DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) MICROSISTEMES I NANOSISTEMES SENSORS Codi 17675210
Ensenyament
Enginyeria i Tecnologia dels Sistemes Electrònics (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
LLOBET VALERO, EDUARD
Adreça electrònica eduard.llobet@urv.cat
Professors/es
LLOBET VALERO, EDUARD
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer els principis de funcionament de sensors per a senyals òptics, mecànics, tèrmics, magnètics i (bio)químics construits mitjançant la tecnologia de microsistemes. Conèixer els desenvolupaments dins la nanociència i la nanotecnologia per a noves generacions de sensors. Conèixer els sistemes sensors, les xarxes de sensors i els sensors intel·ligents incloent-hi les estratègies de calibració, compensació i comunicacions associades als mateixos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Dissenyar i implementar sensors i xarxes de sensors.
 A10 Integrar nous nanomaterials i tecnologies en dispositius electrònics i optoelectrònics (competència de l'especialitat Microsistemes Electrònics).
 A11 Interpretar dades estadístiques en sistemes multivariables (reconeixement de patrons, tècniques de quimiometria) (competència de l'especialitat Microsistemes Electrònics).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Descriu i valora els sistemes sensors i els sensors intel · ligents incloent les estratègies de calibratge, compensació i comunicacions associades als mateixos.
 A10 Descriu els principis de funcionament de sensors per a senyals òptics, mecànics, tèrmics, magnètics i (bio) químics construïts mitjançant la tecnologia de microsistemes.
Valora els desenvolupaments dins de la nanotecnolgía i la nanociència per noves generacions de sensors.
Descriu i valora els sistemes sensors i els sensors intel · ligents incloent les estratègies de calibratge, compensació i comunicacions associades als mateixos.
 A11 Descriu i valora els sistemes sensors i els sensors intel · ligents incloent les estratègies de calibratge, compensació i comunicacions associades als mateixos.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Microsensors per a senyals òptics, mecànics, tèrmics, magnètics i (bio)químics (8 h)
Microsistemes sensors intel·ligents (5 h)
Estratègies de calibració, compensació i comunicacions
Nanosensors (2 h)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A6
A10
A11
14 15 29
Pràctiques a laboratoris
A6
A10
B6
C2
10 20 30
Presentacions / exposicions
A11
B6
C2
1 5 6
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A6
A10
A11
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de curs on es posarà en context l'assignatura, es recordaran els criteris per a l'avaluació i es donarà informació pràctica de com contactar el professor.
Sessió Magistral Consistirà en l'explicació en l'aula per part del professor dels continguts teòrics del curs. La classe magistral es desenvoluparà mitjançant transparències o utilització de la pissarra.
Pràctiques a laboratoris Consistirà en la realització de 5 pràctiques de laboratori de dues hores de duració cadascuna. Els alumnes hauran d'haver fet un estudi previ introductori abans d'anar al laboratori.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer una presentació oral davant la classe d'un treball realitzat durant el curs i respondre a les preguntes de l'audiència.
Atenció personalitzada Els alumnes podran sol·licitar en qualsevol moment la realització de consultes/ tutories al professor de l'assignatura. Ja sigui utilitzant les hores de consulta específiques o quedant d'acord amb el professor (directament o mitjançant medis com correu electrònic o pàgina Moodle de l'assignatura).

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és una eina que permet a l'alumne aclarir dubtes i al professor copsar si l'alumne està seguint correctament l'assignatura. És per això que en aquesta assignatura es demana que els alumnes facin un mínim de 3 tutories o atencions personalitzades al llarg del quadrimestre.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A6
A10
B6
C2
Realització de 5 pràctiques en el laboratori 30%
Presentacions / exposicions
A11
B6
C2
Presentació oral i amb suport de mitjans electrònics davant la classe d'una treball desenvolupat al llarg del curs. 20%
Proves mixtes
A6
A10
A11
Es realitzaran dues proves parcials de tipus test amb preguntes objectives i/ o petits exercicis 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells estudiants que no hagin superat l'assignatura en la seva fase d'avaluació contínua disposaran d ela possibilitat de fer una examen en segona convocatòria. Aquest també consistirà en una prova tipus test amb preguntes objectives i/ o la resolució de petits problemes. Així mateix aquells estudiants que no haguessin superat les pràctiques de l'assignatura, hauran de fer una prova de recuperació en el laboratori.


Fonts d'informació

Bàsica

Més endavant es determinarà, entre la bibliografia recomanada com a complementària, quina esdevé bàsica per a aquesta assignatura

Complementària H. Meixner and R. Jon, Micro- and nanosensor technology : trends in sensor markets, Weinheim, 1995
Andreas Hielerman, Integrated chemical microsensor systems in CMOS technology , Springer, 2005
Julian W. Gardner, Microsensors, MEMS, and smart devices , John Wiley and Sons, 2001
Diversos Autors, Nano and microsensors for chemical and biological terrorism surveillance , Royal Society of chemistry, 2008
Diversos Autors, Modern sensors, transducers and sensor networks , ISFA, 2012
Kalantar-zadeh, Kourosh, Nanotechnology-enabled sensors , Springer, 2010
Gerard C.M. Meijer, Editor, Smart sensor systems, J. Wiley & Sons, 2008

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISPOSITIUS I TECNOLOGIES MICROELECTRÒNICS I NANOELECTRÒNICS/17675102

 
Altres comentaris
Les assignatures optatives Nanomaterials en Enginyeria Electrònica i Radioindentificació i Sensors sense fil poden oferir bona informació i coneixements complementaris a aquells estudiants que hagin triat aquesta assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent