DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NOUS MATERIALS I NANOCIÈNCIA Codi 17274214
Ensenyament
Grau en Enginyeria Matemàtica i Física (2021)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Català
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
Adreça electrònica mariacinta.pujol@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
Professors/es
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
MATEOS FERRÉ, XAVIER
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta els fonaments físics i les aplicacions tecnològiques de nous materials tals com: semiconductors, superconductors, materials d'òptica no-lineal i materials làser. Com a objectiu a assolir es planteja que l'alumne arribi a conèixer i interpretar físicament el comportament de materials de recent desenvolupament i de màxim interès en la tecnologia actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE7 Relacionar les propietats macroscòpiques i propietats d'àtoms i molècules individuals, incloent macromolècules (naturals i sintètiques), polímers, col·loides i altres materials.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE7 Conèixer els aspectes bàsics de la nanociència i les novetats científiques en física de materials
 CE9 Conèixer els aspectes bàsics de la nanociència i les novetats científiques en física de materials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Nous materials òptics Caracterització de materials òptics. Espectroscòpia dels ions lantànids. Materials d'òptica no-lineal. Nanomaterials per aplicacions òptiques; QD's, SPR i nanocristalls dopats amb ions lantànids.
Nous materials elèctrics Classificació dels materials electrics.
Nous materials magnètics i làsers Classificació dels materials magnètics. Estat superconductor. Efecte Meisner. Teoria BCS. Superconductors de temperatura elevada crítica.
Efecte làser. Nous materials làser.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE7
CE9
1 0 1
Sessió Magistral
CE7
CE9
19 28.5 47.5
Treballs
CE7
CE9
3 4.5 7.5
Atenció personalitzada
CE7
CE9
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
CE7
CE9
1 2 3
Proves pràctiques
CE7
CE9
1 0 1
Proves orals
CE7
CE9
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura , dels continguts, els objectius, les fonts d'informació i l'avaluació corresponents
Sessió Magistral Explicació desl continguts
Treballs Redacció i lliurament del material treballat. Comentari d'una publicació en relació als temes treballats
Atenció personalitzada Totes les etapes tenen atenció personalitzada. Hi ha hores de tutoria individualitzada per resoldre dubtes corresponents a totes les etapes.

Atenció personalitzada
Descripció
Totes les etapes tenen atenció personalitzada. Hi ha hores de tutoria individualitzada per resoldre dubtes corresponents a totes les etapes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
CE7
CE9
Avaluació del nivell de comprensió dels conceptes bàsics de l'assignatura 50%
Proves pràctiques
CE7
CE9
Assistència, participació i lliurament d'exercicis i presentació de les pràctiques 40%
Proves orals
CE7
CE9
Presentació oral d'un treball 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura quan s'imparteix en català, s'avalua en catala ; i quan s'imparteix en angles s'avalua amb angles.

Els materials docents de l'assignatura poden estar majoritariament en angles, independenment de la llengua d'impartició.

En la segona convocatoria hi ha una avaluació global de l'assignatura, mitjancant una prova escrita

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Alonso, M. y Finn, E.J. , FÍSICA. Fundamentos cuánticos y estadisticos, , 2002
Smith, W.F., Fundamentos de la Ciencia e Ingeniería de los materiales , McGraw Hill, USA , 1993
Callister, W.D., Ciencia e Ingeniería de los materiales, Ed. Reverté, Barcelona, 1995
Askeland, D.R. , La ciencia e ingeniería de los materiales, Grupo Editorial Iberoamérica, México , 1985
Rose-Innes, A.C. and Rhoderick, E.H. , Introduction to Superconductivity, Pergamon, Oxford, 1988
Silfvast , W.T. , Laser Fundamentals, Cambridge University Press, New York, 1996

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent