DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) IDENTIFICACIÓ BIOMÈTRICA Codi 17685103
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Adreça electrònica francesc.serratosa@urv.cat
Professors/es
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Estudi dels mètodes per a reconèxier les persones mitjançant les tècniques biomètriques així com l'impacte que aquests mètodes suposen a la nostra societat. S'explica el reconeixement de cares, de les ditades, de l'iris, de la veu, de la manera de caminar entre d'altres. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A4 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
 A4 Dissenya aplicacions reals amb bases de dades i accés biomètric.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l’afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreta tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofita en benefici de l’equip.
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: La Biometria per la identificació de les persones 1 Els inicis
2 Reconeixement Biomètric
3 Els sistemes biomètrics
4 Les característiques biomètriques
5 Aplicacions dels Sistemes Biomètrics
6 Història de l'Biometria
7 Biometria, Cinema i Art
8 Reflexions sobre una societat Biomètrica




Mòdul 2: Avaluació dels Sistemes Biomètrics en Aplicacions Reials 1 Errors dels Sistemes Biomètrics
2 Avaluació d'un Sistema Biomètric
3 Primeres Grans Aplicacions Reials
Mòdul 3: Reconeixement de les Persones per l'Dit 1 Dispositius de Captura del Dit
2 Anàlisi i Representació del Dit
3 Processament de la Imatge del Dit
4 Detecció de Singularitats i del Nucli
5 Millora de la Imatge del Dit
6 Detecció de les Minutiae
7 Comparació de Dits
8 Classificació dels dits
Mòdul 4: Reconeixement de les Persones per la Cara 1 Etapes dels sistemes de reconeixement de persones per la cara
2 Detecció de les cares
3 Normalització de la cara
4 Extracció de les característiques
5 Verificació d'una cara
6 Identificació d'una cara
7 Generació de cares
Mòdul 5: Reconeixement de les Persones per Iris 1 Anatomia d'Iris
2 Història de la Biometria basada en Iris
3 El mètode de Daugman
4 Obtenció de la Imatge de l'Ull
5 Localització de Sant Martí
6 Normalització de la Regió d'Iris
7 Generació del codi d'Iris
8 Comparació de Sant Martí

Mòdul 6: Seguretat en els Sistemes Biomètrics 1 Objectius de l'atac a un sistema biomètric
2 Punts febles dels sistemes biomètrics
3 Defenses específiques per millorar la seguretat en sistemes biomètrics
4 Atacs Directes
5 Atacs indirectes
6 Atacs Side channel

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1
A4
17 25.5 42.5
Pràctiques a través de TIC
A1
G1
G2
CT4
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis
G1
CT3
4 6 10
Presentacions / exposicions
A4
CT3
CT7
1 1.5 2.5
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
CT2
CT7
6 18 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del funcionament de l'assignatura. Relació de la Biometria en la societat actual.
Sessió Magistral Explicació de les tècniques bàsiques per al reconeixement de les persones a través de la Biometria (reconeixement de la cara, de l'iris, de la ditada i altres).
Pràctiques a través de TIC Implementació d'un mètode senzill per al reconeixement de les persones a través d'un llenguatge de programació
Resolució de problemes, exercicis Problemes específics pel reconeixement de les persones per l'iris, la cara i la ditada.
Test de la qualitat dels sistemes biomètrics.
Presentacions / exposicions Explicació d'un sistema concret o un algorisme dins d'un sistema.
Atenció personalitzada Consultes al despatx 243 i per correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes al despatx 243 i per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1
G1
G2
CT4
Lliurament d'una pràctica portada a terme en un grup de dos o tres persones. La nota serà individualitzada. 60%
Presentacions / exposicions
A4
CT3
CT7
Explicació d'un sistema concret o un algorisme dins d'un sistema. 20%
Proves de desenvolupament
CT2
CT7
Tres proves teòriques individuals. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Maltoni, Maio, Jain, Prabhakar,, Handbook of fingerprint recognition, Springer, Any 2009, ISBN 978-1-84882-253-5
Li et al.,, Handbook of Face Recognition, Springer, , Any 2005, ISBN 0-387-40595-X ?
Kaushik Roy & Prabir Bhattacharya,, Iris Recognition. A Machine Learning Approach, Editorial Verlag Dr. Muller, Any 2008, ISBN 978-3-639-08259-3 ?

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent