DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFORMÀTICA FORENSE Codi 17685102
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Adreça electrònica francesc.serratosa@urv.cat
Professors/es
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta una nova perspectiva de la seguretat informàtica basada en l'anàlisi dels sistemes informàtics i dels codis maliciosos. La informàtica forense té com a objectiu recollir evidencies que ens ajudin a entendre (i documentar si cal) un atac a un sistema informàtic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A4 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
 A4 Analitza la seguretat dels sistemes informàtics així com l'origen i impacte d'atacs i intrusions a aquests sistemes.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l’afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreta tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofita en benefici de l’equip.
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Imatge digital forense
2. Identificació de la càmera digital
3. Ocultant missatge en documents multimedia: Esteganografia
4. Imatges generades per ordinador
5. Ordinador forense
6. Xarxa forense

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
CT7
1 1.5 2.5
Treballs
A1
A4
G1
G2
CT3
CT4
CT5
13 19.5 32.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
A4
G1
G2
25 37.5 62.5
Fòrums de debat
CT2
CT7
1 1.5 2.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CT2
CT7
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les eines i conceptes bàsics a utilitzar en l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació de les pràctiques realitzades
Treballs Realització d'exercicis que treballen els continguts que es van presentant al llarg del curs
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Els estudiants han de preparar els temes del curs.
Fòrums de debat Compartir preguntes amb el professor i els companys en el Fòrum. Qualsevol, mestre o companys, pot respondre a les preguntes.

La col·laboració entre ells és part del procés d'aprenentatge.
Atenció personalitzada L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en horaris de consulta o via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en les hores de consulta o bé a partir de correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT2
CT5
CT7
Presentació de les pràctiques del curs 20
Treballs
A1
A4
G1
G2
CT3
CT4
CT5
Exercicis que es van desenvolupant al llarg del curs a les sessions de laboratori 80
Proves objectives de tipus test
CT2
CT7
Prova escrita sobre els conceptes treballats al llarg del l'assignatura
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Warren G. Kruse II, Jay G. Heiser , Computer Forensics: Incident Response Essentials, Addison Wesley , 2001
Bill Nelson, Amelia Phillips, Christopher Steuart , Guide to Computer Forensics and Investigations , Cengage Learning, 4t Edition , 2009

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent