DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) OPTOELECTRÒNICA Codi 17605225
Ensenyament
Enginyeria Electrònica (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
Adreça electrònica lluis.marsal@urv.cat
josep.ferre@urv.cat
Professors/es
MARSAL GARVI, LUIS FRANCISCO
FERRÉ BORRULL, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Dispositius transductors electro-òptics: emissors i receptors. Fibres òptiques: Fonaments i aplicacions. Sistemes senzills de comunicació amb fibra òptica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Conèixer els processos de disseny, fabricació i verificació de sistemes microelectrònics en general i sistemes MEMS o amb sensors en particular.
  AR2 Entendre les especificacions d'un sistema electrònic amb dispositius semiconductors, sensosr i/o MEMS.
  AR4 Avaluar diferents alternatives d'implementació d'un sistema MEMS i escollir-ne la més apropiada en funció de les especificacions del problema.
  AR6 Dissenyar i implementar microsistemes que compleixin unes especificacions prefixades.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar un sistema basat en fibra òptica AR1
AR2
BC2
BC4
Conèixer tipos de fonts de llum : LASER i LEDs AR2
AR4
Conèixer tipos de font de detectors: fotodioes pin, ADP, etc AR2
AR4
Conèixer la fibra òptica: tipus, fabricació, funcionament i característiques AR2
AR4
AR6

Continguts
Tema Subtema
Presentació Contingut de l'assignatura, metodologia d'aprenentatge i sistema d'avaluació.
Introducció Elements bàsics d'un sitema de comunicació: emissor, transmissor, detector, atenuació i ordres de magnitud. Naturalesa de la llum.: espectre electromagnètic i relacions bàsiques. Avantatges de les fibres: comparació cable/fibra.
Fonts de llum Característiques generals. LED: funcionament, característiques. LÀSER: principis del LÀSER, díode LÀSER, LÀSER semiconductors
Detectors de llum Característiques generals. Fotoconductor: det. termoelèctric, bolòmetre, det. neumàtic, det. pyroelèctric. Fotodíode: PIN, ADP, fototransistor, CCD, cèl.lula solar, fotomultiplicador. Detectors d'IR
Fibra òptica Fonaments: propagació de la llum, tipus de fibres òptiques. Propietats: transmissió i atenuació, ample de banda i dispersió. Cables: conectors de cables, unions permanents (slices), acoblament amb la font de llum, acabament del cable, repetidor/amplificador òptic. Aplicacions: sistema de comunicació, altres (sensors òptics, guia de llum)
Sistemes de comunicació amb fibra òptica Xarxes de distribució i components: tipus de xarxa (bus, estrella, anell, hibrit), components (connector, interruptor, multiplexador). Modulació: circuits (LED,LÀSER), formats (anàlogic/digital). Soroll i detecció: principis de detecció, fonts de soroll, figures de mèrit. Disseny d'un sistema: variables a considerar i elecció dels components. Aplicacions: telecomunicació, xarxes locals (LAN)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Presentacions / exposicions
4 12 16
Sessió Magistral
35 50 85
Pràctiques a laboratoris
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 6 10
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A realizar pel professorat
Presentacions / exposicions Cada alumne/a desenvoluparà un treball específic sota la supervisió del professorat. Hi haurà una memòria escrita i una presentació oral.
Sessió Magistral A realitzar pel professorat. Es desenvoluparà el temari segons la programació prevista.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran diferents sessions de laboratori, sota la supervisó del professorat, a partir d'uns guions. Realització d'informes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Hi haurà una col•lecció d'exercicis, alguns d'ells resolts. En aquestes sessions es comentaran els dubtes de l'alumnat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Prèvia cita per part de l'alumnat, es concertaran entrevistes per resoldre els dubtes o per fer seguiment individualitzat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació del contingut i la metodologia de la presentació 20 %
Pràctiques a laboratoris Habilitats demostrades, iniciativa i resultats 30 %
Proves de desenvolupament Ressolució de problemes 30 %
Proves objectives de tipus test Test 20 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

J. C. Palais, Fiber optic communications, 4, Prentice-Hall
J. Hecht, Understanding Fiber Optics, 3, Prentice-Hall

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent