Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Definir i analitzar sistemes i serveis de comunicacions. |
| A6 |
Dissenyar i implementar sensors i xarxes de sensors.
|
| A7 |
Utilitzar eines CAD per al disseny i posterior implementació de circuits.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Aplica coneixements bàsics sobre circuits i instrumentació d'alta freqüència enfocats a aplicacions de comunicacions.
| | A6 |
Aplica coneixements bàsics sobre circuits i instrumentació d'alta freqüència enfocats a aplicacions de comunicacions.
| | A7 |
Analitza, dissenya, i modela circuits i subsistemes utilitzant eines de simulació CAD d'alta freqüència.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
Tema |
Subtema |
1 - Fonaments de comunicacions |
1.1-Revisió de transformada de Fourier
1.2-Espectre electromagnètic
1.3-Unitats en telecomunicacions
1.4-Soroll en comunicacions
1.5-Capacitat d’un sistema de comunicacions
1.6-Modulacions analògiques
1.7-Modulacions digitals
|
2 - Instrumentació de comunicacions
|
2.1-Analitzador d’espectres.
2.2-Generació de modulacions.
|
3- Circuits d'alta freqüència
|
3.1-Línia de transmissió.
3.2-Coeficient de reflexió i carta de Smith
3.3-Potencia disponible i xarxes d’adaptació.
3.4-Paràmetres S
3.5-Circuits passius i actius típics (amplificadors i oscil·ladors).
|
4-Antenes i propagació |
4.1-Parámetres d’antena.Directivitat, guany, àrea efectiva, impedància, diagrama de radiació, eficiencia.
4.2-Equació de Friis
4.3-Equació radar.
4.4-Antenes básiques i típiques en comunicacions.
4.5-Introducció a models de radiocomunicacions.
|
5-Mesura de circuits d'alta freqüència |
5.1-Utiltizació analitzador de xarxes.
5.2-Caracterització del factor de soroll.
5.3-Mesura d’antenes.
|
6-Sistemes de comunicacions |
6.1-Receptors i transmissors.
6.1.1. El receptor superheterodí.
6.1.2. Conversió de freqüència. Sintetitzadors
6.2- Soroll en receptors de comunicacions. Fórmula de Friis.
6.2.1-Caracterització del factor de soroll.
6.3- Comportament no lineal dels sistemes de comunicació.
6.4- Exemples de sistemes de comunicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
23 |
23 |
46 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
24 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
2 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
6 |
9 |
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. Exposició dels objectius,competències, planificació i avaluació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluaràn exercicis i problemes a resoldre a classe o casa |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluaràn les practiques de laboratori, treball de laboratori i informes |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
Proves sobre continguts teòrics i exercicis (mímim dues proves) |
60 |
Proves pràctiques |
|
Prova sobre continguts de les pràctiques |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que les diferents proves tinguin una nota igual o superior a 4. - En les diferents proves (de 1a i 2a convocatòria) no es podrà portar cap tipus de dispositiu electrònic, només una calculadora CIENTÍFICA (no programable). La segona convocatòria s'avaluarà de la següent forma: - S'hauran de realitzar de nou, i de forma independent, les proves de desenvolupament, tipus test i prova final al laboratori que en primera convocatòria tinguin una nota inferior a 4. - Per aprovar caldrà que totes les proves tinguin una nota igual o superior a 4 i la nota global de l'assignatura sigui igual o superior a 5 . |
Bàsica |
D.M. Pozar, Microwave engineering, 4a, New York : John Wiley and Sons, 2011
A.Lázaro, Tecnologia de Radiofreqüència, 1a, Ed.Publicacions URV EINA-45,2009
A.Lázaro, D.Girbau, Sistemes electrònics en comunicacions: Notes de classe, , moodle
J.G. Proakis, Communication Systems Engineering, ,, , Prentice Hall, 1994
B. Sklar, Digital Communications, 2a, 2ª, Prentice Hall, 2001
|
|
Complementària |
C.A.Balanis, Antenna theory: analysis and design, , Willey, 1996
A.Cardama, L.Jofre, J.M.Rius,J.Romeu, S.Blanch, Antenas, , Ediciones UPC 2002
J.Bara, Circuitos de microondas con líneas de transmisión, , Edicions UPC, 1996
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, 2nd, Mc Graw Hill, 1986
Theodore S. Rappaport, Envia Wireless Communications: Principles and Practice, 2nd, Prentice Hall ,2002
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DISSENY DE CIRCUITS INTEGRATS D'ALTA FREQÜÈNCIA AMB EINES CAD/17675206 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RADIOIDENTIFICACIÓ I SENSORS SENSE FIL/17675205 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|