DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FISIOPATOLOGIA Codi 17254111
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Biomèdica (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
paco.martin@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
antoni.santigosa@urv.cat
yolanda.ortega@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
SANTIGOSA AYALA, ANTONI
ORTEGA VILA, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Capacitat per entendre els principis biològics i de funcionament del cos humà en condicions de salut i malaltia, a fi de poder analitzar i dissenyar solucions tecnològiques aplicades en l'àmbit de la salut i de la biomedicina
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Coneix i comprèn els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Coneix els factors que influeixen en les malalties
Coneix les alteracions patològiques de les principals malalties
Coneix una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i te la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema
Inclou els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
Reflexiona sobre el model proposat i es capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Utilitza els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l’auditori
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1. Presentació i continguts de l’assignatura
2. Bases de les malalties
2. Sang i sistema immunitari 3. Alteracions de la sèrie vermella i de la coagulació
4. Alteracions del sistema immunitari
5. Infeccions adquirides a la comunitat
3. Sistema cardiocirculatori 6. Patologia cardiovascular i arteriosclerosi
7. Cardiopatia isquèmica i insuficiència cardíaca
8. Patologia del sistema valvular i del ritme cardíac
4. Aparell respiratori 9. Insuficiència respiratòria
10. Patologia de la via respiratòria
11. Síndrome d’apnea de la son i malalties intersticials
5. Aparell digestiu 12. Patologia esofàgica i gàstrica
13. Patologia del budell prim, colon i recte
14. Patologia hepàtica
15. Patologia de la via biliar i del pàncrees exocrí
6. Sistema endocrí, metabolisme i medi intern 16. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
17. Fisiopatologia suprarenal i tiroïdal
18. Patologia de l’homeòstasi glucídica, diabetis mellitus
19. Patologia del metabolisme lipídic i de l’àcid úric
20. Alteracions de l’equilibri electrolític
21. Patologia metabolisme mineral-ossi
7. Sistema urinari i ronyó 22. Patologia renal
23. Patologia de la via urinària
8. Sistema nerviós 24. Patologia motora i cerebrovascular
25. Malalties neurodegeneratives
26. Patologia de vies perifèriques
9. Aparell locomotor 27. Patologia reumatològica
28. Patologia osteo-articular degenerativa
10. Genètica i regenerativa 29. Malalties neoplàsiques
30. Medicina regenerativa
31. Genètica i malalties hereditàries
Seminari de pràctiques 1. Electrocardiografia bàsica
2. Proves respiratòries i d’al·lèrgia
3. Proves d’imatge i escòpies
4. Proves de laboratori
Laboratori d'habilitats 5. Reanimació cardiopulmonar bàsica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE8
CT2
CT3
CT4
CT5
29 45 74
Pràctiques a laboratoris
CE8
CT2
CT3
CT4
CT5
14 22.5 36.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge. Assistència obligatòria a les sessions (>75%).
Es realitzaran quatre seminaris en quals s’estudiaran les proves complementàries més habituals per diagnosticar i resoldre els problemes de salut més prevalents en la pràctica clínica.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar en grups reduïts segons la normativa del Consell Català de Ressuscitació.
Els seminaris aportaran el material docent necessari, tot deixant la possibilitat de que l’estudiant pugui cercar material addicional del tema d’estudi.
Al final de cada seminari es farà un prova sobre coneixements adquirits.
Atenció personalitzada L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual i si és necessari amb tutories presencials.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual i si és necessari amb tutories presencials.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
CE8
CT2
CT3
CT4
CT5
Avaluació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris
CE8
CT2
CT3
CT4
CT5
Al final de cada seminari es farà un prova sobre coneixements adquirits.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SISTEMA D'AVALUACIÓ

1. Exàmens parcials:

a. Ponderació mínima i màxima verificada: 30-100%

b. Ponderació de l': 30%

c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CE8.1- CE8.2- CE8.3

2. Avaluació de les practiques, treballs, etc.

a. Ponderació mínima i màxima verificada: 0-40%

b. Ponderació de l': 10%

c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CT2- CT3- CT4- CT5.4 - CT5.5- CT5.6-CE8.4

3. Proba de síntesis o globalitzadora

a. Ponderació mínima i màxima verificada: 0-80%

b. Ponderació de l': 60%

c. Resultat d'aprenentatge avaluat: CE8.1- CE8.2- CE8.3

La ponderació total de l'assignatura és del 100%

Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent.

La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació.

PRIMERA CONVOCATÒRIA:

50 preguntes tipus test amb elecció múltiple: 30 preguntes sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

L'estudiant haurà de realitzar proves tipus test i/o de resolució de suposits pràctics en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Pérez Arellano JL (ed.), Manual de Patología General Sisinio De Castro, 7ª Edición, Madrid (España), Elsevier, 2016
Rozman, C. Cardellach, F. (eds), Tratado de Medicina Interna Farreras-Rozman., 18ª Edición, Madrid (España), Elsevier Science, 2016
Longo D.; Fauci A.; Kasper D.; Hauser S.; Jameson J.; Loscalzo J. (eds.), Harrison principios de medicina interna., 18ª Edición, New York, McGraw-Hill, 2016



Bibliografia complementària:

S'anirà indicant durant les classes magistrals. 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA CEL·LULAR/17254005
BIOQUÍMICA/17254011
BIOFÍSICA/17254012
FISIOLOGIA/17254107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent