DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) QUÍMICA Codi 17254009
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Biomèdica (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
Adreça electrònica omar.boutureira@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
Professors/es
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Els objectius generals de l’assignatura son proporcionar a l'alumne els conceptes fonamentals de la química en l'àmbit de la biomedicina

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CEB3 Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la física i la química i la seva aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CEB3 Coneix el concepte de mol.
Sap realitzar càlculs estequiomètrics.
Sap preparar una solució de concentració definida.
Comprèn el model atòmic.
Sap predir les propietats dels elements per la seva ubicació a la taula periòdica.
Distingeix els tipus d'enllaç.
Sap predir les propietats dels compostos segons el tipus d'enllaç.
Coneix el concepte de calor de reacció i les seves lleis.
Entén i sap aplicar el concepte de pH.
Sap ajustar reaccions redox.
Comprèn l'estructura tridimensional dels compostos d'interès biològic.
Distingeix isòmers.
Coneix les normes d'un laboratori químic.
Sap utilitzar instrumentació bàsica de laboratori.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Conceptes fonamentals de la química. Importancia de la química en biomedicina
Estructura atòmica L’Àtom. Models atòmics. Orbitals atòmics. configuracions electròniques. Taula Periòdica. Propietats periòdiques
Enllaç químic Formulació del compostos inorgànics. Tipus d’enllaç. Enllaç metàl·lic, iònic i covalent. Estructures de Lewis. Geometria dels compostos covalents. Hibridació.
Estats d’agregació i forces intermoleculars Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats. Solubilitat. Dissolucions aquoses. L’equilibri químic (concepte de pH).
Reaccions químiques tipus de reaccions. Estequiometria, reactiu limitant i rendiment d’una reacció. Estequiometria de les dissolucions. Formes de donar la concentració d’una dissolució.
Termodinàmica i cinètica química Primer principi de la termodinàmica. Llei de Hess. Segon principi de la termodinàmica: l’entropia. Tercer principi de la termodinàmica. Energia lliure de Gibbs. Velocitat de reacció. Equació de velocitat. Modificació de la velocitat de les reaccions. Catalitzadors.
Electroquímica
Sistemes redox. Potencials Standard. Força oxidant. Equació de Nerst
Estructura i reactivitat de compostos d’interés en biomedicina Nomenclatura i formulació. Representacions bidimensionals i tridimensionals. Isomeria. Reactivitat.
Laboratori Instrumentació de laboratori. Normes i seguretat. Separació de compostos d’una barreja. Mesures de pH (indicadors). Volumetria redox.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CEB3
1 0 1
Sessió Magistral
CEB3
26 24 50
Resolució de problemes, exercicis
CEB3
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
CEB3
30 30 60
Atenció personalitzada
CEB3
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
1 4 5
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup.
Pràctiques a laboratoris Realització de problemes pràctics relacionats amb la teoria
Atenció personalitzada Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura en qualsevol moment del curs via correu electrònic, moodle o en el seu despatx per tal de resoldre dubtes referents a l’assignatura. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
CEB3
Es resoldran problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions pràctiques. 10%
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
Primer Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 45%
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
Segon Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- La nota mínima en cada parcial per a fer mitja és de 4.

- Remarcar que l'assistència a les pràctiques és obligatòria i s'ha d'obtenir com a mínim un 5 per poder aprovar-les. Si no s'aproven les pràctiques no es pot aprovar l'assignatura.

- A la segona convocatòria es podran recuperar els dos parcials de forma independent. El % restant correspondrà a la nota obtinguda en la realització de les pràctiques i del parcial aprovat a la primera convocatòria.

- No és permès l'ús de dispositius mòbils als exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica Atkins, P. W., Química General, 2006,
Brown, Theodore L., Química. La ciencia central, 2009,

Complementària Horta Zubiaga, A; Esteban Santos, S.; Navarro Delgado, R.; Cornago Ramírez, P. Barthelemy González,C, Técnicas experimentales de química, 1991, UNED, Madrid,
López Solanas, V., Técnicas de laboratorio, 1991, Edunsa, Barcelona,
Sastre Requena, A. M.; Miralles Esteban, N., Fonaments de química, 1993, Pràctiques, edicions UPC, Barcelona
P. Yurkanis, Fundamentos de Química Orgánica, 2007, Pearson Educación
M.J. Herranz, M.L. Pérez, Nomenclatura de Química Orgánica, 2008, Editorial Síntesis

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent