Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| RT4 |
Coneix les característiques bàsiques dels sistemes de comunicació, així com els seus paràmetres, mesures i unitats associades
Comprèn el concepte de probabilitat, funció de distribució i densitat de probabilitat
Coneix les funcions distribució de probabilitat més utilitzades en telecomunicació
Coneix el concepte de probabilitat condicionada
| | RT5 |
Comprèn el concepte de soroll i les fonts de soroll en sistemes de comunicacions
Coneix el concepte de correlació de senyals així com el concepte de filtre adaptat
Coneix el concepte de modulació i senyals pas banda així com el seu espectre
| | ST5 |
Coneix el concepte d'espectre radioelèctric i l'assignació de freqüències dels sistemes més habituals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.1. Definició d'un sistema de comunicacions electrònic: transmissor, canal i receptor.
1.2. Història de les comunicacions.
2.1. Classificació dels sistemes de comunicació.
2.2. Paràmetres de qualitat i recursos d'us sistema de telecomunicació:
2.2.1. Senyals indesitjats: distorsió i soroll (conceptes).
2.2.2. Fidelitat del senyal rebut respecte al enviat.
2.2.3. Concepte de SNR i BER.
2.2.4. Recursos disponibles: potència transmesa i amplada de banda.
2.3. Tipus de canals: guiats i no guiats: L'espectre radioelèctric.
3.1. Probabilidad. Espacio de probabilidad finito. Probabilidad condicionada. Independencia de sucesos. Teorema de Bayes.
3.2. Variables aleatorias. Función de distribución . Función de densidad de probabilidad. Funciones de variables aleatorias. (Aquí se podría hacer una práctica)
3.3. Centralización y dispersión. Momentos. Media, moda y varianza. Teorema de la esperanza.
3.4. Esperanza de la suma y del producto. Independencia, incorrelación y ortogonalidad.
4.1. Señales aleatorias y procesos estocásticos. Proceso ergódico.
4.2. Producto escalar de dos señales aleatorias ergódicas. Correlación.
4.3. Función de autocorrelación. Propiedades. Señales incoherentes.
4.4. Densidad espectral de potencia. Sinusoide con fase aleatoria. Modulación con fase aleatoria en la portadora.
4.5. Ruido en sistemas de comunicaciones
4.5.1 Definición, tipos de ruido, ruido térmico, blanco y filtrado.
4.5.2 Caracterización estadística del ruido térmico,
4.5.3 Caracterización espectral del ruido térmico:
Densidad espectral y potencia de ruido
Ancho de banda de ruido,
Relación señal - ruido
4.6.Transmisión de señales aleatorias a través de filtros lineales. Valor medio de la salida.
5.1. Senyal Pas banda: definició , representació freqüencial i fasorial.
5.2. Modulacions analògiques lineals
5.2.1 Modulació d’amplitud (AM)
- Definició
- Representació en el domini temporal i freqüencial
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’AM
- Soroll en un sistema AM
5.2.2.Altres esquemes de modulació lineal:
- Doble banda lateral (DBL)
- Banda lateral única (BLU)
- Banda lateral vestigial (BLV)
5.3 Modulacions analògiques angulars
5.3.1 Modulación en freqüència (FM)
- Definició
- Representació d’un tó modulat en FM en el domini temporal i freqüencial: funcions de Bessel.
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’FM
- Soroll en un sistema FM
5.3.2 Modulación en fase (PM)
- Definició
- Comparació amb la modulació PM.
|
Laboratorio de Telecomunicaciones
1. Analitzador d’espectres.
1.1. Espectre radioelèctric.
1.2. Analitzador d’espectres. Comparació dominis temporal i freqüencial. Comparació amb analitzadors FFT. Utilització. Esquema de blocs.
1.3. Realització mesures bàsiques amb analitzador d’espectres al laboratori. Introducció instal·lació colectiva de televisió.
2. Analitzador de xarxes.
2.1. Revisió definició parametres S, perdues i guany.
2.2. Cal·libració analitzadors de xarxes.
2.3. Mesures de paràmetres S amb analitzadors d’espectres
2.4. Caracterització de circuits actius. Compressió de guany
1. Mesura de modulacions analògiques.
1.1. Anàlisis de senyals modulats en AM, FM i polsos RF.
1.2. Espectre de la senyal FM. Generació de modulacions FM amb VCO.
2. Modulacions digitals bàsiques (ASK, FSK).
4.1. Revisió de concepts basics (espectre, BER, codificació).
2.1. Generació i demodulació amb mòduls radio commercials.
2.2. Anàlisis i demodulació utilitzant eines SDR.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
19 |
35 |
Sessió Magistral |
|
19 |
27 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
6 |
9 |
Proves orals |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase. |
Pràctiques a laboratoris |
Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà.
|
Sessió Magistral |
Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte. |
Atenció personalitzada |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
Descripció |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Treball desenvolupat al laboratòri |
1/6 |
Proves pràctiques |
|
Exàmens individuals al laboratòri |
1/6 |
Proves de desenvolupament |
|
Exàmens escrits corresponents als contiguts teòrics |
1/2 |
Proves orals |
|
Exàmen oral corresponent al capítol 2 i 3 |
1/6 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
• Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, , Pearson Educación
Bruce Carlson, , Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, , Mc Graw Hill
• Jay L. Devore, Probabilidad y Estadística para Ingeniería y Ciencias, , Cengage Learning
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
COMUNICACIONS DIGITALS/17244112 | TRACTAMENT DIGITAL DEL SENYAL/17244113 | EMISSORS I RECEPTORS/17244116 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LABORATORI DE TELECOMUNICACIONS/17244109 | TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17244005 | ANÀLISI MATEMÀTICA II/17244006 | ANÀLISI DE CIRCUITS I SISTEMES LINEALS/17244009 | FONAMENTS DE COMUNICACIONS I/17244103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|