DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) GEOMETRIA Código 17274008
Titulación
Grau en Enginyeria Matemàtica i Física (2021)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
7.5 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
RODRÍGUEZ VELÁZQUEZ, JUAN ALBERTO
Correo-e juanalberto.rodriguez@urv.cat
Profesores/as
RODRÍGUEZ VELÁZQUEZ, JUAN ALBERTO
Web http://https://deim.urv.cat/~juanalberto.rodriguez/
Descripción general e información relevante

Es tracta d'un curs bàsic de geometria en el qual es presenta d'una forma rigorosa elements de la geometria afí, de la geometria euclidiana, i de la geometria projectiva.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Integrar els fonaments de les àrees més importants de la matemàtica, la física i l'enginyeria.
 CE2 Establir connexions entre conceptes, eines i problemes relacionats de les matemàtiques, la física i l'enginyeria.
 CE3 Utilitzar raonaments deductius i inductius per demostrar teoremes matemàtics i desenvolupar models físics de manera rigorosa.
 CE4 Interpretar les bases i estar en condicions d'aprofundir en alguns temes avançats de matemàtiques i de física d'interès pràctic industrial i per a l'enginyeria.
 CE8 Resoldre problemes d'àlgebra, geometria, probabilitat i teoria de grafs, i la seva aplicació a problemes d'enginyeria.
 CE12 Dissenyar i desenvolupar algoritmes computacionals per a la solució de problemes matemàtics de la física i l'enginyeria ponderant aspectes com la seva precisió, cost i estabilitat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Coneix els sistemes de coordenades cartesià i polar, i sap representar corbes planes en aquests sistemes, així com determinar les seves propietats
Sap reconèixer una superfície quàdrica a partir de l'equació general, i sap realitzar les transformacions algebraiques pertinents per obtenir la forma canònica
 CE2 Coneix els sistemes de coordenades cartesianes, cilíndriques i esfèriques, i sap representar corbes i superfícies en aquests sistemes, així com determinar les seves propietats
Sap aplicar la geometria projectiva a problemes de representació gràfica computacional
 CE3 Sap reconèixer una secció cònica a partir de l'equació general, i sap realitzar les transformacions algebraiques necessàries per obtenir la forma canònica
Sap aplicar transformacions geomètriques a figures planes i tridimensionals, identificar els grups de simetria d'una figura plana o tridimensional, i d'un patró
 CE4 Coneix i sap utilitzar les coordenades i les transformacions projectives
 CE8 Coneix i sap utilitzar les propietats i les transformacions afins, així com aplicar-les a la representació gràfica
Sap aplicar la geometria projectiva a problemes de representació gràfica computacional
 CE12 Coneix i sap utilitzar les propietats i les transformacions afins, així com aplicar-les a la representació gràfica
Sap aplicar la geometria projectiva a problemes de representació gràfica computacional
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adequades (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elabora informació amb les eines i formats adequats a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d'extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d'extensió adequada
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l'auditori
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Elements de geometría afín Elements de geometria afí: Espai afí. Subespais afins. Posició relativa de subespais afins. Aplicacions afins. El grup afí. Teoremes de la geometria plana (Tales, Pappus, Ceva, Menelao i Desargues). Baricentres. Coordenades en geometria afí.
Elements de geometria euclidiana. Elements de geometria euclidiana: Espai afí euclidià. Coordenades. Isometries. Elements de trigonometria. Congruències. Equacions i llocs geomètrics. La recta en el pla. Còniques. Equació general de segon grau. Producte vectorial. El pla i la recta en l'espai. Superfícies quàdriques.
Elements de geometria projectiva Elements de geometria projectiva: Espai projectiu. Subespais projectius. Dualitat projectiva. Alguns teoremes importants (Pappus, Desargues). Coordenades homogènies. Referències projectives. Transformacions projectives. Homografies. Raó doble. Perspectivitats.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
CE1
CE2
CE3
CE4
38 51 89
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE3
CE4
30 41 71
Pràctiques a través de TIC
CE12
CT2
2 3 5
Projectes
CE8
CE12
3 4.5 7.5
Esdeveniments científics i/o divulgatius
CT5
1 1.5 2.5
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
CE3
CE4
CE8
6 0 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Projectes Treball pautat i tutoritzat pel professorat que es desenvolupa en diferents fases.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
descripción
Les consultes seran al despatx de professor. L'horari apareixerà en l'espai Moodle de l'aula.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
CE1
CE2
CE3
CE4
CE8
Se seguirà la metodologia d'avaluació contínua, que consistirà en dues proves d'avaluació amb un pes del 50% cadascuna. 50%

50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació de segona convocatòria: una prova global de problemes i qüestions teòriques.


Fonts d'informació

Bàsica M. Audin, Geometry, 2003, Springer Verlag. ISBN: 3540434984
- H. S. M . Coxerer, Introduction to Geometry, 1989, John Wiley and Sons. ISBN:8471182834
S. Xambó, Geometria, 2001, Edicions UPC. ISBN: 8483015110

Complementària -M. Castellet; I. Llerena, -Àlgebra lineal i geometria, 2000, Publicacions de la UAB, ISBN 847488943X

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ÀLGEBRA LINEAL/17274001
 
Otros comentarios
Cal una dedicació constant per part de l'alumne, tenint molta cura en entendre els conceptes i dedicar un temps a la resolució de problemes i a la demostració dels resultats teòrics. La docència d'aquesta assignatura pot ser en línia o presencial.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.