Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
La matèria |
Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions |
La taula periòdica |
L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d |
A l’interior dels materials |
Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars. |
Nomenclatura i formulació |
La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució. |
Les reaccions químiques |
Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Concepte de àcid i base. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions. |
L’estequiometria de la reacció |
Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió. |
Els gasos |
Lley de Boyle. Lley de Charles. La lley dels gasos ideals. Mesclas de gasos ideals. |
Equilibri químic |
Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri. Equilbri àcid-base. |
Electroquímica |
Piles galvàniques; potencial de pila; notació de les piles; potencials estàndard; equació de Nernst; cel • les electrolítiques; llei de Faraday; corrosió; piles en la pràctica. |
Cinética química |
Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
48.4 |
92.4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
22 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions.El professor de l'assignatura es pot contactar directament en el seu despatx, o concertant cita a través del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 parcials. Els parcials tenen un pes del 50% cadascú. |
100 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen. És imprescindible treure una nota mínima de 3 al segon examen parcial per poder fer la mitjana amb el primer examen parcial Segona convocatòria: un examen final que pot incloure tot el temari |
Bàsica |
Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H , Química General , ISBN 84-205-3533-8,,
Atkins, P. y Jones, L,, Principios de Química, Editorial Médica Panamericana, 5a edició, Buenos Aires 2012
, , ,
|
|
Complementària |
Sales, J., Vilarrasa, J, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada,, ISBN 8429175512
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|