DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFORMÀTICA FORENSE Codi 17685102
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Adreça electrònica francesc.serratosa@urv.cat
Professors/es
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Aquesta assignatura presenta una nova perspectiva de la seguretat informàtica basada en l'anàlisi dels sistemes informàtics i dels codis maliciosos. La informàtica forense té com a objectiu recollir evidencies que ens ajudin a entendre (i documentar si cal) un atac a un sistema informàtic. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A4 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
 A4 Analitza la seguretat dels sistemes informàtics així com l'origen i impacte d'atacs i intrusions a aquests sistemes.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l’afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreta tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofita en benefici de l’equip.
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Atacs i intrusions
2. Gestió dels incidents de seguretat
3. L’anàlisi forense: fases i metodologia
4. Peritatge forense

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1
A4
G1
CT2
27 45.5 72.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A4
G1
G2
CT4
10 15 25
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
CT7
1 1.5 2.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
CT3
CT5
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
CT2
CT7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les eines i conceptes bàsics a utilitzar en l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis que treballen els continguts que es van presentant al llarg del curs
Presentacions / exposicions Presentació de les pràctiques realitzades
Atenció personalitzada L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en horaris de consulta o via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en les hores de consulta o bé a partir de correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
A4
G1
G2
CT4
Exercicis que es van desenvolupant al llarg del curs a les sessions de laboratori 40
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
CT7
Presentació de les pràctiques del curs 10
Proves objectives de preguntes curtes
CT2
CT7
Prova escrita sobre els conceptes treballats al llarg del l'assignatura 30
Proves de desenvolupament
CT3
CT5
Prova escrita sobre la practica desenvolupada 20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria suposa acabar i superar les parts pendents en la primera.

Durant els exàmens no es podrà fer ús de cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades. El no compliment d'aquest punt suposa automàticament la no superació de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica Warren G. Kruse II, Jay G. Heiser, Computer Forensics: Incident Response Essentials, Addison Wesley, 2001
Bill Nelson, Amelia Phillips, Christopher Steuart, Guide to Computer Forensics and Investigations, Cengage Learning, 4t Edition, 2009

Els documents de lectura es publicaran a l'espai Moodle de l'aula.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent