DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) DISSENY DE MÀQUINES Codi 20224122
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
FERRANDO PIERA, FRANCESC
Adreça electrònica f.ferrando@urv.cat
franciscojavier.rodriguezc@urv.c
Professors/es
FERRANDO PIERA, FRANCESC
RODRIGUEZ CABRERA, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Tracta del càlcul i dimensionat dels elements de màquines

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema1. Bases del projecte de màquines 1.1 Determinació de càrregues en màquines
1.2 Càlcul estàtic de màquines. Resistència i rigidesa
1.3 Càrregues cícliques. Fatiga i Mecànica de la fractura. Creep


Tema 2. Càlcul d' elements de màquines 2.1 Unions cargolades, reblades i soldades.
2.2 Mecanismes de fricció. Frens, embragatges. Unions per serratge.
2.3 Elements de transmissió. Arbres,Cadenes i engranatges.
2.4 Rodaments i coixinets de fricció
2.5 Lleves. Presions de contacte i fatiga superficial
2.6 Disseny i càlcul de molles
2.7 Selecció d' accionaments
2.8 Equilibrat de mecanismes i motors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
29 29 58
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
29 30 59
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
0 12 12
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del principals conceptes teòrics a l' aula.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics.
Resolució de problemes, exercicis Resolució per part de l' alumne de problemes de lliurament. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà avaluable.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumne en horaris de consulta al despatx del professor

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes personalitzades al despatx del professor. Les hores de consulta es definiran a principi de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
L' alumne lliurarà a traves de Moodle una serie de problemes que es proposaran durant el curs 25%
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a clase. Primer examen: 25%.
Segon examen: 30%
55%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.6
A2.1
A5.1
A5.2
A5.7
C1.4
Resolució breu de qüestions relatives a conceptes bàsics de l'assignatura. Es realitzaren juntament amb les proves de desenvolupament 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant el curs es fan dos examens parcials que incorporen les proves de desenvolupament i les de preguntes curtes.

La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua.

Per poder aprovar l'assignatura és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dues proves de desenvolupament.

En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continuada, en la segona convocatòria un 25% de la nota correspondrà als exercicis de lliurament del curs en el cas que li resulti favorable.


Fonts d'informació

Bàsica Shigley, Diseño en Ingenoiería Mecánica, , McGraw-Hill
Bigorda, Fenollosa, La fatiga dels elements mecànics, , TEM UPC
Carles Riba i Romeva , Disseny i càlcul de molles , 1993, Servei de Publicacions de la UPC
Fenollosa, Unions cargolades, , TEM UPC
Carles Riba i Romeva, Mecanismes I Màquines I el Frec en les Màquines, 2009, Edicions de la UPC, S.L
Carles Riba i Romeva, Mecanismes i màquines III. Dinàmica de màquines, 2004, Edicions de la UPC, S.L

El professor facilitara a traves de Moodle la documentació pròpia per al seguiment dels principals temes del curs.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROJECTE INTEGRADOR III/20224127

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I/20224103
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS I/20224106
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS II/20224107
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES II/20224104
 
Altres comentaris
L' assignatura Projecte Integrador III desenvolupa els aspectes practics del disseny de màquines. Estan previstes per a que es cursin de manera simultania.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent