DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ Codi 17244001
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Sistemes i Serveis de Telecomunicacions (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica montse.garcia@urv.cat
francesc.serratosa@urv.cat
susana.alvarez@urv.cat
francescxavier.mallafre@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
gabriel.plana@urv.cat
carles.angles@urv.cat
Professors/es
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
PLANA GAVALDÀ, GABRIEL
ANGLÉS TAFALLA, CARLES
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Iniciar a l’alumne en la programació d'aplicacions. Introduir els elements i tècniques per a dissenyar programes simples. Experimentar els conceptes amb l'ajuda de casos pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 FB2 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 FB2 Dissenya algoritmes per a la resolució de problemes simples
Coneix els tipus bàsics de dades, vectors, taules i la seva creació estàtica i dinàmica
Implementa algorismes en un llenguatge de programació estructurat
Comprèn el procés de compilació
Aplica estratègies de validació pràctica de la solució obtinguda
Documenta el procés de creació de les aplicacions desenvolupades
Coneix un algorisme bàsic d'ordenació
Utilitza el terminal de text com a entrada i sortida i sortida d'informació
Utilitza els arxius seqüencials per emmagatzemar i recuperar informació
Defineix subrutines
 Utilitza i crear biblioteques de subrutines
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la programació Cicle de vida del programari. Definició d'algorisme i programa. Compiladors i intèrprets. Entorns per construir programes.
Elements bàsics Elements bàsics dels algorismes estructurats: tipus de dades simples, estructures de control, entrada/sortida. Fitxers. Dades estructurades bàsiques: taules i matrius.
Tractament de seqüències Esquemes de tractament dels elements d'una seqüència: recorregut i cerca
Disseny d'algorismes Introducció al disseny descendent. Subrutines i llibreries
Dades estructurades complexes. Definició de tipus complexes a partir de tipus simples: registres
Algorismes d'ordenació Algorisme de Bombolla, Inserció i Selecció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
FB2
24 12 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB2
14 7 21
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
FB2
14 14 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
FB2
4 10 14
Proves pràctiques
FB2
15 28 43
Proves mixtes
FB2
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dona una visió global del món de la programació i es presenta el marc i les eines de treball que s'utilitzarà en l'assignatura
Sessió Magistral Es presenten els conceptes de cada un dels temes, S'acompanya de material de suport, presentacions i bibliografia específica
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposen i resolen problemes lligats a cada tema
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es desenvolupen petites pràctiques que treballen els conceptes presentats fins al moment a l'assignatura. La dificultat i durada dels exercicis serà incremental al moment del curs
Atenció personalitzada Es realitza un seguiment dels exercicis plantejants a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne té al seu abans les hores de consulta que els professors de l'assignatura designen per a poder treballar els dubtes que va tenint. A meitat del quadrimestre es fa un seguiment de l'evolució que té cada alumne fins al moment.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
FB2
Al llarg del curs es faran diverses proves de desenvolupament que valoraran l'adquisició dels conceptes treballats i la seva aplicació en la resolució de problemes. 60%
Proves pràctiques
FB2
S'avaluen les pràctiques que es van desenvolupant al llarg del curs. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal:

  • Tenir nota en les dues proves: de desenvolupament i pràctiques.
  • Aprovar la prova teòrica que engloba els continguts de l'assignatura.

Fonts d'informació

Bàsica Felix García Carballeira i altres, Problemas resueltos de programación en lenguaje C, ultima,
Luis Joyanes Aguilar, Fundamentos de programación. Algoritmos, estructura de datos y objectos., ultima,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana treballar de forma continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent