodes de pagament
4. Protecció de la propietat intel·lectual Copyright i Copyleft
Digital rights management (DRM)
Esteganografia: watermarking i fingerprinting

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
IS1
IS5
IS6
B4
12 12 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
IS1
20 70 90
Presentacions / exposicions
B3
C4
10 10 20
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
IS1
IS5
IS6
B4
C4
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una presentació dels objectius i de les aplicacions de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Per grups de 2, els alumnes dissenyen i implementen una botiga electrònica per vendre per Internet. Per fer-ho hauran de combinar tots els coneixements adquirits a l'assignatura.
Presentacions / exposicions Per grups de 2, els alumnes presenten a classe el seu model de negoci.
Atenció personalitzada Consultes de forma presencial al despatx 147 o mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes de forma presencial al despatx 147 o mitjançant correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
IS1
Disseny i implementació d'una botiga electrónica per vendre per Internet.l. 40%
Presentacions / exposicions
B3
C4
Presentació pública del model de negoci aplicat a la botiga electrònica dissenyada. 10%
Proves objectives de preguntes curtes
IS1
IS5
IS6
B4
C4
Realització de dos proves per avaluar el grau d'assoliment dels continguts teòrics de l'assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà mitjançant un examen de preguntes curtes (50% de la nota final), el disseny i implementació d'una botiga electrònica (40%) i la presentació del model de negoci aplicat a la botiga electrònica dissenyada (10%). Cal tenir en compte que la nota màxima que es pot obtenir a les activitats pràctiques (disseny i implementació d'una botiga electrònica, i presentació del model de negoci) entregades en segona convocatòria és un 8 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica O. Alavedra, J. Domingo, J. Herrera, M.A. Rius, F. Sebé i M. Soriano , “Tecnologia per al comerç electrònic”, EdiUOC, 2003
, http://crises-deim.urv.cat , ,

Complementària J. Domingo Ferrer i J. Herrera Joancomartí , Criptografia per als serveis telemàtics i el comerç electrònic, EdiUOC, 1999

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE DADES/17234103
PROGRAMACIÓ/17234114
SISTEMES OBERTS/17234123
SEGURETAT EN XARXES/17234120
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent