DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MATERIALS I NANOESTRUCTURES Codi 17655220
Ensenyament
Enginyeria Industrial (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FRAGOSO SIERRA, ALEX
Adreça electrònica alex.fragoso@urv.cat
juliocesar.zuaznabar@urv.cat
Professors/es
FRAGOSO SIERRA, ALEX
ZUAZNABAR GARDONA, JULIO CÉSAR
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi avançat de materials d'interès a enginyeria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental. (G6)
 A2.1 Capacitat per aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal•lacions i serveis, en els quals la matèria experimenti canvis en la seva composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. (G1)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especializats, de manera clara i sense ambigüetats.
 B1.2 Adaptar-se als canvis, essent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor.
 B3.1 Treballar en equip de forma col.laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidsciplinars, multilingües i multiculturals.
 B3.2 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Posseïr les habilitats de l'entatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió.
 B5.3 Aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor, gestionar i usar la informació de forma eficient.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix i analitza els diferents tipus de materials ceràmics, vidres i composites i nanomaterials, les seves utilitats i les seves propietats.
Adquireix coneixements de Nanoenergia i nanotoxicologia.
 A1.2 Coneix les principals tècniques de caracterització de materials i nanomaterials i sap seleccionar les més apropiades.
Determina el tipus d'assajos necessaris per conèixer les propietats mecàniques dels diferents materials.
 A1.3 Coneix la vida dels materials, els processos de degradació i la seva prevenció. Adquireix coneixements bàsics en la síntesi de materials i nanomaterials.
 A2.1 Prediu les propietats d'un material / nanomaterial i / o els seus possibles aplicacions en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A2.2 Selecciona el material / nanomaterial òptim per a una determinada aplicació en l'àmbit de l'enginyeria de productes i justifica l'elecció.
Interpreta els diagrames de fase, binaris i TTT per poder obtenir informació del material tal com les fases presents, càlcul de quantitat i composició, disseny de tractaments tèrmics o interpretació de les microestructures resultants dels mateixos
Aplica la nanotecnologia en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A3.1 Relaciona les propietats dels materials amb la seva estructura microscòpica, estructura atòmica, els seus enllaços i la seva estructura cristal • lina.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral molt estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit molt estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Duu a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col.labora activament a la planificació del treball en equip, a la distribució de tasques i terminis requerits.
Te en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva.
 B3.2 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d'entre els que li proposa el professor.
Adopta de forma autònoma les estratègies d'aprenentatge a cada situació.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes ,i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.3 Coneix diferent hardware d'ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del hardware i el software com a eina de treball.
Utilitza software per a comunicació off-line: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza software per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blogs…), correu electrònico, fòrums, xat, videoconferencias, eines de treball col.laboratiu...
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
Avalúa críticament la informació i les seves fonts, i la incorpora a la seva pròpia base de coneixements i sistema de valors.
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació el seu ús.
Reflexiona, revisa i avalúa el procés de gestió de la informació.
Identifica les idees innovadores, les relaciona amb les necessitats de la societat, i determina la seva viabilitat.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Part 1. Materials
Introducció a la ciència i tecnologia de materials
Estructura cristal·lina perfecta i imperfecta
Diagrames de fase
Diagrames de tractament tèrmic i TTT
Metalls i aliatges. Propietats mecàniques
Ceràmiques, vidres i materials compostos
Part 2. Nanomaterials Introducció als nanomaterials
Nanopartícules i punts quàntics
Nanomaterials de carboni
Caracterització de materials, nanomaterials i superfícies. Elements de nanofabricació.
Aplicacions de la nanotecnologia i els nanomaterials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B3.2
1 3 4
Sessió Magistral
A1.1
B3.2
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
B5.3
2 3 5
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
B4.1
1.5 1.5 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i pla de treball: estructura, avaluació i bibliografia.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer presentacions orals amb suport relacionades amb els diferents temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament teòric amb exemples entenedors dels diferents temes per part del professor de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis En base a les classes magistrals, els alumnes hauràn de fer exercicis o problemes que es corregiran a classe.
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes que ho sol·licitin via mail a les hores de consulta en funció de les seves necessitats en vers l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
S'efectuaràn reunions individuals per atendre i resoldre dubtes, i per tractar questions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura. Despatx 318 (edifici ETSEQ), e-mail: alex.fragoso@urv.cat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B3.2
Presentació oral en grups de 3-5 estudiants sobre un material seleccionat (estructura, propietats i aplicacions) 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
B5.3
"Hand-outs" (exercicis per resoldre a classe) sobre un tema a ser publicat en l'espai Moodle. 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
B4.1
Prova final de tots els continguts de l'assignatura 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En 2a convocatòria es mantindrà la nota de presentació oral i hand-outs (40%) i es farà un examen escrit (conceptes teòrics i problemes) de tots els temes de l'assignatura (60%).


Fonts d'informació

Bàsica William D. Callister , Materials science and engineering : an introduction , 7th ed. New York [etc.] : John Wiley & Sons , 2007
J.C. Anderson, K.D. Leaver, P. Leevers, R.D. Rawlings , Material sicence for engineers , Nelson Thornes , 2003
Michael F. Ashby, David R. H. Jones , Engineering Materials 2 , 3th ed. BH_Elsevier , 2006

L'assignatura també es basa en informació extreta de revistes científiques i altre material. Durant el curs es facilitarà aquesta informació.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent