DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) SISTEMES DE VISUALITZACIÓ I INTERACCIÓ Codi 17665104
Ensenyament
Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents 2013
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MONDÉJAR ANDREU, RUBEN
Adreça electrònica ruben.mondejar@urv.cat
Professors/es
MONDÉJAR ANDREU, RUBEN
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant En aquest curs es pretén que l'alumne conegui els fonaments de la representació gràfica de diferents tipus d'informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 T10 Capacitat per utilitzar i desenvolupar metodologies, mètodes, tècniques, programes d'ús específic, normes i estàndards de computació gràfica.
 T11 Capacitat per conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
 T12 Capacitat per crear i explotar entorns virtuals, i per crear, gestionar i distribuir continguts multimèdia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 T10 Classifica els models respecte al seu àmbit d'aplicació.
Identifica els models de representació de dades utilitzats en els sistemes gràfics.
Identifica les representacions gràfiques òptimes per a cada tipus de dades.
Valora els algoritmes necessaris per manipular els objectes que formen l'escena i la seva visualització.
 T11 Adapta el model d'interacció a la tipologia de dades visualitzades.
Reconeix els elements que formen part de la interacció, tècniques i dispositius.
 T12 Reconeix les bases del disseny i la presentació de la informació.
Valora els algoritmes de representació de dades científiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les tecnologies gràfiques 1.1 Conceptes basics de visualització
1.2 Introducció a la programació gràfica
2. Visualització de dades científiques (SciVis) 2.1 El procés de visualització
2.2 Codificació de les dades: voxels, estructures optimitzades
2.3 Tècniques de visualització: IVR, DVR
3. Visualització d'informació (InfoVis)

3.1 Disseny i presentació de la informació
3.2 Representació de dades mulitvariables i dades temporals
3.3 Representació de jerarquies
3.4 Representació de grafs
4. Integració de la visualització en aplicacions informàtiques

4.1 Sistemes d'interacció per a visualitzacions
4.2 Llibreries gràfiques de visualització i interacció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
T10
T11
B2
20 17 37
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
T10
T11
24 17 41
Pràctiques a través de TIC
T10
T12
B2
4 16 20
Presentacions / exposicions
C2
2 16 18
Estudis previs
T10
C2
4 16 20
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
B2
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les eines i conceptes bàsics a utilitzar en l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis que treballen els continguts que es van presentant al llarg del curs
Pràctiques a través de TIC Aplicació dels conceptes en casos pràctics
Presentacions / exposicions Presentació de les pràctiques realitzades
Estudis previs Cerca d'informació sobre temes concrets
Atenció personalitzada L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en horaris de consulta o via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en les hores de consulta o bé a partir de correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
T10
T11
Exercicis que es van desenvolupant al llarg del curs a les sessions de laboratori 35%
Pràctiques a través de TIC
T10
T12
B2
Desenvolupament de pràctiques 25%
Presentacions / exposicions
C2
Presentació de les pràctiques del curs 10%
Proves objectives de preguntes curtes
B2
Prova escrita sobre els conceptes treballats al llarg del l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria suposa acabar i superar les parts pendents en la primera.

Durant els exàmens no es podrà fer ús de cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades. El no compliment d'aquest punt suposa automàticament la no superació de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica edited by Charles D. Hansen, Chris R. Johnson, The Visualization handbook, 2005, Elsevier-Butterworth Heinemann
Colin Ware, Information visualization : perception for design, 2004, Morgan Kaufmann
C. Chen, W. Härdle, A. Unwin, Handbook of data visualization, 2007, Springer

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent