DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ Codi 17244119
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Sistemes i Serveis de Telecomunicacions (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
Adreça electrònica antonioramon.lazaro@urv.cat
Professors/es
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 RT8 Capacitat per comprendre els mecanismes de propagació i transmissió d'ones electromagnètiques i acústiques, i els corresponents dispositius emissors i receptors.
 ST3 Capacitat d'anàlisi de components i les seves especificacions per a sistemes de comunicacions guiades i no guiades.
 ST4 Capacitat per a la selecció de circuits, subsistemes i sistemes de radiofreqüència, microones, radiodifusió, radioenllaços i radiodeterminació.
 ST5 Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 RT8 Comprèn el funcionament d'una antena en transmissió i recepció i els seus paràmetres característics
Coneix els mecanismes de radiopropagación més habituals
 ST3 Coneix les tècniques utilitzades per a la caracterització d'antenes
Coneix eines programari per al disseny d'antenes
 ST4 Dimensiona un radioenllaç de comunicacions
 ST5 Coneix les antenes més utilitzades
Comprèn el concepte d'agrupació d'antenes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1-Antenes en sistemes de comunicació.
1.1-Definició d'antena
1.2-Paràmetres d'adaptació.
Impedància d'entrada - coeficient d'adaptació potència disponible - potència radiada - pèrdues ohmiques - resistència de radiació - eficiència - antena ressonant - noció de BW d'adaptació.
1.3-Paràmetres de radiació
Directivitat - Guany - Diagrama de radiació - Àrea efectiva - longitud efectiva. Polarització.
1.4-Equació de transmissió.
1.5-Difracció i reflexió al terra.
1.5-Soroll. Temperatura de brillantor i d’antena. Relació senyal a soroll.
2-Fonaments de radiació 2.1-Origen de la radiació. Zones Fresnel i Fraunhofer.
2.2-Descripció del dipol elemental.
2.3-Vector de radiació.
2.4-Generalització del càlcul dels paràmetres d'antena.
3-Antenes elementals: dipols i espires 3.1. Dipol i espira.
3.2. Relació dipol-monopol. Efecte del terra.
3.3. Sistemes d’alimentacions.
3.4. Introducció del concepte d'agrupació de 2 dipols. Impedància mútua.
3.5. Antena Yagi.
4-Agrupacions d’antenes 4.1-Tipus d’agrupacions.
4.2-Factor d’array. Polinomi d’agrupació. Marge visible.
4.3-Agrupacions típiques i característiques. Uniforme, triangular, binomial.
4.4-Sintesis d’agrupacios. Mètodes per zeros i Fourier.
4.5-Agrupacions bidimensionals.
5-Antenes d'apertura 5.1-Generalització del vector de radiació a apertures.
5.2-Apertura Elemental
5.3-Botzines.
5.3-Antenes microstrip
5.4-Antenes parabòliques i lents.
6-Tècniques de caracterització d’antenes 6.1-Sistemes de mesura en camp llunyà i proper. Camara anecoica.
6.2-Mesura del Guany, diagrama, impedància, polarització i eficiència. Mesura secció recta.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
RT8
ST3
ST4
ST5
28 28 56
Pràctiques a laboratoris
RT8
ST3
ST4
ST5
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
RT8
ST3
ST4
ST5
15 15 30
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves de desenvolupament
RT8
ST3
ST4
ST5
6 12 18
Proves pràctiques
RT8
ST3
ST4
ST5
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació
Sessió Magistral Explicació del contigunts pel part del professor o resolució de problemes relevants
Pràctiques a laboratoris Realització de pràctiques al laboratori
Pràctiques a través de TIC Resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
RT8
ST3
ST4
ST5
Realització de dues proves (exàmens) sobre els continguts de l'assignatura que consistirà en la resolució de problemes o preguntes teòriques 60
Proves pràctiques
RT8
ST3
ST4
ST5
Realització de proves sobre les pràctiques realitzades o problemes (20%). Presentació d'un projecte realitzat a l'assignatura (20%). 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- No està permès utilització de mòbils u altres sistemes de transmissióecepció de dades durant les proves.

- Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que les diferents proves tinguin una nota igual o superior a 4.

- En les diferents proves (de 1a i 2a convocatòria) no es podrà portar cap tipus de dispositiu electrònic, només una calculadora CIENTÍFICA (no programable).

La segona convocatòria s'avaluarà de la següent forma:

- S'hauran de realitzar de nou, i de forma independent, les proves de desenvolupament, tipus test i prova final al laboratori que en primera convocatòria tinguin una nota inferior a 4.

- Per aprovar caldrà que totes les proves tinguin una nota igual o superior a 4 i la nota global de l'assignatura sigui igual o superior a 5 .


Fonts d'informació

Bàsica A.Cardama, L.Jofre, J.M.Rius,J.Romeu, S.Blanch., , Antenas, Segunda ed.,2002, Edicions UPC
A.Lázaro, Antenes: Notes de classe , , disponible al Moodle
C.A.Balanis, Theory: Antenna theory: analysis and design, 4a Ed,2016, Hoboken, NJ: Wiley
A.Lázaro, Manual de pràctiques d'antenes, , disponible al Moodle
J. D. Kraus and R. J. Marhefka, Antennas for all Applications, 3a 2002, McGraw-Hill
J. Doble, Introduction to Radio Propagation for Fixed and Mobile Communications, 1996, Artech House
A.Elsherbeni and M.Inman, Antenna Design & Visualization Using MATLAB, 2006, Scitech

Complementària R. E. Collin, Antennas and Radiowave Propagation, 1985, McGraw-Hill
R. S. Elliot, Antenna Theory and Design, 2003, IEEE Press
W.L.Stutzman, G.A.Thiele, Antenna theory and design, 1997, Willey
G. T. Okamoto, Smart Antenna Systems and Wireless LANs, 1999, Kluwer

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TELEFONIA I COMUNICACIONS MÒBILS/17244120


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110
ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent