DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) SISTEMES ELECTRÒNICS EN COMUNICACIONS Codi 17655237
Ensenyament
Enginyeria Industrial (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
Adreça electrònica antonioramon.lazaro@urv.cat
david.girbau@urv.cat
Professors/es
LÁZARO GUILLÉN, ANTONIO RAMON
GIRBAU SALA, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Definir i analitzar sistemes i serveis de comunicacions.
 A6 Dissenyar i implementar sensors i xarxes de sensors.
 A7 Utilitzar eines CAD per al disseny i posterior implementació de circuits.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Aplica coneixements bàsics sobre circuits i instrumentació d'alta freqüència enfocats a aplicacions de comunicacions.
 A6 Aplica coneixements bàsics sobre circuits i instrumentació d'alta freqüència enfocats a aplicacions de comunicacions.
 A7 Analitza, dissenya, i modela circuits i subsistemes utilitzant eines de simulació CAD d'alta freqüència.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
1 - Fonaments de comunicacions 1.1-Revisió de transformada de Fourier
1.2-Espectre electromagnètic
1.3-Unitats en telecomunicacions
1.4-Soroll en comunicacions
1.5-Capacitat d’un sistema de comunicacions
1.6-Modulacions analògiques
1.7-Modulacions digitals
2 - Instrumentació de comunicacions
2.1-Analitzador d’espectres.
2.2-Generació de modulacions.
3- Circuits d'alta freqüència
3.1-Línia de transmissió.
3.2-Coeficient de reflexió i carta de Smith
3.3-Potencia disponible i xarxes d’adaptació.
3.4-Paràmetres S
3.5-Circuits passius i actius típics (amplificadors i oscil·ladors).
4-Antenes i propagació 4.1-Parámetres d’antena.Directivitat, guany, àrea efectiva, impedància, diagrama de radiació, eficiencia.
4.2-Equació de Friis
4.3-Equació radar.
4.4-Antenes básiques i típiques en comunicacions.
4.5-Introducció a models de radiocomunicacions.
5-Mesura de circuits d'alta freqüència 5.1-Utiltizació analitzador de xarxes.
5.2-Caracterització del factor de soroll.
5.3-Mesura d’antenes.
6-Sistemes de comunicacions 6.1-Receptors i transmissors.
6.1.1. El receptor superheterodí.
6.1.2. Conversió de freqüència. Sintetitzadors
6.2- Soroll en receptors de comunicacions. Fórmula de Friis.
6.2.1-Caracterització del factor de soroll.
6.3- Comportament no lineal dels sistemes de comunicació.
6.4- Exemples de sistemes de comunicació.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
B2
C2
23 23 46
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A7
B2
C2
10 15 25
Pràctiques a laboratoris
A3
A7
B2
C2
10 24 34
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves de desenvolupament
A3
B2
3 6 9
Proves pràctiques
A6
A7
C2
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. Exposició dels objectius,competències, planificació i avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A7
B2
C2
S'avaluaràn exercicis i problemes a resoldre a classe o casa 20
Pràctiques a laboratoris
A3
A7
B2
C2
S'avaluaràn les practiques de laboratori, treball de laboratori i informes 10
Proves de desenvolupament
A3
B2
Proves sobre continguts teòrics i exercicis (mímim dues proves) 60
Proves pràctiques
A6
A7
C2
Prova sobre continguts de les pràctiques 10
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que les diferents proves tinguin una nota igual o superior a 4.

- En les diferents proves (de 1a i 2a convocatòria) no es podrà portar cap tipus de dispositiu electrònic, només una calculadora CIENTÍFICA (no programable).

La segona convocatòria s'avaluarà de la següent forma:

- S'hauran de realitzar de nou, i de forma independent, les proves de desenvolupament, tipus test i prova final al laboratori que en primera convocatòria tinguin una nota inferior a 4.

- Per aprovar caldrà que totes les proves tinguin una nota igual o superior a 4 i la nota global de l'assignatura sigui igual o superior a 5 .


Fonts d'informació

Bàsica D.M. Pozar, Microwave engineering, 4a, New York : John Wiley and Sons, 2011
A.Lázaro, Tecnologia de Radiofreqüència, 1a, Ed.Publicacions URV EINA-45,2009
A.Lázaro, D.Girbau, Sistemes electrònics en comunicacions: Notes de classe, , moodle
J.G. Proakis, Communication Systems Engineering, ,, , Prentice Hall, 1994
B. Sklar, Digital Communications, 2a, 2ª, Prentice Hall, 2001

Complementària C.A.Balanis, Antenna theory: analysis and design, , Willey, 1996
A.Cardama, L.Jofre, J.M.Rius,J.Romeu, S.Blanch, Antenas, , Ediciones UPC 2002
J.Bara, Circuitos de microondas con líneas de transmisión, , Edicions UPC, 1996
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, 2nd, Mc Graw Hill, 1986
Theodore S. Rappaport, Envia Wireless Communications: Principles and Practice, 2nd, Prentice Hall ,2002

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DISSENY DE CIRCUITS INTEGRATS D'ALTA FREQÜÈNCIA AMB EINES CAD/17675206

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RADIOIDENTIFICACIÓ I SENSORS SENSE FIL/17675205

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent