DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) COMPUTACIÓ UBIQUA Codi 17685202
Ensenyament
Eng. de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
DUCH GAVALDÀ, JORDI
Adreça electrònica jordi.duch@urv.cat
tomas.gonzalez@urv.cat
Professors/es
DUCH GAVALDÀ, JORDI
GONZALEZ SANCHEZ, TOMAS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta la integració de la informàtica en l'entorn de la persona, de manera que els ordinadors no es percebin com objectes diferenciats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial, en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 A5 Capacitat per analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme en totes les seves etapes el procés de construcció d'un sistema d'informació segur.
 A8 Capacitat de dissenyar i desenvolupar sistemes, aplicacions i serveis per a la protecció de la privacitat i la seguretat informàtica en sistemes ubics.
 A11 Capacitat per conceptualitzar, dissenyar, desenvolupar i avaluar la interacció persona-ordinador de productes, sistemes, aplicacions i serveis informàtics mitjançant tècniques avançades d'intel·ligència artificial.
 G1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
 G2 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en els àmbits de la Seguretat Informàtica i Intel·ligència Artificial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza els problemes i les seves causes des d'un enfocament global i de mitjà i llarg termini.
Integra dispositius computacionals en escenaris on es trobi localitzat l'ésser humà.
 A5 Identifica els components d'un problema de presa de decisions i saber decidir el tipus de model de presa de decisions més adequat.
 A8 Aplica les tecnologies de la informació i les comunicacions als entorns de computació ubiqua.
 A11 Integra dispositius computacionals en escenaris on es trobi localitzat l'ésser humà.
 G1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 G2 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introduction and legal aspects of Ubiquitous Computing (Ubicomp) 1.1. Basic privacy principles
1.2. User profiling
1.3. Ubicomp privacy and security challenges
2. Data collection and sensors 2.1. Introduction to computer sensors
2.2. Sensor APIs
2.3. Wireless Sensor Networks
3. Data transfer and networks 3.1. Short Range Communication: NFC, Bluetooth, …
3.2. Long Range Communication: WiFi, WiMAX, LTE, …
4. Knowledge representation, data mining and semantical integration 4.1. Data Filtering and?Preprocessing
4.2. Data Storage
4.3. Data Analysis
5. Human-computer interaction 5.1. Basics of HCI
5.2. Prototyping
5.3. Natural User Interfaces
6. Mobile computing
7. Ubiquitous Computing Applications 7.1. Personal level: Telemedicine, Quantified self, …
7.2. Home level: Domotics, …
7.3. City level: Smartcities, urban computation, citizen science, …

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1
A5
A8
A11
G1
G2
CT2
CT3
17 26.5 43.5
Pràctiques a través de TIC
A1
A5
A8
A11
G1
G2
CT2
CT3
CT4
CT7
9 13.5 22.5
Presentacions / exposicions
A1
A8
A11
CT3
CT4
1 1.5 2.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A5
A8
A11
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Es presenten els continguts teòrics als alumnes. Es realitzaran exemples i problemes per a practicar els conceptes introduits.
Pràctiques a través de TIC Els alumnes fan exemples guiats d'aplicació dels conceptes teòrics. També es fan activitats que requereixen la comprensió dels conceptes teòrics per part de l'alumne per al seu correcte desenvolupament.
Posteriorment els alumnes hauran de dissenyar un prototip d'un projecte relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentacións orals de temes relacionats amb l'assignatura.
Atenció personalitzada Suport i resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
L'atencio personalitzada es realitzarà de manera presencial en l'horari d'atenció a l'alumne dels professors en el despatx del professor de teoria o de pràctiques. També es farà atenció no presencial mitjançant les eines de comunicació síncrona i asincrona que proporciona moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1
A5
A8
A11
G1
G2
CT2
CT3
CT4
CT7
Es faran dos treballs pràctics 70%
Proves de desenvolupament
A1
A5
A8
A11
Proves per avaluar els coneixements teòrics de l'assignatura. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Adam Greenfield, Everyware: The Dawning Age of Ubiquitous Computing, NewRiders, 2010


Mike Kuniavsky, Smart Things:Ubiquitous Computing User Experience Design, Morgan Kaufmann, 2010

Cuno Pfister, Getting Started with the Internet of Things, Maker Media,Inc, 2011  
Rolf H. Weber, Internet ofThings: Legal Perspectives, Springer, 2010
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent