DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SISTEMES MULTIAGENT Codi 17685104
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
JABREEL , MOHAMMED HAMOOD ABDULLAH
Adreça electrònica mohammedhamoodabdullah.jabreel@urv.cat
jordi.pascual@urv.cat
Professors/es
JABREEL , MOHAMMED HAMOOD ABDULLAH
PASCUAL FONTANILLES, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p> Conceptes bàsics de l'àrea dels agents intel·ligents i els sistemes multi-agent. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A5 Capacitat per analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme en totes les seves etapes el procés de construcció d'un sistema d'informació segur.
 A9 Capacitat per aplicar mètodes matemàtics, estadístics i d'intel·ligència artificial per modelitzar, dissenyar i desenvolupar aplicacions, serveis, sistemes intel·ligents i sistemes basats en el coneixement.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
Integra dispositius i / o mètodes computacionals en contextos diversos.
 A5 Identifica els components d'un problema de presa de decisions i saber decidir el tipus de model de presa de decisions més adequat.
 A9 Diferencia els diversos tipus d'agents intel·ligents i saber utilitzar cada un d'ells.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i l’afronta de manera activa.
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elabora un model realista que concreta tots els aspectes de la solució proposada.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofita en benefici de l’equip.
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV.
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Agents intel·ligents (6 hs) Agents intel·ligents. Definició. Arquitectures. Propietats. Tipologia.
Sistemes multi-agent (24 hs) Introducció als sistemes intel·ligents distribuïts. Comunicació. Estàndards. Coordinació. Negociació. Planificació distribuïda. Votacions. Subhastes. Formació de coalicions. Aplicacions dels sistemes multi-agent a problemes reals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
G1
CT3
CT4
CT7
10 15 25
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A9
25 37.5 62.5
Presentacions / exposicions
CT4
1 1.5 2.5
Debats
A5
G2
CT2
4 6 10
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d’exercicis pràctics usant les TIC i guiades pel professor.
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, descrivint el temari, bibliografia, metodologia de treball, mecanisme d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica per part del professor dels continguts de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació del treball pràctic realitzat al final del quadrimestre.
Debats Discussió durant el quadrimestre de l'exercici pràctic a realitzar.
Atenció personalitzada Ajuda personalitzada per aclarir els dubtes sobre els conceptes teòrics i per resoldre exercicis pràctics utilitzant tecnologia d'agents.

Atenció personalitzada
Descripció
Ajuda personalitzada per aclarir els dubtes sobre els conceptes teòrics i per resoldre exercicis pràctics utilitzant tecnologia d'agents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
G1
CT3
CT4
CT7
Realització en equip d’exercicis pràctics usant les TIC 30%
Presentacions / exposicions
CT4
Presentació d'un exercici associat a l'assignatura 10%
Debats
A5
G2
CT2
Discussió sobre el disseny i la implementació de l'exercici pràctic 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Mas , Agentes software y sistemas multi-agente , Pearson-Prentice Hall , 2005
M.Wooldridge , An introduction to multiagent systems (2nd ed) , Wiley , 2009

Complementària , Info. plana web JADE , ,
, Journal of Autonomous Agents and Multi-Agent Systems , ,
Isern, Sánchez , Guia de programació de sistemes multiagent en JADE 3.3 , DEIM-RT-05-001 , 2005
G.Weiss , Multiagent Systems. A Modern Approach to Distributed Artificial Intelligence , MIT Press , 1999
M.Fasli , Agent technology for e-commerce , Wiley, 2007

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent