Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE8 |
Capacitat per entendre els principis biològics i de funcionament del cos humà en condicions de salut i malaltia, a fi de poder analitzar i dissenyar solucions tecnològiques aplicades en l'àmbit de la salut i de la biomedicina
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE8 |
Coneix i comprèn els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Coneix els factors que influeixen en les malalties
Coneix les alteracions patològiques de les principals malalties
Coneix una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
| | CT3 |
Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i te la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
Reflexiona sobre el model proposat i es capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores
| | CT4 |
Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes
| | CT5 |
Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Utilitza els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l’auditori
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1. Presentació i continguts de l’assignatura
2. Bases de les malalties
|
2. Sang i sistema immunitari |
3. Alteracions de la sèrie vermella i de la coagulació
4. Alteracions del sistema immunitari
5. Infeccions adquirides a la comunitat |
3. Sistema cardiocirculatori |
6. Patologia cardiovascular i arteriosclerosi
7. Cardiopatia isquèmica i insuficiència cardíaca
8. Patologia del sistema valvular i del ritme cardíac |
4. Aparell respiratori |
9. Insuficiència respiratòria
10. Patologia de la via respiratòria
11. Síndrome d’apnea de la son i malalties intersticials
|
5. Aparell digestiu |
12. Patologia esofàgica i gàstrica
13. Patologia del budell prim, colon i recte
14. Patologia hepàtica
15. Patologia de la via biliar i del pàncrees exocrí
|
6. Sistema endocrí, metabolisme i medi intern |
16. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
17. Fisiopatologia suprarenal i tiroïdal
18. Patologia de l’homeòstasi glucídica, diabetis mellitus
19. Patologia del metabolisme lipídic i de l’àcid úric
20. Alteracions de l’equilibri electrolític
21. Patologia metabolisme mineral-ossi
|
7. Sistema urinari i ronyó |
22. Patologia renal
23. Patologia de la via urinària
|
8. Sistema nerviós |
24. Patologia motora i cerebrovascular
25. Malalties neurodegeneratives
26. Patologia de vies perifèriques
|
9. Aparell locomotor |
27. Patologia reumatològica
28. Patologia osteo-articular degenerativa
|
10. Genètica i regenerativa |
29. Malalties neoplàsiques
30. Medicina regenerativa
31. Genètica i malalties hereditàries
|
Seminari de pràctiques |
1. Electrocardiografia bàsica
2. Proves respiratòries i d’al·lèrgia
3. Proves d’imatge i escòpies
4. Proves de laboratori
|
Laboratori d'habilitats |
5. Reanimació cardiopulmonar bàsica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
45 |
74 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
22.5 |
36.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge. Assistència obligatòria a les sessions (>75%).
Es realitzaran quatre seminaris en quals s’estudiaran les proves complementàries més habituals per diagnosticar i resoldre els problemes de salut més prevalents en la pràctica clínica.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar en grups reduïts segons la normativa del Consell Català de Ressuscitació.
Els seminaris aportaran el material docent necessari, tot deixant la possibilitat de que l’estudiant pugui cercar material addicional del tema d’estudi.
Al final de cada seminari es farà un prova sobre coneixements adquirits.
|
Atenció personalitzada |
L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual i si és necessari amb tutories presencials. |
Descripció |
L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual i si és necessari amb tutories presencials. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació dels continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Al final de cada seminari es farà un prova sobre coneixements adquirits.
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SISTEMA D'AVALUACIÓ 1. Exàmens parcials: a. Ponderació mínima i màxima verificada: 30-100% b. Ponderació de l': 30% c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CE8.1- CE8.2- CE8.3
2. Avaluació de les practiques, treballs, etc. a. Ponderació mínima i màxima verificada: 0-40% b. Ponderació de l': 10% c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CT2- CT3- CT4- CT5.4 - CT5.5- CT5.6-CE8.4
3. Proba de síntesis o globalitzadora a. Ponderació mínima i màxima verificada: 0-80% b. Ponderació de l': 60% c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CE8.1- CE8.2- CE8.3
La ponderació total de l'assignatura és del 100% Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent. La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació. PRIMERA CONVOCATÒRIA: 50 preguntes tipus test amb elecció múltiple: 30 preguntes sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques. SEGONA CONVOCATÒRIA: L'estudiant haurà de realitzar proves tipus test i/o de resolució de suposits pràctics en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria. |
Bàsica |
Pérez Arellano JL (ed.), Manual de Patología General Sisinio De Castro, 7ª Edición, Madrid (España), Elsevier, 2016
Rozman, C. Cardellach, F. (eds), Tratado de Medicina Interna Farreras-Rozman., 18ª Edición, Madrid (España), Elsevier Science, 2016
Longo D.; Fauci A.; Kasper D.; Hauser S.; Jameson J.; Loscalzo J. (eds.), Harrison principios de medicina interna., 18ª Edición, New York, McGraw-Hill, 2016
|
Bibliografia complementària: S'anirà indicant durant les classes magistrals. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR/17254005 | BIOQUÍMICA/17254011 | BIOFÍSICA/17254012 | FISIOLOGIA/17254107 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|