DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) COMPUTACIÓ UBIQUA Codi 17665212
Ensenyament
Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents 2013
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
DUCH GAVALDÀ, JORDI
Adreça electrònica jordi.duch@urv.cat
tomas.gonzalez@urv.cat
Professors/es
DUCH GAVALDÀ, JORDI
GONZALEZ SANCHEZ, TOMAS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta la integració de la informàtica en l'entorn de la persona, de manera que els ordinadors no es percebin com objectes diferenciats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria informàtica.
 A3 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'enginyeria informàtica.
 D1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de l'enginyeria informàtica, amb caràcter generalista, i en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 T5 Capacitat per analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme el procés de construcció d'un sistema d'informació en totes les seves etapes.
 T8 Capacitat de dissenyar i desenvolupar sistemes, aplicacions i serveis informàtics en sistemes encastats i ubics.
 T11 Capacitat per conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 A3 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
 D1 Analitza els problemes i les causes des d'un enfocament global i a mitjà i llarg termini.
Integra dispositius computacionals en escenaris on es trobi localitzat l'ésser humà.
 T5 Identifica els components d'un problema de presa de decisions i sap decidir el tipus de model de presa de decisions més adequat.
 T8 Aplica les tecnologies de la informació i les comunicacions als entorns de computació ubiqua.
 T11 Integra dispositius computacionals en escenaris on es trobi localitzat l'ésser humà.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B3 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Introduction and legal aspects of Ubiquitous Computing (Ubicomp) 1.1. Basic privacy principles
1.2. User profiling
1.3. Ubicomp privacy and security challenges
2. Data collection and sensors 2.1. Introduction to computer sensors
2.2. Sensor APIs
2.3. Wireless Sensor Networks
3. Data transfer and networks 3.1. Short Range Communication: NFC, Bluetooth, …
3.2. Long Range Communication: WiFi, WiMAX, LTE, …
4. Knowledge representation, data mining and semantical integration 4.1. Data Filtering and?Preprocessing
4.2. Data Storage
4.3. Data Analysis
5. Human-computer interaction

5.1. Basics of HCI
5.2. Prototyping
5.3. Natural User Interfaces
6. Mobile computing
7. Ubiquitous Computing Applications 7.1. Personal level: Telemedicine, Quantified self, …
7.2. Home level: Domotics, …
7.3. City level: Smartcities, urban computation, citizen science, …

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A3
D1
T5
T8
T11
22 22.5 44.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A3
D1
T5
T8
T11
15 45 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A3
D1
T5
T8
T11
2 0 2
Proves pràctiques
A1
A3
D1
T5
T8
T11
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Es presenten els continguts teòrics als alumnes. Es realitzaran exemples i problemes per a practicar els conceptes introduits.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els alumnes fan exemples guiats d'aplicació dels conceptes teòrics. També es fan activitats que requereixen la comprensió dels conceptes teòrics per part de l'alumne per al seu correcte desenvolupament.
Posteriorment els alumnes hauran de dissenyar un prototip d'un projecte relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Suport i resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
L'atencio personalitzada es realitzarà de manera presencial en l'horari d'atenció a l'alumne dels professors en el despatx del professor de teoria o de pràctiques. També es farà atenció no presencial mitjançant les eines de comunicació síncrona i asincrona que proporciona moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A3
D1
T5
T8
T11
Proves per avaluar els coneixements teòrics de l'assignatura. 30%
Proves pràctiques
A1
A3
D1
T5
T8
T11
Pràctiques de l'assignatura 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Adam Greenfield, Everyware: The Dawning Age of Ubiquitous Computing, New Riders, 2010
Mike Kuniavsky, Smart Things: Ubiquitous Computing User Experience Design, Morgan Kaufmann, 2010
Cuno Pfister, Getting Started with the Internet of Things, Maker Media, Inc, 2011
Rolf H. Weber, Internet of Things: Legal Perspectives, Springer, 2010

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SISTEMES DE VISUALITZACIÓ I INTERACCIÓ/17665104
 
Altres comentaris
L'assignatura es farà en anglès
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent