DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SISTEMES D'AJUT A LA DECISIÓ Codi 17615119
Ensenyament
Seguretat informàtica i sistemes intel·ligents (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VALLS MATEU, AÏDA
Adreça electrònica aida.valls@urv.cat
Professors/es
VALLS MATEU, AÏDA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquest curs està centrat en dissenyar sistemes automàtics que ajudin a prendre decisions complexes, utilitzant tècniques d'intel.ligència artificial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Dominar l’anàlisi estadística.
  AR2 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l’enginyeria informàtica.
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR12 Aplicar metodologies de la intel·ligència artificial.
  AR17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar eines de programació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC4 Resoldre problemes de forma efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar els components d'un problema de presa de decisions i saber decidir el tipus de model de presa de decisions més adequat. AR17
BC1
Modelitzar els criteris de preferència segons diversos tipus de dades. AR1
AR12
BC6
BC15
CC2
Saber aplicar diversos operadors d'agregació. AR2
AR12
BC4
BC13
Saber el funcionament d'alguns mètodes concrets basats en Teoria de l'Utilitat AR2
AR17
BC1
BC5
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC2
CC3
Saber el funcionament d'alguns mètodes concrets basats en Relacions de preferència. AR2
AR17
BC1
BC5
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC2
CC3
Identificar les relacions entre els models proposats en investigació operativa, coneguts com MCDA, i els mètodes usats en Intel·ligència Artificial (IA). AR3
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1 Objectius de la presa de decisions
1.2 Com enfocar un problema de presa de decisions multicriteri
2. Tipus de dades en els criteris 2.1 Dades numèriques
2.2 Dades categòriques
2.3 Dades amb incertesa
3. Mètodes basats en la Teoria de la Utilitat 3.1 Introducció
3.2 Etapes del procés: agregació i ordenacio.
3.3 Operadors d'agregació. Propietats.
4. Mètodes basats en Relacions de Preferència 4.1 Introducció
4.2 Relacions d'outranking
4.3 ELECTRE
5. Relacions entre el model MCDA i les tècniques d'Intel·ligència Artificial 5,1 IA en MCDA
5.2 MCDA en IA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
16 16 32
Presentacions / exposicions
6 30 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 6 9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels professors, dels objectius de l'assignatura, metodologia docent i forma d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explicarà els continguts bàsics de l'assignatura amb exemples. Posant a disposició de l'alumne tot el material que necessiti per a l'estudi de la matèria.
Presentacions / exposicions L'estudiant haurà de preparar un recull de materials de recerca (articles científics) i presentar-los en un informe en grup. Es farà una presentació oral del treball.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En equips s'estudiaran alguns sistemes d'ajut a la presa de decisions. Caldrà lliurar el resultat de l'exercici proposat pel professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es faran alguns exercicis per consolidar els coneixements adquirits a teoria.
Alguns s'avaluaran.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Descripció
El professor atendrà consultes personalitzades al seu despatx en l'horari establert. També es respondran dubtes durant l'horari de consultes habitual o bé a través del email. D'altra banda, s'obrirà un forum de l'assignatura en el Moodle per a facilitat l'intercanvi de missatges entre tots els participants.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà el contingut del pòster, el treball previ (documentat) i l'explicació que l'estudiant faci al professor. 30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es faran alguns exercicis usant sotware existent. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de petit exercicis per consolidar els coneixements teòrics.
Alguns exercicis es recolliran i avaluaran.
També s'avaluarà la participació a classe.
10%
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova escrita individual. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es demanarà una nota mínima a la prova escrita per tal de poder aprovar l'assignatura.

En segona convocatòria l'alumne haurà d'aprovar un examen i fer un treball.


Fonts d'informació

Bàsica Figueira, J., Greco, S., Ehrgott, M (eds), Multiple Criteria Decision Analysis, Springer, 2005
http://www.cs.put.poznan.pl/ewgmcda/, EURO working group on MCDA, ,
http://www.mcdmsociety.org/, Int society on MCDM, ,
Matthias Ehrgott, José Rui Figueira and Salvatore Greco, Trends in Multiple Criteria Decision Analysis, Springer, 2010
Torra, V., Narukawa, Y., Modeling Decisions: Information fusion and aggregation operators, Springer, 2005

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent