Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
|
| ST4 |
Capacitat per a la selecció de circuits, subsistemes i sistemes de radiofreqüència, microones, radiodifusió, radioenllaços i radiodeterminació.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| RT4 |
Coneix les topologia de sistemes receptors i emissors i les seves especificacions bàsiques
| | RT5 |
Comprèn el soroll, la seva anàlisi i caracterització en sistemes d'alta freqüència
Coneix els processos de distorsió lineal i no lineal en sistemes de comunicació
| | ST4 |
Coneix les diferents tecnologies per a dispositius actius i passius d'alta freqüència
Comprèn el concepte de sintetitzador de freqüència i control automàtic de guany
| | ST5 |
Coneix tecnologies de receptors integrats per diferents sistemes de comunicació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció als sistemes de comunicació |
- Diagrama de blocs dels sistemes de comunicació, dels emissors i receptors
- Elements bàsics dels sistemes de comunicació
- Topologies d’emissors i receptors
|
Soroll en sistemes de comunicació |
- Concepte de soroll en comunicacions
- Soroll en dipols i quadripols
- Factor de soroll i temperatura equivalent de soroll
- Soroll en quadripols en cascada. Factor de soroll en receptors
- Factor de soroll en elements actius i passius
- Mesura del factor soroll
|
Processos de distorsió en sistemes de comunicació |
- Distorsió lineal i no lineal
- Distorsió per llei quadràtica i llei cúbica
- Distorsió harmònica i distorsió d’intermodul.lació
- Nivell de compressió
- Marge dinàmic lliure d’espuris
- Intermodulació en quadripols en cascada
|
Elements dels capçals de radiofreqüència |
- Filtres i amplificadors
- Mescladors i oscil.ladors
- Síntesi directa i indirecta de freqüència. PLLs
- Control automàtic de guany
|
Tecnologies de sistemes d’alta freqüència |
- Tecnologies d’elements passius
- Tecnologies d’elements actius
- Tècniques de fabricació
|
Emissors i receptors per diferents aplicacions |
- Aplicacions de comunicacions: transceptors GSM i W-CDMA
- Aplicacions de ràdar: sistema Doppler i FMCW
- Aplicacions de sensat remot: radiòmetres
- Receptor GPS
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
21 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
3 |
5 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
3 |
5 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al curs |
Sessió Magistral |
Explicació a classe dels conceptes teòrics que formen part dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Treball al laboratori per posar en pràctica i consolidar els conceptes explicats en les sessions magistrals |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis per resoltre a classe i a casa relacionats amb els continguts explicats en les sessions magistrals |
Atenció personalitzada |
Atenció als alumnes al despatx o via e-mail |
Descripció |
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà
realitzar preferiblement per correu electrònic o mitjançant reunions online en
horaris concertats prèviament per correu electrònic. Si la situació ho
permet, també es pot programar atenció personalitzada presencial respectant sempre
les normatives de seguretat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
- 2 proves de desenvolupament
- 2 proves test |
60% |
Pràctiques a laboratoris |
|
- Prova final
- Avaluació de les pràctiques |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Exercicis realitzats a classe i a casa |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial sempre que l'emergència sanitària ho permeti. En cas de situació anormal com per exemple confinament o restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. En els exàmens (1a i 2a convocatòria) no es podrà portar cap tipus de dispositiu electrònic, només una calculadora CIENTÍFICA (no programable). Primera convocatòria: - Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que totes les proves tinguin una nota igual o superior a 4 i la nota global de l'assignatura sigui igual o superior a 5. Segona convocatòria: - S'hauran de realitzar de nou, i de forma independent, les proves (teoria i pràctiques) que en primera convocatòria tinguin una nota inferior a 4. - Per aprovar caldrà que tots els exàmens tinguin una nota igual o superior a 4 i la nota global de l'assignatura sigui igual o superior a 5 |
Bàsica |
|
Bruce Carlson, Communication Systems. An introduction to signals and
noise in Electrical Communication, , Mc Graw Hill D. Girbau, Emissors i receptors, Moodle |
Complementària |
|
M. Sierra Pérez, Electrónica de Comunicaciones, , Prentice Hall R.C. Dixon, Radio receiver design, , Marcel Dekker, Ic |
Assignatures que en continuen el temari |
TELEFONIA I COMUNICACIONS MÒBILS/17244120 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMUNICACIONS DIGITALS/17244112 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS I/17244103 | FONAMENTS DE COMUNICACIONS II/17244108 | LABORATORI DE TELECOMUNICACIONS/17244109 | ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|