DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ROBÒTICA MÒBIL Codi 17655228
Ensenyament
Enginyeria Industrial (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
OLLER PUJOL, ALBERT
Adreça electrònica albert.oller@urv.cat
Professors/es
OLLER PUJOL, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Instruir l'alumne en els aspectes de funcionament d'un robot mòbil (mecànics, informàtics i de control) i en alguns aspectes d'alt nivell (intel·ligència artificial, planificació de trajectòries i arquitectures).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Conèixer els processos de disseny, fabricació i verificació de sistemes microelectrònics en general i sistemes MEMS o amb sensors en particular.
  AR2 Entendre les especificacions d'un sistema electrònic amb dispositius semiconductors, sensosr i/o MEMS.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les configures típiques de movilitat dels robots mòvils amb rodes AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
CC2
Adquirir els conceptes bàsics de la lògica fuzzy, i la seva aplicació als sistemes de control multivariable. AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC4
Conèixer tècniques bàsiques de control de moviment de robots mòbils amb l'ús de sensors específics AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC4
Comprendre les tècniques de planificació i construcció de mapes, i tècniques de IA relacionades AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
Introducció Antecedents històrics. Mobilitat = autonomia + intel·ligència artificial. Aplicacions. (1h)
Configuracions típiques de mobilitat Transmissió Diferencial: equacions bàsiques. Transmissió de Tricicle. Disposició Ackerman (tipus cotxe). Altres: sincronitzada, omnidireccional, eruga. (2h)
Control del moviment d'un robot mòbil Model del robot mòbil. Lleis de control de posició i velocitat. (2h)
Lògica Fuzzy Conceptes previs i definicions. Exemple d'un sistema de control. (4h)
Instrumentació a la robòtica mòbil Auto-localització: codificadors i sensors d'efecte Doppler. Orientació: giròscops, sensors geomagnètics i brúixoles. Percepció de l'entorn: ultrasons, làsers i altres. (4h)
Mètodes de localització Triangulació: discussió i exemples. Posicionament extern: sistemes de ràdio freqüència i GPS. Fites naturals: visió artificial Fites artificials: navegació basada en línies. (4h)
Posicionament basat en mapes Construcció de mapes. Concordància de mapes. Mapes geomètrics i topològics. (2h)
Planificació de moviments Trajectòries no òptimes: mètodes de càlcul. Trajectòries òptimes: mètodes de càlcul. (4h)
Arquitectures per a robots autònoms Vertical o jeràrquica. Horitzontal o heteràrquica. Híbrida. (3h)
Intel·ligència artificial a la robòtica IA basada en comportaments. Aprenentatge basat en xarxes neurals. (4h)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 24 48
Presentacions / exposicions
4 4 8
Pràctiques a laboratoris
8 8 16
Treballs
6 6 12
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de l'assignatura, metodologies, avaluació. Descripció de continuts i petita presentació multimèdia
Sessió Magistral Consisteix en exposar continguts de forma oral amb l'ajut de transparències i simulacions amb ordinador.
Presentacions / exposicions Algunes parts dels temes de l'assignatura s'exposen en format multimèdia (video) en alguna sala degudament condicionada de l'ETSE
Pràctiques a laboratoris A partir dels guions que hi ha a la web de l'assignatura, l'alumne resol exercicis a través de la simulació amb l'ordinador
Treballs Durant algunes sessions en horari de laboratori, l'alumne es dedica a realitzar un treball en grup: busca informació o fa simulacions.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Qualsevol dubte de l'assignatura es pot consultar en grup o de forma individual amb el professor. Es pot realitzar en horari de consultes o al mateix laboratori. Alguns dubtes de tipus metodològic també es poden fer a través de correu electrònic o a través del fòrum de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Els alumnes han d'entregar obligatòriament la pràctica del control fuzzy. 25%
Atenció personalitzada A partir dels dubtes exposats a classe, al laboratori o a les consultes, es valorarà el grau d'implicació en la realització del treball 10%
Proves orals Consisteix en l'exposició del treball realitzat durant el quadrimestre. Tot i que és una exposició es grup, l'avaluació és individual 60%
Altres

L'assistència a classe, l'atenció i l'interés cap a l'assignatura.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tant l'entrega de la pràctica de fuzzy com la presentació oral del treball són obligatòries.
No hi ha examen escrit de l'assignatura: l'avaluació es fonamenta en el treball que es presenta al final de curs.
La temàtica del treball s'acorda entre el professor i els diferents grups.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

La pàgina web de l'assignatura disposa d'informació tècnica, esquemes presentats a classe, fitxers de Matlab per al simulador, i diversa documentació que pot necessitar l'alumne.

El professor cedeix durant la primera setmana un CD que conté un llibre en format PDF titulat "Where am I?: Sensors and Methos for Mobile Robot Positioning"

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els continguts de l'assignatura són de diverses disciplines de l'enginyeria (control, electrònica, mecànica, informàtica) i això permet que els alumnes de les diverses titulacions de l'ETSE puguin cursar l'assignatura sense problemes.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent