Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CEB3 |
Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la física i la química i la seva aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CEB3 |
Coneix el concepte de mol.
Sap realitzar càlculs estequiomètrics.
Sap preparar una solució de concentració definida.
Comprèn el model atòmic.
Sap predir les propietats dels elements per la seva ubicació a la taula periòdica.
Distingeix els tipus d'enllaç.
Sap predir les propietats dels compostos segons el tipus d'enllaç.
Coneix el concepte de calor de reacció i les seves lleis.
Entén i sap aplicar el concepte de pH.
Sap ajustar reaccions redox.
Comprèn l'estructura tridimensional dels compostos d'interès biològic.
Distingeix isòmers.
Coneix les normes d'un laboratori químic.
Sap utilitzar instrumentació bàsica de laboratori.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
Conceptes fonamentals de la química. Importancia de la química en biomedicina |
Estructura atòmica |
L’Àtom. Models atòmics. Orbitals atòmics. configuracions electròniques. Taula Periòdica. Propietats periòdiques |
Enllaç químic |
Formulació del compostos inorgànics. Tipus d’enllaç. Enllaç metàl·lic, iònic i covalent. Estructures de Lewis. Geometria dels compostos covalents. Hibridació. |
Estats d’agregació i forces intermoleculars |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats. Solubilitat. Dissolucions aquoses. L’equilibri químic (concepte de pH). |
Reaccions químiques |
tipus de reaccions. Estequiometria, reactiu limitant i rendiment d’una reacció. Estequiometria de les dissolucions. Formes de donar la concentració d’una dissolució. |
Termodinàmica i cinètica química |
Primer principi de la termodinàmica. Llei de Hess. Segon principi de la termodinàmica: l’entropia. Tercer principi de la termodinàmica. Energia lliure de Gibbs. Velocitat de reacció. Equació de velocitat. Modificació de la velocitat de les reaccions. Catalitzadors. |
Electroquímica
|
Sistemes redox. Potencials Standard. Força oxidant. Equació de Nerst |
Estructura i reactivitat de compostos d’interés en biomedicina |
Nomenclatura i formulació. Representacions bidimensionals i tridimensionals. Isomeria. Reactivitat. |
Laboratori |
Instrumentació de laboratori. Normes i seguretat. Separació de compostos d’una barreja. Mesures de pH (indicadors). Volumetria redox. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
26 |
24 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
30 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
4 |
5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de problemes pràctics relacionats amb la teoria |
Atenció personalitzada |
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes |
Descripció |
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura en qualsevol moment del curs via correu electrònic, moodle o en el seu despatx per tal de resoldre dubtes referents a l’assignatura. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Es resoldran problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions pràctiques. |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Primer Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
45% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Segon Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- La nota mínima en cada parcial per a fer mitja és de 4. - Remarcar que l'assistència a les pràctiques és obligatòria i s'ha d'obtenir com a mínim un 5 per poder aprovar-les. Si no s'aproven les pràctiques no es pot aprovar l'assignatura. - A la segona convocatòria es podran recuperar els dos parcials de forma independent. El % restant correspondrà a la nota obtinguda en la realització de les pràctiques i del parcial aprovat a la primera convocatòria. - No és permès l'ús de dispositius mòbils als exàmens. |
Bàsica |
Atkins, P. W., Química General, 2006,
Brown, Theodore L., Química. La ciencia central, 2009,
|
|
Complementària |
Horta Zubiaga, A; Esteban Santos, S.; Navarro Delgado, R.; Cornago Ramírez, P. Barthelemy González,C, Técnicas experimentales de química, 1991, UNED, Madrid,
López Solanas, V., Técnicas de laboratorio, 1991, Edunsa, Barcelona,
Sastre Requena, A. M.; Miralles Esteban, N., Fonaments de química, 1993, Pràctiques, edicions UPC, Barcelona
P. Yurkanis, Fundamentos de Química Orgánica, 2007, Pearson Educación
M.J. Herranz, M.L. Pérez, Nomenclatura de Química Orgánica, 2008, Editorial Síntesis
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|