Type A
|
Code |
Competences Specific | | RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| ST2 |
Capacitat per aplicar les tècniques en què es basen les xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació tant en entorns fixos com mòbils, personals, locals o a gran distància, amb diferents amples de banda, incloent telefonia, radiodifusió, televisió i dades, des del punt de vista dels sistemes de transmissió.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| RT4 |
Sap dimensionar un enllaç de comunicacions òptiques limitat per soroll i dispersió
| | ST2 |
Coneix els blocs funcionals d'un sistema de comunicacions òptiques WDM
Coneix els sistemes de comunicació per satèl·lit i altres sistemes de telecomunicació espacials
| | ST5 |
Coneix el principi de funcionament dels emissors òptics (LED i LASER)
Coneix el funcionament dels receptors òptics utilitzats en comunicacions
Coneix el funcionament i tipus de fibres òptiques
Entén el funcionament de sistemes de comunicacions banda ampla i les modulacions i estàndards associats
Coneix el funcionament dels busos industrials més utilitzats
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Fotònica i dispositius òptics |
-Fotons: Conceptes bàsics i interacció amb la matèria
-Principis de funcionament d'un làser
Dispositius semiconductors en òptica: Detectors i emissors de llum
-Bandes en semiconductors. Dopat. Unió PN.
-Fotodiodo PIN. Energia de gap. Característica IV.
-La detecció de llum: Límit quàntic. Eficiència quàntica i responsivitat.
-Soroll quàntic. Sensibilitat d'un receptor. Comparació entre el PIN i l'APD.
-Emisores llum: LED i Laser. El Fabry-Perot. Freqüències de ressonància i FWHM. |
Tema 2:Fibra òptica |
-Introducció a les comunicacions òptiques. La multiplexació en longitud d'ona (WDM i DWDM).
-Fibra òptica. Principi de funcionament. Obertura numérica.Tipos de fibres: dimensions i atenuacions. Les finestres de transmissió. Fibres monomode.
- Dispersió en fibra òptica. |
Tema 3: Sistemes de comunicacions amb fibra òptica |
- Fonaments de sistemes WDM.
- Components de sistemes DWM: multiplexors i demultiplexors, Compensació de dispersió, Filtres òptics
-La modulació externa: Materials electroòptics, el modulador de fase, el modulador d'amplitud Mach-Zenhder
- Amplificadors òptics.
-Enllaços òptics: Anàlisi per potència, anàlisi per ample de banda.
- Fonaments xarxes òptiques. |
Tema 4: Construcció i despegament de xarxes òptiques |
- Construcció i desplegament xarxes WDM, GPON, FTTH i MAN ETHERNET.
- Criteris bàsics de planificació de xarxes òptiques comercials.
- Introducció a protocols de xarxes òptiques.
|
Tema 5: Sistemes de posicionament global (GPS). |
- Principi de funcionament, Senyal GPS. Missatge GPS. Receptor GPS. Recepció de senyals GPS. Altres sistemes (Galileu, Glonass) |
Tema 6: Sistemes basats en satèl·lits |
- Principis bàsics de satèl·lits. Orbitas. Propulsors i tècniques de llançament. |
Tema 7: Sistemes de comunicacions basats en satèl·lit |
- Tipus de sistemes basats en satèl·lit
- Enllaç de comunicació terra-satèl·lit
- Recepció de señal de satèl·lit. Antenes i orientació. Link budget
- Estàndards DVB. Blocs, modulacions i variants. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
24 |
25 |
49 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
5 |
9 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
|
Presentacions / exposicions |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Atenció personalitzada |
|
Description |
L'atenció personalitzada es farà principalment concertant una hora entre el professor i l'alumne mitjançant correu electrònic. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar
l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'evaluaran amb memories, estudis previs i proves practiques |
20 |
Pràctiques a través de TIC |
|
Resolució de problemes utiltizant progamari de simulació |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
Proves sobre els continguts de l'assignatura |
70 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
- Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que cadascun dels exàmens, les pràctiques i els problemes, tinguin una nota igual o superior a 3.5. - Per aprobar l'assignatura cal que la nota final sigui igual o superior a 5. - En els exàmens no es podrà portar cap tipus de dispositiu electrònic, només una calculadora CIENTÍFICA (no programable). - 2a Convocatòria- Es recuperaran per separat cadascun dels exàmens. No es poden tornar a entregar les pràctiques. Si la nota de pràctiques és inferior a 4 en primera convocatòria, en segona convocatòria aquestes s'avaluaran amb un examen (30%). - En cas de que es produeixin canvis degut al Covid-19, s'adaptarà l'assignatura en funció dels esdeveniments sanitaris i aquests canvis s'indicaran als alumnes. |
Bàsica |
A.Lazaro, Comunicacions òptiques: Notes de classe, , disponible al moodle
A.Lazaro, Sistema GPS:Notes de classe, , disponible al moodle
B.Saleh, M.C. Teich, Fundamentals of photonics, 2007, John Wiley
J.Senior, Optical fiber communications principles and practice, 3a, 2008, Prentice Hall
J. A. Martín Pereda, Sistemas y redes ópticas de comunicaciones, 2005, Pearson
G.Maral, M.Bousquet, Satellite Communications Systems, 2009, Wiley&Sons
E.D.Kaplan, Understanding GPS: Principles and applications, 2005, Artech House
|
|
Complementària |
N. Kashima, Passive Optical Components for Optical Fiber Transmission, 1995, Artech House
S. T. Kartalopoulus, Introduction to DWDM Technology. Data in a Rainbow, 2000, IEEE Press
C.Elachi, Introduction to the Physics and Tecniques of Remote Sensing, 2006, John Wiley
K.H. Szekielda, Satellite Monitoring of the Earth, 1988, John Wiley
F.T. Ulaby, R.K. Moore, A.K. Fung, Microwave remote sensing: active and passive, vols. I, II, III, 1986, Addison-Wesley
J.C.Curlander, R.N. McDonough, Synthetic Aperture Radar: systems and signal processing, 1991, John Wiley
B.Forssell, Radionavegation Systems, 1991, Prentice Hall
J.A.Martínez, J.M.Fuster, El sistema de posicionamiento global (GPS), , Univ. Politècnica de Valencia
.., www.3gpp.org, ,
.., www.ieee.org, ,
|
|
Subjects that continue the syllabus |
TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110 | EMISSORS I RECEPTORS/17244116 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 | EMISSORS I RECEPTORS/17244218 | ANTENES I RADIOPROPAGRACIÓ/17244220 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110 | EMISSORS I RECEPTORS/17244116 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 | EMISSORS I RECEPTORS/17244218 | ANTENES I RADIOPROPAGRACIÓ/17244220 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|