IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) INTERACTIVE AND VISUALISATION SYSTEMS Code 17685206
Study programme
Computer Security Engineering and Artificial Intelligence (2016)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 2Q
Language
Anglès
Department Computer Engineering and Mathematics
Coordinator
GRANELL MARTORELL, CLARA
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information This course is intended for students to learn the fundamentals of graphic representation of different types of information

Competences
Type A Code Competences Specific
 A10 Use and develop methodologies, methods, techniques, specific-use programmes, regulations and standards for graphic computing.
 A11 Conceptualise, design, develop and evaluate the person-computer interaction of computer products, systems, applications and services using advanced artificial intelligence techniques interaction.
 A12 Create and operate virtual environments, and create, manage and distribute multimedia content guaranteeing the protection of privacy and copyright by techniques of computer security and Artificial Intelligence.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A10 Identifica els models de representació de dades utilitzades en els sistemes gràfics
Classifica els models fa al seu àmbit d'aplicació
Valora els algoritmes necessaris per a la manipulació dels objectes que formen l'escena i la seva visualització
Identifica les representacions gràfiques òptimes per a cada tipus de dades
 A11 Reconeix els elements que formen part de la interacció, tècniques i dispositius
Adapta el model d'interacció a la tipologia de dades visualitzats
 A12 Reconeix les bases del disseny i la presentació de la informació
Valora els algoritmes de representació de dades científiques
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Formula valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT3 Resol problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunica idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to Computer Graphics Technologies 1.1 Visualization basic principles
1.2 Introduction to graphical programming
2. Scientific data visualization (SciVis) 2.1 The visualization process
2.2 Data enconding: voxels, optimized structures
2.3 Visualization Techiniques: IVR, DVR
3. Information visualization (InfoVis) 3.1 Information design and presentation
3.2 Representing multivariate and temporal data
3.3 Representing hierarchical data
3.4 Representing graph data
4. Integration of visualization in computer applications 4.1 Interaction systems for visualizations
4.2 Graphical libraries for visualization and interaction

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A10
A11
A12
CT3
1 1.5 2.5
Presentations / oral communications
A11
A12
CT3
CT5
1.2 1.8 3
Reading written documents and graphs
A10
A11
A12
CT3
11 17 28
Assignments
A10
A11
A12
CT2
CT3
13.5 20.25 33.75
Forums of debate
CT2
0.3 0.45 0.75
Personal attention
1 0 1
 
Short-answer objective tests
A11
A12
2 4 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de les eines i conceptes bàsics a utilitzar en l'assignatura
Presentations / oral communications Presentació de les pràctiques realitzades
Reading written documents and graphs Presentació dels continguts. Els estudiants han de preparar els temes del curs.
Assignments Realització d'exercicis que treballen els continguts que es van presentant al llarg del curs
Forums of debate Compartir preguntes amb el professor i els companys en el Fòrum. Qualsevol, mestre o companys, pot respondre a les preguntes.
Personal attention L'alumne es pot posar en contacte amb el professor en horaris de consulta o via correu electrònic

Personalized attention
Description
The student can talk with the professors at the hours scheduled at the professor's office, or send an email to arrange a specific time for personalized attention.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / oral communications
A11
A12
CT3
CT5
Presentació de les pràctiques del curs 10
Assignments
A10
A11
A12
CT2
CT3
Exercicis que es van desenvolupant al llarg del curs a les sessions de laboratori 60
Short-answer objective tests
A11
A12
Prova escrita sobre els conceptes treballats al llarg del l'assignatura 30
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria suposa acabar i superar les parts pendents en la primera.


Sources of information

Basic edited by Charles D. Hansen, Chris R. Johnson , The Visualization handbook , 2005, Elsevier-Butterworth Heinemann
Colin Ware , Information visualization : perception for design, 2004, Morgan Kaufmann
C. Chen, W. Härdle, A. Unwin , Handbook of data visualization , 2007, Springer

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.