DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) DISEÑO DE OPERACIONES DE SEPARACIÓN Código 20204122
Titulación
Ciclo 1º y 2º
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Ingeniería Química
Coordinador/a
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
Correo-e joan.salvado@urv.cat
jose.font@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
lluis.masip@urv.cat
vaibhavvilas.andhalkdar@urv.cat
Profesores/as
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
FONT CAPAFONS, JOSÉ
KATAKIS , IOANIS
MASIP VERNIS, LLUIS
ANDHALKAR , VAIBHAV VILAS
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante <div> <p>La URV té com a objectiu que la docència del curs acadèmic s’imparteixi amb el màxim de presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. Els grups d’activitat i el modus operandi dels laboratoris experimentals s’establiran a començament del curs en funció del grau d’ocupació permès i les mesures de protecció individual necessàries per a l’activitat presencial.</p> </div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:<br /></div><div>Estudi i disseny de les operacions de separació més habituals a la indústria química. </div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Introducció Característiques i tipus d'operacions de separació.
Operacions d'etapes d'equilibri Equip. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics. El mètode del factor d'absorció (Kremser).
Destil·lació binària Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equip. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim. Altura d'una unitat de transferència (HETP). Destil·lació discontínua (batch).
Destil·lació multicomponent Components clau. Selecció de la pressió d'operació. Mètodes "short-cut". Mètodes rigorosos. Aplicació de simuladors. Separacions difícils: destil·lació extractiva/azeotròpica. Síntesis de seqüencies de separació.
Hidrodinàmica de columnes de contacte gas-líquid Descripció i disseny de plats de campana, vàlvules i perforats. Disseny de columnes de rebliment. Disseny de columnes de contacte gas-líquid: Dimensionat, elecció i dimensionat dels elements interns.
Extracció líquid-líquid Diagrames ternaris, equips, extracció contracorrent sense reflux ens sistemes immiscibles o parcialment miscibles.
Separació amb membranes Producció i caracterització
Definicions d'operació
Aplicacions
Exemples d'utilització
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques.
Separadors gas-líquid-sòlid Separadors líquid-sòlid, líquid-líquid, gas-líquid, gas-sòlid: Tipus i aplicacions. Selecció i dimensionat.
Absorció de gasos Equips de contacte continu. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models
Extracció supercrítica Extracció d'un solut aprofitant les propietats supercrítiques dels solvents utilitzats.
El CO2 com a solvent en l'extracció supercrítica

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1.1
A5.1
0.5 0.75 1.25
Sesión magistral
A1.1
A5.1
48.5 72.75 121.25
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1.1
A5.1
15.5 24 39.5
Atención personalizada
A1.1
A5.1
1 1.5 2.5
 
Pruebas prácticas
A1.1
A5.1
14 21 35
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
A5.1
10 15 25
Pruebas prácticas
A1.1
A5.1
0.5 0 0.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
A1.1
A5.1
Exercicis a entregar.

Freqüència: quatre o cinc exercicis al llarg de cada quadrimestre
15%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
A5.1
Dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) amb el mateix pes en l'avaluació (42.5% cada prova).

Existeix la possibilitat que aquestes dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) es divideixin en dues proves parcials per quadrimestre.

85%
Pruebas prácticas
A1.1
A5.1
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal:

1) Obtenir almenys un 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar (corresponent a cada quadrimestre) i en l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat).

2) Obtenir una mitja de 4.0 sobre 10 entre les dues proves d'avaluació generals corresponents a cada quadrimestre.

Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 85% que substituirà les dues proves d'avaluació generals realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar però caldrà obtenir una mitja de 4.5 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja.


Fuentes de información

Básica Seader, J.D., Henley, E.J., Roper D.K., separation Process Principles. Chemical and Biochemical Operations, John Wiley & Sons, Inc., 2011
McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993
M. Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht (Netherlands), 1997

Complementaria HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H.,, Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
LABORATORIO INTEGRADO DE OPERACIONES UNITARIAS/20204121

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FUNDAMENTOS DE INGENIERÍA DE PROCESOS/20204116
LABORATORIO INTEGRADO DE TERMODINÁMICA Y CINÉTICA QUÍMICAS/20204120
COMPUTACIÓN EN INGENIERÍA DE PROCESOS/20204002
LABORATORIO INTEGRADO DE FENÓMENOS DE TRANSPORTE Y MECÁNICA DE FLUIDOS/20204119
PROCESOS Y PRODUCTOS QUÍMICOS/20204117
MATEMÁTICAS II/20204006
MATEMÁTICAS III/20204007
CINÉTICA QUÍMICA Y DISEÑO DE REACTORES/20204124
FENÓMENOS DE TRANSPORTE/20204125
INGENIERÍA FLUIDOMECÁNICA/20204110
MATEMÁTICAS I/20204005
TERMODINÁMICA/20204114
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.