DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Codi 17254002
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Biomèdica (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
Adreça electrònica enrique.canto@urv.cat
ernest.gil@urv.cat
esteban.delcastillo@urv.cat
xavier.domingo@urv.cat
raul.calavia@urv.cat
ernesto.gonzalez@urv.cat
jordi.penalba@urv.cat
Professors/es
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
GIL DOLCET, ERNEST
DEL CASTILLO PÉREZ, ESTEBAN
DOMINGO ALMENARA, XAVIER
CALAVIA BOLDÚ, RAÚL
GONZALEZ FERNANDEZ, ERNESTO
PEÑALBA GALÁN, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Análisi idisseny lògic de circuits combinacionals i secuencials Estructura, disseny i funcionament de un processador

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CEB2 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CEB2 Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari
Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador
Analitza circuits lògics combinacionals
Analitza circuits lògics seqüencials
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Codificació en binari de nombres Bit, nibble, byte
Hexadecimal
Codificació en binari de nombres naturals i enters
Disseny lògic Anàlisi de circuits lògics combinacionals.
Anàlisi de circuits lògics seqüencials.
Síntesi de màquines d'estats finits bàsiques.
Màquina sencilla Estructura general
Format de les instruccions
Tipus de direccionament
Unitat de control: registres generals, registres IR i SR, ALU
Unitat de process: fases, FSM, cicles de access a memoria, cicles de execució
Introducción OS Introducción, Capas, Tipos, Jerarquia memoria, Memoria virtual


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB3
B2
26 28 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB3
B2
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
CT2
28 28 56
Atenció personalitzada
FB3
B2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
CEB2
CT2
2 2 4
Proves objectives de tipus test
CEB2
CT2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada Els professors estaran disponibles durant les classes i en horari de consultes, per atendre als alumnes i respondre els dubtes que se'ls plantegi durant el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
CT2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: estudi previ, disseny, e implementació 30%
Proves objectives de tipus test
CEB2
CT2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test dels continguts de les clases de teoría i problemes
35%
Proves objectives de tipus test
CEB2
CT2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test dels continguts de les clases de teoría i problemes
35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els elements d'avaluació de l'assignatura són: proves dels continguts adreçats a les clases de teoría i problemes, práctiques de laboratoris i els seus estudis previs i proves práctiques

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels elements d'avaluació, per poder fer mitjana i aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de l'assignatura no podrà ser superior a 4,5. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

A la 2a convocatoria no es repetirá les pràctiques a laboratoris. L'evaluació de la resta de parts es fará de forma similar als de la 1a convocatiria. Només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin obtingut la nota mínima en 1a convocatòria. En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota final computable serà la de 2a convocatòria

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap tipus de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc).

En cas de detectar còpìa en alguna activitat d'avaluació, la nota de l'acta d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la segûent convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments de Computadors, 2017, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 10th ed (2015), Prentice Hall
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 11ª ed (2016), Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ELECTRÒNICA DIGITAL/17254108


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent