DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMUNICACIONS II Codi 17244108
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Sistemes i Serveis de Telecomunicacions (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
VILLARINO VILLARINO, RAMÓN MARIA
Adreça electrònica luis.martinez@urv.cat
ramon.villarino@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ SALAMERO, LUIS
VILLARINO VILLARINO, RAMÓN MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 RT4 Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
 RT5 Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
 ST5 Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 RT4 Coneix les característiques bàsiques dels sistemes de comunicació, així com els seus paràmetres, mesures i unitats associades
Comprèn el concepte de probabilitat, funció de distribució i densitat de probabilitat
Coneix les funcions distribució de probabilitat més utilitzades en telecomunicació
Coneix el concepte de probabilitat condicionada
 RT5 Comprèn el concepte de soroll i les fonts de soroll en sistemes de comunicacions
Coneix el concepte de correlació de senyals així com el concepte de filtre adaptat
Coneix el concepte de modulació i senyals pas banda així com el seu espectre
 ST5 Coneix el concepte d'espectre radioelèctric i l'assignació de freqüències dels sistemes més habituals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.1. Definició d'un sistema de comunicacions electrònic: transmissor, canal i receptor.
1.2. Història de les comunicacions.
2.1. Classificació dels sistemes de comunicació.
2.2. Paràmetres de qualitat i recursos d'us sistema de telecomunicació:
2.2.1. Senyals indesitjats: distorsió i soroll (conceptes).
2.2.2. Fidelitat del senyal rebut respecte al enviat.
2.2.3. Concepte de SNR i BER.
2.2.4. Recursos disponibles: potència transmesa i amplada de banda.
2.3. Tipus de canals: guiats i no guiats: L'espectre radioelèctric.
3.1. Probabilidad. Espacio de probabilidad finito. Probabilidad condicionada. Independencia de sucesos. Teorema de Bayes.
3.2. Variables aleatorias. Función de distribución . Función de densidad de probabilidad. Funciones de variables aleatorias. (Aquí se podría hacer una práctica)
3.3. Centralización y dispersión. Momentos. Media, moda y varianza. Teorema de la esperanza.
3.4. Esperanza de la suma y del producto. Independencia, incorrelación y ortogonalidad.
4.1. Señales aleatorias y procesos estocásticos. Proceso ergódico.
4.2. Producto escalar de dos señales aleatorias ergódicas. Correlación.
4.3. Función de autocorrelación. Propiedades. Señales incoherentes.
4.4. Densidad espectral de potencia. Sinusoide con fase aleatoria. Modulación con fase aleatoria en la portadora.
4.5. Ruido en sistemas de comunicaciones
4.5.1 Definición, tipos de ruido, ruido térmico, blanco y filtrado.
4.5.2 Caracterización estadística del ruido térmico,
4.5.3 Caracterización espectral del ruido térmico:
Densidad espectral y potencia de ruido
Ancho de banda de ruido,
Relación señal - ruido
4.6.Transmisión de señales aleatorias a través de filtros lineales. Valor medio de la salida.
5.1. Senyal Pas banda: definició , representació freqüencial i fasorial.
5.2. Modulacions analògiques lineals
5.2.1 Modulació d’amplitud (AM)
- Definició
- Representació en el domini temporal i freqüencial
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’AM
- Soroll en un sistema AM
5.2.2.Altres esquemes de modulació lineal:
- Doble banda lateral (DBL)
- Banda lateral única (BLU)
- Banda lateral vestigial (BLV)
5.3 Modulacions analògiques angulars
5.3.1 Modulación en freqüència (FM)
- Definició
- Representació d’un tó modulat en FM en el domini temporal i freqüencial: funcions de Bessel.
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’FM
- Soroll en un sistema FM
5.3.2 Modulación en fase (PM)
- Definició
- Comparació amb la modulació PM.

Laboratorio de Telecomunicaciones

1. Analitzador d’espectres.
1.1. Espectre radioelèctric.
1.2. Analitzador d’espectres. Comparació dominis temporal i freqüencial. Comparació amb analitzadors FFT. Utilització. Esquema de blocs.
1.3. Realització mesures bàsiques amb analitzador d’espectres al laboratori. Introducció instal·lació colectiva de televisió.
2. Analitzador de xarxes.
2.1. Revisió definició parametres S, perdues i guany.
2.2. Cal·libració analitzadors de xarxes.
2.3. Mesures de paràmetres S amb analitzadors d’espectres
2.4. Caracterització de circuits actius. Compressió de guany
1. Mesura de modulacions analògiques.
1.1. Anàlisis de senyals modulats en AM, FM i polsos RF.
1.2. Espectre de la senyal FM. Generació de modulacions FM amb VCO.

2. Modulacions digitals bàsiques (ASK, FSK).
4.1. Revisió de concepts basics (espectre, BER, codificació).
2.1. Generació i demodulació amb mòduls radio commercials.
2.2. Anàlisis i demodulació utilitzant eines SDR.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
RT4
RT5
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
RT4
RT5
ST5
16 19 35
Sessió Magistral
RT4
RT5
ST5
19 27 46
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves pràctiques
RT4
RT5
2 4 6
Proves de desenvolupament
RT4
RT5
3 6 9
Proves orals
RT4
RT5
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase.
Pràctiques a laboratoris Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà.
Sessió Magistral Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte.
Atenció personalitzada La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria

Atenció personalitzada
Descripció
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
RT4
RT5
ST5
Treball desenvolupat al laboratòri 1/6
Proves pràctiques
RT4
RT5
Exàmens individuals al laboratòri 1/6
Proves de desenvolupament
RT4
RT5
Exàmens escrits corresponents als contiguts teòrics 1/2
Proves orals
RT4
RT5
Exàmen oral corresponent al capítol 2 i 3 1/6
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica • Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, , Pearson Educación
Bruce Carlson, , Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, , Mc Graw Hill
• Jay L. Devore, Probabilidad y Estadística para Ingeniería y Ciencias, , Cengage Learning

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIONS DIGITALS/17244112
TRACTAMENT DIGITAL DEL SENYAL/17244113
EMISSORS I RECEPTORS/17244116
ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI DE TELECOMUNICACIONS/17244109
TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17244005
ANÀLISI MATEMÀTICA II/17244006
ANÀLISI DE CIRCUITS I SISTEMES LINEALS/17244009
FONAMENTS DE COMUNICACIONS I/17244103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent